Pod koniec 2024 r. do polskich salonów mitsubishi wjedzie Mitsubishi Outlander 2024. Na razie polskie przedstawicielstwo marki nie zdradza zbyt wielu szczegółów na jego temat. Sprawdziłem co już wiadomo o tym modelu.

Wiosną 2020 r. do polskich salonów dilerskich mitsubishi zaczęły docierać pierwsze dostawy Mitsubishi Outlandera PHEV. Jakiś czas później miałem okazję testować to auto. Obecnie ten rodzinny SUV nie jest jest oferowany na polskim rynku. Na stronie internetowej polskiego przedstawiciela tej japońskiej marki, jakiś czas pojawiła się informacja zapowiadająca europejską premierę Outlandera w 2024 r. Co już wiadomo o tym modelu?

Mitsubishi Outlander 2024
Źródło: media.mitsubishicars.com

Mitsubishi Outlander 2024 – rozmiary

Trzecia generacja Mitsubishi Outlandera miała:

  • 4 695 mm długości,
  • 1 800 mm szerokości,
  • 1 696 mm wysokości,
  • 2 670 mm rozstawu osi.

Prześwit wynosił 190 mm.

Poniżej możesz sprawdzić, jakie będą rozmiary Mitsubishi Outlandera 2024 (rozmiary podaję na podstawie wersji dostępnej na rynku amerykańskim):

  • długość – 185,4 cala (ok. 4 709 mm),
  • szerokość – 84,4 cala (ok. 2 144 mm),
  • wysokość – 68,5 cala (ok. 1 740 mm)
  • rozstaw osi – 106,5 cala (ok. 2 705 mm).

Prześwit nowego modelu to 7,9 cala (ok. 200 mm).

Mitsubishi Outlander 2024
Źródło: media.mitsubishicars.com

O ile europejski Mitsubishi Outlander 2024 nie będzie miał innych rozmiarów, to będzie niewiele większy od modelu trzeciej generacji, produkowanego do 2022 r. Nadal będzie to SUV zaliczany do segmentu D.

Nadwozie

Mitsubishi Outlander 2024 powstaje na platformie CMF, czyli wspólnej konstrukcji aliansu Renault – Nissan – Mitsubishi. Jego nadwozie pod względem designu nawiązuje np. do Mitsubishi ASX poprzedniej generacji, czy Mitsubishi Eclipse Cross.

Jednak w artykule napisanych przez dziennikarza, który miał okazję jeździć tym samochodem podczas prezentacji w Finlandii, przeczytałem, że przed europejską premierą modelu, mitsubishi planuje odświeżenie auta. Także mam nadzieję, że lifting nie będzie zbyt daleko idący.

Wnętrze

O ile Mitsubishi Outlander trzeciej generacji miało wnętrze w stylu vintage, to Mitsubishi Outlander 2024 ma zupełnie inną kabinę. Zniknęły tradycyjne zegary wskaźników, które zostały zastąpione wirtualnym kokpitem o wielkości 12,3 cala. Ekran systemu multimedialnego powędrował na górę deski rozdzielczej. Nowy kształt zyskał także wybierak skrzyni biegów. Zacząłem się zastanawiać, zaraz, zaraz, czy ja przypadkiem nie widziałem już podobnego wnętrza? Chwila przeszukiwania blogowego archiwum i voila. Podobnie wygląda kokpit nowego Nissana X-Trail.

Mitsubishi Outlander 2024
Źródło: media.mitsubishicars.com

Moim zdaniem to wnętrze może się podobać. Z oceną poczekam jednak do czasu, kiedy na własne oczy zobaczę wersję samochodu przeznaczoną na rynek europejski.

Z amerykańskiej specyfikacji wynika, że Mitsubishi Outlander 2024 jest na tym rynku dostępny z 7-osobowym nadwoziem. Ciekawe, czy tak będzie także w wersji europejskiej (np. Nissan X-Trail jest dostępny z 5- lub 7-osobowym nadwoziem).

Napęd

Tutaj zaskoczenia nie będzie. Mitsubishi Outlander 2024 będzie w Europie dostępny z napędem hybrydowym typu plug-in (PHEV). Napęd będzie składał się z:

  • benzynowego silnika o pojemności 2,4 litra i mocy 133 KM
  • i dwóch silników elektrycznych: 115-konnego znajdującego się na przedniej osi i 136-konnego, umieszczonego przy tylnej osi.

Łączna moc układu hybrydowego to ok. 248 KM.

