Spis treści
Peugeot 3008 produkowany jest od 2009 r. Właśnie została pokazana jego nowa wersja. Będzie dostępna m.in. z dwoma napędami hybrydowymi plug-in. Sprawdziłem, co warto o nim wiedzieć.
Pierwsza generacja Peugeota 3008 została zaprezentowana w 2009 r. podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Sprzedaż samochodu rozpoczęła się w maju 2009 r.
Peugeot 3008 II został zaprezentowany w 2016 r. na Paris Motor Show, a do sprzedaży trafił na przełomie października i listopada tego roku. Dopiero właśnie ona nabrała cech kompaktowego SUV-a.
1 września 2020 r. Peugeot pokazał trzecią generację swojego kompaktowego SUV-a. Co się w nim zmieniło?
Inspirujące nadwozie
Z przodu uwagę zwracają dwa elementy:
- pozbawiony obramowania nowy grill, w którego centrum króluje logo marki,
- ustawione pionowo “kły” LED-owych świateł do jazdy dziennej, podobne do tych, jakie znajdują się w topowej limuzynie producenta – modelu 508.
Warto też zwrócić uwagę na numer modelu umieszczony na końcu maski. Środkowe zera są połączone w taki sposób, że przypominają znak nieskończoności.
Warto podkreślić, że w wersjach GT i GT Pack zastosowany został mają charakterystyczny grill, którego elementy ciągną się aż do przednich reflektorów.
Z nowymi reflektorami
Reflektory Full LED wersji GT i GT Pack wyposażone są w funkcję doświetlania zakrętów (EVS), która poprawia widoczność podczas jazdy z prędkością do 90 km/h.
Światła przeciwmgłowe zostały zastąpione funkcją „Foggy Mode” wbudowaną w reflektory Full LED. W razie mgły po włączeniu tylnych świateł przeciwmgłowych zostają uruchomione światła mijania ze zmniejszonym natężeniem wiązki świetlnej.
Nowe, bardziej nowoczesne światła tylne również są wyposażone w technologię Full LED (łącznie ze światłami cofania), z trójwymiarowym śladem pazura wyróżniającym samochody marki. Nowy model jest również wyposażony w sekwencyjne kierunkowskazy.
Przezroczyste, przydymione klosze świateł stanowią naturalne przedłużenie czarnego pasa na tylnej klapie i poszerzają optycznie nadwozie.
Z nowymi kolorami nadwozia
Nowy Peugeot 3008 będzie dostępny w siedmiu kolorach nadwozia:
- Niebieski Célèbes (nowy),
- Niebieski Vertigo (nowy),
- Biały Perłowy,
- Szary Artense,
- Szary Platinium,
- Czarny Perla Nera,
- Czerwony Ultimate.
W najwyższych poziomach wyposażenia (GT i GT Pack) dostępna jest nowa opcja „Black Pack”, która obejmuje:
- grill i logo „Dark chrome”,
- oznaczenia 3008 / GT / PEUGEOT w matowo-czarnym kolorze,
- osłonę podwozia w czarnym lśniącym kolorze,
- listwy w przednich błotnikach w czarnym lśniącym kolorze,
- relingi dachowe w matowo-czarnym kolorze,
- listwy dachowe w czarnym lśniącym kolorze,
- listwy w spojlerze w czarnym lśniącym kolorze,
- listwę w tylnym zderzaku w czarnym lśniącym kolorze,
- czarną dolną część drzwi,
- specjalne obręcze 19” „Washington” w kolorze Czarny Onyx pokryte lakierem Black Mist.
Z nowym PEUGEOT i-Cockpit
System PEUGEOT i-Cockpit po raz pierwszy pojawił się na początku 2012 r. w modelu 208. W nowym Peugeot 3008 znajdziesz zmieniony PEUGEOT i-Cockpit, składający się z:
- panela cyfrowych zegarów 12,3 cala, którego ustawienia można dowolnie zmieniać, wyposażonego w ekran cyfrowy wykonany w technologii Normally Black, zapewniającej wysoką jakość obrazu i lepszą czytelność dzięki zwiększeniu kontrastu,
- nowy, centralnie umieszczony 10-calowy ekran dotykowy HD wyposażony w siedem eleganckich przycisków typu „toggle switch”, które zapewniają bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji związanych z komfortem: radia, klimatyzacji, sterowanej głosowo nawigacji 3D online, ustawień pojazdu, telefonu, mobilnych aplikacji i świateł awaryjnych. W wersjach z napędem hybrydowym plug-in znajdzie się specjalny przycisk ułatwiający dostęp do menu funkcji napędu elektrycznego.
Z przyciskami typu “toggle switch” spotykałem się już w innych samochodach – Renault Clio, Renault Captur i Dacii Duster. Jednak te znajdujące się w Peugeocie 3008 są – przynajmniej w mojej opinii – o wiele ładniejsze (a oceniam to tylko na podstawie zdjęcia).
