Spis treści
W pierwszym półroczu 2021 r. w sprzedaży w Europie pojawi się SUV coupé Renault Arkana. Samochód będzie dostępny w wersji hybrydowej – z napędem E-TECH Hybrid 140 KM i TCe 160 z układem miękkiej hybrydy 12V oraz w wersji R.S.
Co łączy ze sobą BMW X6, Mercedesa GLC Coupe, Audi ma Q8 i Porsche Cayenne Coupe? Są przedstawicielami marek premium i SUV-ami coupe. Teraz do grona aut z tym rodzajem nadwozia dołącza Renault Arkana. Na rynku europejskim Arkana uzupełni gamę kompaktowych modeli Renault – Megane, Kadjar i Scenic.
Niepowtarzalny styl
Renault Arkana, dzięki dużemu prześwitowi (190 mm), atletycznej linii dolnej części nadwozia z mocno zarysowanymi nadkolami, wpisuje się w stylistykę SUV-ów. Wrażenie to wzmacniają osłony z przodu i tyłu nadwozia oraz zabezpieczenia nadkoli. Z kolei opadająca linia dachu i oszklonej powierzchni oszklonej sięgająca aż po tylną szybę podkreśla dynamikę w stylu coupé.
Na środku grilla Renault Arkana znajduje się duże logo marki.
Przednie reflektory wykonane są w technologii LED mają charakterystyczny dla marki kształt litery C (C-Shape). Podobny kształt mają tylne światła. Połączone są pasem biegnącym przez całą szerokość klapy.
Długość Renault Arkana wynosi 4 568 mm, rozstaw osi – 2 720 mm, a wysokość – 1 571 mm. Takie proporcje dodają sylwetce samochodu płynności. Klasę samochodu podkreślają chromowane elementy ozdobne: obramowania szyb, boczne listwy ochronne i emblematy w przednich błotnikach.
W momencie wprowadzenia do sprzedaży Nowa Arkana będzie oferowana w siedmiu kolorach nadwozia:
- Biel Arktyczna (niemetalizowany),
- Biały Universe,
- Czerń Nocy,
- Szary Metalic,
- Niebieski Zanzibar,
- Czerwony Flamme
- i Pomarańczowy Valencia (dostępna będzie wyłącznie w wersji R.S. Line).
Wymienione lakiery mogą być łączone z czarnym dachem.
Przestronne wnętrze w stylu high-tech
Renault Arkana jest wyposażone w cyfrowy wyświetlacz na desce rozdzielczej. Jego przekątna – w zależności od wersji – wynosi 4,2 lub 10,2 cala. W kokpicie znajduje się też środkowy ekran o przekątnej wynoszącej 7 lub 9,3 cala.
Na konsoli środkowej znajduje się duży schowek z ładowarką indukcyjną do smartfonów.
Od podstawowej wersji wyposażenia dostępny będzie automatyczny elektryczny hamulec postojowy z funkcją „Auto hold”.
Z kolei w wyższych wersjach wyposażenia, nad konsolą jest umieszczony duży pionowy ekran dotykowy o przekątnej 9,3 cala. W innych wersjach jest dostępny poziomy 7-calowy ekran dotykowy.
W wersji E-TECH Hybrid, podobnie jak np. czy wyższych wersjach Renault Captur, dostępna jest skrzynia biegów „e-shifter”, tj. bez cięgien mechanicznych.
Oprócz ładowarki indukcyjnej Renault Arkana jest wyposażone w cztery gniazda USB (po dwa z przodu i z tyłu). W kieszeni w tylnych drzwiach zmieści się butelka o pojemności 1,5 l.
Pojemność bagażnika wynosi 513 l i 438 l w wersji E-TECH Hybrid. Podłoga bagażnika – w zależności od potrzeb – może być umieszczona w dolnym położeniu (żeby zwiększyć jego pojemność) lub w górnym (żeby było łatwiej załadować ciężkie bagaże). W tej konfiguracji, po złożeniu tylnej kanapy (składanej w układzie 1/3-2/3), można uzyskać całkowicie płaską podłogę.
Napęd hybrydowy we wszystkich wersjach wyposażenia
Nowe Renault Arkana będzie dostępne z ofertą napędów hybrydowych, obejmującą:
- E-TECH Hybrid 140 KM
- oraz silnikami TCe 140 i TCe 160 z systemem miękkiej hybrydy 12 V.
Nowy Renault Arkana będzie kolejnym – po Clio, Captur i Megane – modelem, w którym zastosowana zostanie technologia hybrydowa E-TECH.
W samochodzie zastosowany będzie napęd hybrydowy, taki jaki jest montowany w Clio E-TECH Hybrid. Umożliwia on każdorazowe ruszanie z miejsca w trybie elektrycznym i cechuje się również doskonałą efektywnością energetyczną, dostępnej w szczególności:
- dzięki innowacyjnej, wielotrybowej skrzyni biegów,
- wydajnemu hamowaniu z odzyskiwaniem energii
- i możliwości szybkiego, automatycznego doładowywania akumulatorów.
Czas jazdy po mieście w trybie wyłącznie elektrycznym może sięgać nawet 80%.
Pozwala to ograniczać emisję CO2 oraz skutkuje obniżeniem zużycia paliwa nawet o 40% w cyklu miejskim w porównaniu z wersją z napędem wyłącznie spalinowym.
Napęd E-TECH Hybrid będzie w 2021 r. dostępny we wszystkich wersjach nowej Arkany (łącznie z R.S. Line).
Rewolucyjny napęd hybrydowy
W skład napędu E-TECH Hybrid wchodzą:
- dostosowany do technologii hybrydowej 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l wyposażony w filtr cząstek stałych,
- dwa silniki elektryczne ― „e-silnik” i wysokonapięciowy rozrusznik typu HSG (High-Voltage Starter Generator)
- oraz innowacyjna, zautomatyzowana skrzynia biegów MMT ze sprzęgłem kłowym.
