Do polskich salonów dotarły już pierwsze dostawy nowego Mitsubishi Outlander PHEV 2020. Co przyniosła ze sobą nowa wersja najpopularniejszego na świecie SUVa z napędem hybrydowym plug-in? Sprawdziłem to!

Mitsubishi Outlander PHEV to najlepiej sprzedający się samochód z hybrydowym napędem typu plug-in w Europie. W 2019 r. nowych nabywców znalazło 34 729 egz. tego modelu, a od początku sprzedaży w 2013 r. – 159 132 egz.

Nowy Outlander kryje w sobie m.in. zmodernizowany układ napędowy, system operacyjny OS, udoskonalony układ jezdny i bogatsze wyposażenie

Nadal jest autem funkcjonalnym z dobrze wyciszonym i wyposażonym wnętrzem. Jego napęd elektryczny przenoszący napęd na 4 koła zapewnia mu dynamikę, a baterie można ładować także ze zwykłego gniazdka 230 V.

Nowy układ napędowy

Najważniejszą zmianą w układzie napędowym nowego Outlandera PHEV jest zastosowanie w nim nowego silnika benzynowego o pojemności 2,4-litra, pracującego w obiegu Atkinsona (w jego przypadku suw pracy jest dłuższy niż suw sprężania), zapewniającego lepszą wydajność i sprawność energetyczną, niż tradycyjne silniki spalinowe z wewnętrznym spalaniem w cyklu Otto.

Mitsubishi Outlander PHEV poruszany jest głównie przez dwa silniki elektryczne pracujące w układzie stałego napędu 4WD. Silnik spalinowy ma rolę wspomagającą:

  • napędza generator zasilający akumulator trakcyjny
  • lub napędza bezpośrednio przednie koła samochodu,

ale zawsze przy pracujących silnikach elektrycznych z przodu i z tyłu.

Napęd hybrydowy może pracować w dwóch trybach:

  • Równoległym – silnik napędza przednie koła. Przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego, a tylny silnik elektryczny napędza tylne koła. Tryb równoległy aktywowany jest automatycznie przy dużej prędkości. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do szeregowego trybu hybrydowego (lub – przy prędkości poniżej 135 km/h – do trybu całkowicie elektrycznego). Silnik spalinowy, wykorzystując nadwyżkę momentu obrotowego, używany jest także do ładowania akumulatora napędowego przez generator.
  • Szeregowym – samochód jest wówczas napędzany przednim i tylnym silnikiem elektrycznym. Silnik spalinowy napędza generator, w celu ładowania akumulatora napędowego podczas jazdy. Tryb szeregowy jest aktywowany automatycznie podczas nagłego przyspieszenia lub jazdy pod górę oraz gdy stan naładowania akumulatora jest zbyt niski. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do trybu całkowicie elektrycznego (Pure EV). Silnik jest również uruchamiany automatycznie w określonych odstępach, aby utrzymać go w optymalnym stanie, a także po 89 dniach jazdy wyłącznie elektrycznej w celu konserwacji układu paliwowego.

Mitsubishi Outlander PHEV może też jechać w trybie EV, całkowicie elektrycznym (do prędkości 135 km/h). Samochód jest wówczas napędzany przednim i tylnym silnikiem elektrycznym a energia pozyskiwana jest z akumulatora napędowego.

EV, SAVE, Charge

Kierowca może:

  • wybrać priorytet EV kiedykolwiek uzna to za stosowne. Tryb EV jest trybem domyślnym zaraz po uruchomieniu i zapewnia zasięg jazdy bezemisyjnej do 57 km (wg cyklu pomiarowego WLTP City),
  • aktywować tryb SAVE, czyli rozwiązanie stosowane w celu zachowania minimalnej dawki energii z akumulatora na później (np. do jazdy w strefie zeroemisyjnej) i ładowania akumulatora z silnika spalinowego,
  • naciskając przełącznik trybu CHARGE ładowanie, gdy nie jest dostępne żadne źródło zasilania. System ten będzie miał kluczowe znaczenie dla nowych przepisów w niektórych miastach, które pozwolą na wjazd do czystych stref jedynie pojazdów o zerowej emisji. Kierowca Outlandera PHEV będzie mógł jechać z przedmieścia korzystając z trybów hybrydowych, a następnie przełączyć się na elektryczny tryb bezemisyjny po wjeździe do miasta,
  • używać łopatek przy kierownicy do wyboru poziomu hamowania odzyskowego.

Łatwe ładowanie i odzyskiwanie energii podczas hamowania

Akumulator trakcyjny można ładować:

  • ze standardowego gniazdka 230V. Czas ładowania wynosi ok. 5,5-7 godzin prądem zmiennym o napięciu 230V o natężeniu 8-10 A,
  • szybkie ładowanie (standard CHAdeMO). Naładowanie akumulatora do 80% pojemności zajmuje 25 min. Pozostałe 20% uzupełniane jest podczas hamowania regeneracyjnego,
  • trybem CHARGE,
  • w czasie hamowania regeneracyjnego (dostępnych jest 6 poziomów).

Zdalne sterowanie ze smartfona przez WiFi

Po zainstalowaniu na swoim smartfonie aplikacji Mitsubishi Remote Control (w Europie dostępna jest w Google Play i App Store oraz na specjalnej stronie producenta) możesz używać swojego smartfona jako pilota do zdalnego sterowania do zaprogramowania działania ładowania akumulatora. Aplikacja pozwala też na monitorowanie stanu akumulatora lub ilości pozostałej w nim energii.

Mitsubishi Outlander PHEV – ile kosztuje i jak jest wyposażony?

Nowy Mitsubishi Outlander PHEV jest oferowany w Polsce w 3 wersjach wyposażenia.

W wyposażeniu podstawowej wersji (Intense), kosztującej od 175 990 zł znajdziesz m.in.:

  • światła do jazdy dziennej w technologii LED,
  • kamerę cofania,
  • tempomat,
  • dwustrefową, automatyczną klimatyzację,
  • elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold,
  • elektryczną regulację podparcia odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy,
  • podgrzewane przednie fotele,
  • system dostępu bezkluczykowego,
  • chromowane wykończenie atrapy chłodnicy i srebrne relingi dachowe.

Kolejna wersja, Instyle (jej cena wynosi co najmniej 194 990 zł), dodaje do wyposażenia standardowego:

  • 18-calowe obręcze kół,
  • światła mijania i drogowe w technologii LED,
  • elektrycznie regulowany fotel kierowcy,
  • elektryczne ogrzewanie kabiny,
  • stację multimedialną SDA z 8-calowym ekranem dotykowym i interfejsem Android Auto/Apple Car Play,
  • przednie i tylne czujniki parkowania,
  • system monitorowania martwego pola w lusterkach zewnętrznych (BSW) i system monitorowania ruchu poprzecznego podczas jazdy do tyłu (RCTA).

Na liście wyposażenia najbogatszej wersji Instyle Plus (od 209 990 zł) znajdziesz dodatkowo:

  • system kamer 360 stopni z kamerą cofania,
  • czarną, skórzaną tapicerkę z ozdobnymi przeszyciami,
  • podgrzewaną kierownica i szybę przednią,
  • elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika,
  • system łączności „Mitsubishi Remote Control”,
  • stację multimedialną SDA z wbudowaną nawigacją,
  • system ograniczający skutki kolizji czołowej (FCM), układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW), tempomat adaptacyjny (ACC) i automatyczne światła drogowe (AHB).

Nowe Mitsubishi Outlander PHEV zapowiada się bardzo interesująco. Niedługo będę miał okazję przekonać się jak się nim jeździ.