Wersje z silnikami spalinowymi i automatycznymi skrzyniami biegów są w standardzie wyposażone w przełącznik trybów jazdy, umieszczony na środkowej konsoli. Można wybrać jeden z trzech trybów: Normal, Sport i Eco.
W hybrydach typu plug-in przełącznik trybów jazdy umożliwia wybór trybu Electric (domyślnie ustawiony tryb przy ruszaniu), Hybrid, Sport lub 4WD (wyłącznie w HYBRID4 300).
Z nowymi tapicerkami
Nowoczesność wnętrza z nowym PEUGEOT i-Cockpitem® podkreślają nowe tapicerki:
- czerwona tapicerka ze skóry nappa (dostępna w wersjach GT i GT Pack),
- ze skóry ekologicznej i Alcantary w kolorze Czarny Mistral (w wersjach GT i GT Pack) lub w kolorze Szary Greval (w wersjach w GT i GT Pack Hybrid),
- dostępna we wszystkich wersjach wyposażenia tapicerka ze skóry nappa Mistral z przeszyciami Tramontane dostępna we wszystkich wersjach wyposażenia
- oraz wykonana ze skóry ekologicznej łączonej z tkaniną w wersji ALLURE i ALLURE Pack.
Na atrakcyjność wnętrza mają również wpływ wstawki z ciemnego lipowego drzewa i uszczelki przy oknach z chromowanymi elementami oraz nowe bezramkowe lusterko wsteczne (wersje GT i GT Pack).
I z inteligentnymi technologiami
Bogatą ofertę technologii pokładowych w nowym Peugeocie 3008 uzupełniają:
- system noktowizyjny Night Vision, który wykrywa żywe istoty (pieszych i zwierzęta) znajdujące się przed samochodem w nocy lub w warunkach ograniczonej widoczności. System zapewnia wykrywanie obiektów z odległości do 200-250 m, poza zasięgiem wiązki reflektorów. Obraz z kamery na podczerwień jest wyświetlany na panelu cyfrowych zegarów – w polu widzenia kierowcy,
- adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go (w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EAT8), który umożliwia automatyczny rozruch jeśli samochód zatrzymuje się na krócej niż 3 sekundy. Przy dłuższym zatrzymaniu wystarczy wcisnąć pedał gazu lub przycisk pod kierownicą, by ponownie uruchomić funkcję. Funkcja jest dostępna od prędkości 0 km/h. Wyposażenie jest dostępne w pakiecie Drive Assist Plus,
- system utrzymania położenia na pasie ruchu (współpracujący z adaptacyjnym tempomatem z funkcją Stop&Go). Umożliwia on kierowcy wybór położenia samochod. System jest dostępny w pakiecie Drive Assist Plus,
- rozpoznający pieszych i rowerzystów w dzień i w nocy przy prędkości od 5 km/h do 140 km/h system automatycznego hamowania awaryjnego (ostrzega kierowcę o ryzyku kolizji),
- system rozszerzonego monitorowania znaków drogowych.
Wspomagający kierowcę
Nowy SUV PEUGEOT 3008 oferuje również bogaty zestaw innych systemów wspomagających prowadzenie i podnoszących komfort. Wśród nich są Visiopark 1 z tylną kamerą 180° i Visiopark 2 z przednią kamerą i tylną kamerą 360°, a także systemy:
- automatycznego parkowania Park Assist, aktywnie wspomagający parkowanie równoległe i prostopadłe,
- aktywnego monitorowania pasa ruchu (lub zjechania na pobocze), korygujący tor jazdy,
- wykrywania zmęczenia kierowcy, kontrolujący czujność kierowcy w czasie długiej jazdy i przy prędkościach przekraczających 65 km/h. Kontrola odbywa się poprzez analizę niewielkich ruchów kierownicy,
- automatycznego przełączania świateł,
- monitorowania ograniczeń prędkości,
- aktywnego monitorowania martwego pola (z funkcją korygowania toru jazdy). Funkcja działa powyżej prędkości 12 km/h,
- Advanced Grip Control, optymalny system zapobiegania poślizgowi kół dostosowany do czterech rodzajów przyczepności nawierzchni (Normal, Śnieg, Błoto, Piasek),
- system wspomagania zjazdu ze wzniesienia (Hill Assist Descent Control – HADC), ułatwia bezpieczny zjazd dzięki pełnej kontroli nad samochodem i torem jazdy po zboczach o dużym nachyleniu.
W wyposażeniu samochodu znajdą się także bezdotykowe otwieranie i zamykanie klapy bagażnika, otwierany panoramiczny dach, fotele z funkcją wielopunktowego masażu i elektryczny hamulec postojowy.
Peugeot 3008 wyposażony jest też w funkcję MirrorScreen wykorzystującej protokoły Apple CarPlay i Android Auto. Urządzenia przenośne można doładować z gniazda USB w pierwszym rzędzie i z dwóch gniazd USB w drugim rzędzie. Jest również bezprzewodowa ładowarka do smartfonów.