Rewolucyjne w swej koncepcji połączenie silników elektrycznych ze skrzynią biegów ze sprzęgłem kłowym pozwoliło zoptymalizować i „wygładzić” zmianę przełożeń (konstrukcja będąca synonimem najwyższej sprawności energetycznej, owoc bogatego doświadczenia stajni Renault DP World F1 Team w tym zakresie).
Technologia E-TECH Hybrid umożliwia ruszanie z miejsca w trybie w 100% elektrycznym. Podobnie jak w samochodach elektrycznych akumulator trakcyjny jest tutaj doładowywany w fazach zwalniania i hamowania. Możliwe jest także jego doładowywanie za pośrednictwem silnika spalinowego z wykorzystaniem (gdy pracuje on na optymalnych obrotach) nadmiaru mocy niewykorzystanej do napędzania samochodu. Technologia ta zapewnia bezgłośną pracę i wysoki poziom komfortu przy równoczesnym ograniczeniu strat energii.
Silniki TCe 140 i TCe 160
We wszystkich poziomach wyposażenia Nowe Renault Arkana będzie dostępne z benzynowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.3 TCe.
Silnik ten będzie połączony z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią biegów EDC, najpierw w wersji o mocy 140 KM, a docelowo również w wersji 160 KM. Silnik 1.3 TCe będzie oferowany także jako miękka hybryda dzięki zastosowaniu alternatora z funkcją rozrusznika połączonego z akumulatorem litowo-jonowym 12V umieszczonym pod fotelem pasażera.
Technologia ta usprawnia działanie systemu Stop&Start i umożliwia odzyskiwanie energii podczas zwalniania i hamowania. Zapewnia także wspomaganie silnika w fazach największego zużycia energii – przy ruszaniu z miejsca i przyspieszaniu.
Moment obrotowy silnika benzynowego 1.3 TCe 140 KM wynosi 260 Nm i dostępny jest już od 1 600 obr/min.
Technologie mobilne i personalizacja
Nowa Arkana jest wyposażona w:
- ekosystem Renault EASY CONNECT, który zapewnia dostęp do wielu usług za pomocą aplikacji MY Renault na urządzenia mobilne
- oraz w nowy system multimedialny Renault EASY LINK. System ma stały dostęp 4G do internetu i wzbogaconą ofertę usług dzięki współpracy z Google (wyszukiwanie adresów) i TomTom (info trafic i strefy niebezpieczne).
Platforma multimedialna Renault EASY LINK jest dostępna w trzech wersjach (z ekranem 7 cali, z ekranem 7 cali w wbudowaną nawigacją i z ekranem 9,3 cala i wbudowaną nawigacją). Każda z nich jest kompatybilna z Android Auto i Apple CarPlay.
MULTI-SENSE ― spersonalizowane ustawienia Nowego Renault Arkana
Renault MULTI-SENSE pozwala na:
- zmianę ustawień silnika,
- wspomagania układu kierowniczego,
- oświetlenia ambientowego
- i konfiguracji ekranu cyfrowego, który zastąpił tradycyjne zegary.
Dostępne są trzy tryby MULTI-SENSE:
- Eco – obniżający zużycie paliwa i emisję CO2,
- Sport, zapewniający większą przyjemność jazdy dzięki dynamice i szybkim reakcjom samochodu,
- MySense (tryb domyślny), dzięki któremu możliwa jest personalizacja ustawień.
R.S. Line
Arkana jest trzecim modelem w gamie Renault (po Clio i Nowym Megane), w którym pojawi się nowa wersja R.S. Line. Wyrazistą stylistykę wersji R.S. Line doskonale podkreśla kolor lakieru (Pomarańczowy Valencia), który jest opracowany specjalnie dla tej wersji i wystrój w tonacji „black” z czarnymi lakierowanymi lub metalizowanymi ciemnymi elementami nadwozia, łącznie z listwą F1 inspirowaną rozwiązaniami ze świata Formuły 1.
Wersja ta posiada też specjalny zderzak i obręcze kół z czerwonymi akcentami kolorystycznymi. Na błotniku widoczny jest emblemat R.S. Line, a z tyłu uwagę zwraca podwójna chromowana końcówka wydechu i ciemna osłona podwozia.
Wersja R.S. Line ma dedykowany wystrój wnętrza z wykończeniem deski rozdzielczej i drzwi przypominającym karbon oraz czerwoną listwą w górnej części deski.
Na pokrytej skórą kierownicy i tapicerce ze skóry łączonej z Alcantarą umieszczone są eleganckie czerwone sportowe przeszycia, którymi ozdobione są również panele drzwi. Na pasach bezpieczeństwa pojawia się delikatna czerwona linia. Całość dopełniają aluminiowe pedały, dźwignia zmiany biegów „e-shifter” (w wersjach z napędem E-TECH Hybrid) i emblematy R.S. Line.
Wersja R.S. Line będzie dostępna z napędem E-TECH Hybrid i z silnikiem benzynowym TCe 140, a w przyszłości również z jednostką TCe 160. Renault
Arkana – wymiary
Długość Renault Arkana wynosi 4 568 mm, szerokość – 1 821 mm, wysokość (bez poprzeczek dachowych) – 1 571 mm, a rozstaw osi – 2 720 mm.
Oznacza to, że w porównaniu do Kadjara Arkana jest:
- dłuższa o 79 mm,
- węższa o 15 mm,
- niższa o 42 mm
- i ma o 74 mm większy rozstaw osi.
Bagażnik wersji z silnikiem benzynowym pomieści 513 l, a wersji z napędem hybrydowym E-TECH – 438 l.