Akumulator i zasięg

Źródłem energii będzie akumulator o pojemności 20 kWh. Zasięg w trybie elektrycznym ma wynosić ok. 85 km (specyfikacja z rynku amerykańskiego podaje 38 mil, czyli nieco ponad 61 km). Różnica polega na tym, że Mitsubishi Outlander w wersji europejskiej będzie wyposażony w większy i bardziej wydajny akumulator, co przełoży się na większy zasięg i układ napędowy o większej mocy.

Mitsubishi Outlander 2024
Źródło: media.mitsubishicars.com

Spalanie w trybie spalinowym wynosi (dane ze specyfikacji amerykańskiej) nieco ponad 9 l/100 km (26 MPG, Miles Per Gallon, czyli mil na galon, który wynosi ok. 3,78 litra). Nie przywiązywać się zbytnio do tych wartości. Spalanie w wersji europejskiej będzie przecież wyliczone według normy WLTP.

Napęd na 4 koła S-AWC

Samochód będzie dostępny z napędem na obie osie S-AWC. Jest on zintegrowany z dwusilnikowym napędem na 4 koła, wyposażonym w niezależne silniki z przodu i z tyłu, który rozdziela siłę napędową na przednie i tylne koła. System kontroli znoszenia Active Yaw Control (AYC), który wcześniej był stosowany tylko na przednich kołach, został również dodany do tylnych kół. Rozszerzenie kontroli hamowania na wszystkie cztery koła zmniejsza siłę hamowania każdego koła z osobna. Umożliwia jeszcze lepsze wykorzystanie systemu AYC na śliskich drogach i oczywiście na lodzie.

Umieszczenie silników elektrycznych z przodu i z tyłu umożliwiło wyeliminowanie połączeń mechanicznych, takich jak:

  • wały napędowe łączące przednią i tylną oś
  • i centralny mechanizm różnicowy rozdzielający moment napędowy na przednie i tylne koła.

Zniknęła też skrzynia biegów. Umożliwiło to wykorzystanie charakterystyki silników elektrycznych i ich szybkiej reakcji do natychmiastowej i swobodnej zmiany rozkładu momentu obrotowego z przodu i z tyłu. Zmniejszyło to tym samym masę i straty energii w całym systemie.

Mitsubishi Outlander PHEV system napędowy
Konfiguracja systemu znoszenia hamowania w Mitsubishi Outlander PHEV

Tryby jazdy

W nowym Mitsubishi Outlanderze będzie dostępnych siedem trybów jazdy:

  • Normal, który równoważy osiągi pojazdu z oszczędnością paliwa i energii w różnych warunkach drogowych i przy różnych stylach jazdy.
  • Eco – włączenie tego trybu poprawia sprawność silnika benzynowego i napędu na 4 koła, tak aby zapewnić jak najoszczędniejszą jazdę.
  • Power – zapewnia najlepsze możliwe przyspieszenia i reakcje przy manewrach, takich, jak wyprzedzanie innych pojazdów.
  • Tarmac (asfalt), który służy do szybkiego przyspieszania i sprawnego pokonywania zakrętów na górskich i krętych drogach.
  • Gravel (żwir), zapewniający wysoką przyczepność i stabilność na szutrze, a także na innych nieutwardzonych drogach, tak, by samochód zachowywał się zgodnie z zamierzeniami kierowcy, nawet w złych warunkach drogowych
  • Snow (śnieg) zapewnia odpowiednią kontrolę na zaśnieżonych i śliskich drogach, zapewniając łatwość prowadzenia przy niewielkim poślizgu kół
  • i Mud (błoto) zapewnia lepsze prowadzenie na najtrudniejszych nawierzchniach, optymalizując współczynnik poślizgu opon w zależności od prędkości pojazdu na błotnistych drogach, w głębokim śniegu i innych złych warunkach drogowych. Tryb ten zwiększa szansę samodzielnego wydostania się z trudnej sytuacji, gdy samochód utknie w śniegu, piasku lub w błocie.

Mitsubishi Outlander 2024 – ile może kosztować?

Cena nowego Mitsubishi Outlander 2024 na rynku europejskim nie jest jeszcze, rzecz jasna, znana. W USA to auto można zamówić w czterech wersjach wyposażenia:

  • ES – od 40 345 USD,
  • SE – od 42 995 USD,
  • SEL – od 46 295 USD
  • i Platinum Edition – od 50 345 USD.

Poprzednia generacja Mitsubishi Outlandera kosztowała w 2020 r. od:

  • 175 990 zł (Intense),
  • 194 990 zł (Instyle),
  • 209 990 (Instyle Plus)

Mitsubishi Outlander 2024 zapowiada się na bardzo ciekawego rodzinnego SUV-a. Nie mogę doczekać się, kiedy zobaczę go na żywo, a zwłaszcza, kiedy usiądę za jego kierownicą.