SHVS to napęd typu Mild Hybrid (MHEV) stosowany przez Suzuki. W jakich samochodach go znajdziesz i czym się wyróżnia? Sprawdziłem to!

Aktualizacja: 29 kwietnia 2024 r.

Jeżeli słyszysz hasło „napęd hybrydowy”, to z pewnością pierwszą rzeczą, jaka przychodzi Ci do głowy, jest Toyota i jej „samoładujący napęd hybrydowy”. Masz rację. Ale nie do końca.

Co prawda Toyota jest najbardziej znanym producentem samochodów z napędem hybrydowym, ale oprócz oferowanych przez nią hybryd typu HEV, możesz spotkać się z dwoma innymi rodzajami napędów hybrydowych.

O napędach hybrydowych słów kilka

Oprócz hybryd typu HEV są także dwa inne rodzaje napędów hybrydowych: PHEV i MHEV. Czym różnią się od siebie te rodzaje hybryd?

HEV

Hybryda typu HEV (Hybrid Electric Vehicle, czyli hybrydowy pojazd elektryczny) jest podstawowym typem samochodu hybrydowego. Do napędu wykorzystuje silnik spalinowy i silnik elektryczny.

Energia elektryczna wykorzystywana do napędzania samochodu powstaje

  • podczas ładowania przez silnik spalinowy
  • jest odzyskiwana w procesie rekuperacji podczas toczenia i hamowania samochodu.

Z wykorzystaniem silnika elektrycznego hybryda typu HEV może przejechać kilka kilometrów .

PHEV

Hybryda typu PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle, czyli hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in) może być ładowana z zewnętrznego źródła zasilania. Może też, podobnie jak hybryda typu HEV, odzyskiwać energię elektryczną podczas toczenia się i hamowania samochodu.

Hybryda PHEV wyposażona jest w akumulatory, które pozwalają jej na pokonanie w trybie bezemisyjnym kilkudziesięciu kilometrów (zazwyczaj 50 – 60 km). W czasie dłuższej jazdy poza miastem samochód może być napędzany silnikiem benzynowym.

MHEV

W hybrydzie typu MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle, czyli pojazd z łagodnym układem hybrydowym) napęd składa się z silnika spalinowego oraz połączonej z nim bezpośrednio jednostki elektrycznej, która jest najczęściej wykorzystywana jako rozrusznik i alternator.

W hybrydzie typu MHEV energią elektryczną powstającą podczas hamowania zasilane są urządzenia pokładowe (np. system audio czy klimatyzacja). Może też być wykorzystywana jako wsparcie silnika spalinowego podczas ruszania czy przyspieszania.

Jednym z producentów, w którego ofercie znajdują się hybrydy typu MHEV jest Suzuki. Stosowany przez siebie system Suzuki określa jako SHVS (czyli Smart Hybrid Vehicle by Suzuki).

SHVS

Pierwszym samochodem z technologią SHVS w ofercie Suzuki było Baleno produkowane w latach 2016-2019.

Obecnie napęd hybrydowy SHVS stosowany jest w całej gamie modelowej Suzuki. Począwszy od najmniejszego Ignisa, przez miejskiego Swifta po dwa SUV-y: Vitara i S-Cross.

Rozwiązania w nich stosowane różnią się od siebie. Czym? Pokażę to!

SHVS w Suzuki Swift

W Suzuki Swift Hybrid stosowany jest układ składający się z urządzenia ISG (Integrated Starter Generator) oraz akumulatora litowo-jonowego (12 V) o pojemności 10 Ah.

Suzuki Swift Hybrid
Suzuki Swift Hybrid

Podczas hamowania układ hybrydowy przekształca energię kinetyczną w energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze.

Energia jest wykorzystywana przez urządzenie ISG z funkcją silnika elektrycznego do wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania, co ma wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa.

Podczas postoju silnik jest automatycznie wyłączany i uruchamiany od razu po wciśnięciu pedału sprzęgła.

Z układem hybrydowym współpracuje wolnossący silnik benzynowy 1.2 DualJet o mocy 83 KM i maksymalnym momencie obrotowym 111,8 Nm osiąganym przy 4 500 obr./min.

System SVHS w Suzuki Swift Hybrid
Schemat systemu SVHS w Suzuki Swift Hybrid

Maksymalna moc silnika elektrycznego wynosi 1,94 kW i osiągana jest przy 800 obr./min.

SHVS w Suzuki Swift Sport, Suzuki Vitara i Suzuki S-Cross

W trzech modelach:

jest stosowany układ składający się z trzech elementów:

  • urządzenia ISG 48 V z funkcją silnika elektrycznego,
  • akumulatora litowo-jonowego 48 V
  • i przetwornicy prądu stałego z 48 V na 12 V.

Podwyższone napięcie ISG pozwala wygenerować wyższą moc i moment obrotowy w porównaniu z układem 12 V SHVS stosowanym w innych modelach Suzuki.

Schemat systemu SVHS w Suzuki SX4 S-Cross i Suzuki Vitara
Schemat systemu SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki)

Do najważniejszych cech nowego systemu należy:

  • uzupełnianie momentu obrotowego. Kiedy potrzebne jest rozwinięcie maksymalnej siły napędowej, urządzenie ISG działające jako silnik elektryczny generuje dodatkowy moment obrotowy. Zapewnia natychmiastową reakcję już przy niskim zakresie obrotów, kompensując opóźnienie powstałe pomiędzy otwarciem przepustnicy a reakcją silnika,
  • kompensowanie momentu obrotowego. Podczas jazdy z niską prędkością obrotową silnika spalinowego, moment obrotowy jest kompensowany przez urządzenie ISG, które działa jako silnik elektryczny. Wpływa to na poprawę płynności jazdy i zmniejszenie zużycia paliwa,
  • wspomaganie biegu jałowego. Po wciśnięciu pedału sprzęgła urządzenie ISG utrzymuje podwyższoną prędkość obrotową silnika spalinowego powyżej biegu jałowego, bez konieczności dawkowania paliwa, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.

Z układem współpracuje turbodoładowany silnik benzynowy 1.4 BOOSTERJET o mocy 129 KM. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 235 Nm. Dostępny jest od 2 000 do 3 000 obr./min.

Suzuki S-Cross
Suzuki S-Cross Hybrid
SVHS w Suzuki Vitara Hybrid
Suzuki Vitara Hybrid

Maksymalna moc silnika elektrycznego to 10 kW, a maksymalny moment obrotowy – 50 Nm.

SVHS w Suzuki Swift Sport Hybrid
Suzuki Swift Sport Hybrid

Od prawie dwóch lat jeżdżę Suzuki Vitarą wyposażoną właśnie w system SHVS. Cenię sobie ten napęd za niskie spalanie (przeciętnie 5,5 – 6 l/100 km, a podczas niskich temperatur ok. 7 l/100 km), bardzo sprawnie, działający system stop & start (przez Suzuki nazwany Idling stop) i wsparcie, jakie daje silnik elektryczny podczas przyspieszania czy jazdy pod górę. Jeździłem wieloma samochodami z systemem miękkiej hybrydy, ale cały czas uważam, że rozwiązanie zaprojektowane przez Suzuki jest najbardziej dopracowane.

Aktualizacja: 29 kwietnia 2024 r.