Samochód może być także wyposażony w wysokiej klasy system Hi-Fi o mocy 515 W firmy FOCAL (istniejącego od 1979 r. francuskiego producenta wysokiej klasy głośników).
Napęd hybrydowy
Pod maską nowego Peugeota 3008 znajdą się m.dwa napędy hybrydowe plug-in:
- HYBRID4 300 e-EAT8 z napędem na cztery koła, emisją CO2 od 29 g/km i zasięgiem do 59 km w trybie elektrycznym (zgodnie z protokołem WLTP),
- HYBRID 225 e-EAT8 z napędem na dwa koła, emisją CO2 od 30 g/km i zasięgiem do 56 km w trybie elektrycznym (zgodnie z protokołem WLTP).
Napęd HYBRID4 300 e-EAT8 to połączenie silnika PureTech o mocy 200 KM i dwóch silników elektrycznych:
- silnika na przedniej osi współpracującego ze skrzynią biegów e-EAT8 i rozwijającego moc 110 KM
- i silnika na tylnej osi o mocy 112 KM.
Napęd 4WD dostępny jest również w trybie Electric. Zapewnia lepsze właściwości trakcyjne w trudnym terenie lub ciężkich warunkach drogowych. W efekcie, nawet na mokrej, błotnistej, zaśnieżonej czy krętej drodze, uzyskiwana jest doskonała przyczepność, a moc jest rozkładana równomiernie na cztery koła.
Wersja z napędem na dwa koła (HYBRID 225) to połączenie silnika PureTech o mocy 180 KM z silnikiem elektrycznym o mocy 110 KM współpracującym ze skrzynią biegów e-EAT8.
Litowo-jonowy akumulator ma pojemność 13,2 kWh. Dostępne są dwa rodzaje ładowarek pokładowych:
- w standardzie oferowana jest ładowarka prądu jednofazowego 3,7 kW,
- a w opcji prądu jednofazowego o mocy 7,4 kW.
Szacunkowy czas ładowania z różnych stacji wynosi:
- ze stacji Wall Box 7,4 kW: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 1 godziny 45 minut prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 7,4 kW,
- ze wzmocnionego gniazda 16 A: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 4 godzin prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 3,7 kW,
- z gniazda standardowego 8 A: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 7 godzin prądem jednofazowym za pomocą pokładowej ładowarki 3,7 kW.
Silniki benzynowe
Peugeota 3008 będzie też napędzały dwa silniki benzynowe:
- trzycylindrowy 1,2 PureTech 130 S&S. Może on współpracować z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach lub automatyczną skrzynią biegów EAT8
- oraz czterocylindrowy 1,6 PureTech 180 współpracujący z automatyczną skrzynią biegów EAT8.
Silnik wysokoprężny
Pod maską Peugeota 3008 znajdzie się też czterocylindrowy silnik wysokoprężny 1,5 BlueHdi 130 S&S. Można będzie go połączyć z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach lub automatyczną skrzynią biegów AT8.
Poziomy wyposażenia
Podstawą gamy są trzy poziomy wyposażenia (Active, Allure i GT), które mogą być uzupełniane za pomocą pakietów.
Poziomy wyposażenia przedstawiają się następująco:
- ACTIVE – 17-calowe aluminiowe obręcze / Pakiet „Widoczność” / System bezkluczykowego uruchamiania pojazdu hands free / Dwustrefowa klimatyzacja / Wspomaganie parkowania tyłem / Radio cyfrowe (DAB),
- ACTIVE Pack, czyli ACTIVE + Mirror screen / elektrycznie składane lusterka boczne / Wspomaganie parkowania przodem i VisioPark 1,
- ALLURE – 18-calowe aluminiowe obręcze kół / Dodatkowo przyciemniane szyby / Pakiet Safety Plus / Nawigacja z 10-calowym ekranem HD / Tapicerka ze skóry ekologicznej i tkaniny,
- ALLURE Pack, czyli ALLURE + / System bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu hands free + Relingi dachowe + Fotel pasażera z funkcją składania do położenia stolika + Pakiet specjalnego oświetlenia kabiny i tekstylne elementy dekoracyjne,
- GT – specjalne 18-calowe aluminiowe obręcze kół / Dach Black Diamond / Pakiet Drive Assist Plus / Reflektory Full LED / Tapicerka ze skóry ekologicznej i Alcantary,
- GT Pack, czyli GT + 19-calowe aluminiowe obręcze kół / Bezdotykowy system otwierania bagażnika / Pakiet City 2 / HiFi FOCAL / Pakiet elektrycznych regulowanych siedzeń z funkcją masażu.
Nowy Peugeot 3008 pojawi się w sprzedaży w Europie pod koniec tego roku. Nowy model jest produkowany we Francji w zakładach w Sochaux. Ceny nowego Peugeota 3008 nie są jeszcze znane.