Spis treści
Estetyczne i funkcjonalne nadwozie o długości 4,34 m, napęd hybrydowy o łącznej mocy 131 KM. Tym między innymi charakteryzuje się Honda HR-V e:HEV trzeciej generacji. Przeczytaj mój test i dowiedz się dlaczego wyróżniłem go certyfikatem maciektestuje.pl poleca.
Honda dąży do elektryfikacji swojej gamy modelowej. Obecnie niemal wszystkie modele tej japońskiej marki (za wyjątkiem Civica Type R) mają napęd hybrydowy e:HEV lub elektryczny (Honda e). Kilka tygodni temu jeździłem jednym z hybrydowych samochodów tego producenta: Hondą HR-V e:HEV. Jakie są moje wrażenia po tygodniowym teście tego auta? Dowiedz się!
Honda HR-V e:HEV – z twarzy podobna zupełnie do nikogo
Cytat z “Misia” znalazł się w nagłówku nieprzypadkowo. Nie chodzi mi o podobieństwo tego auta do innego SUV-a/crossovera jeżdżącego po naszych ulicach. Miałem na myśli to, że ten samochód z zewnątrz nie wyróżnia się niczym szczególnym. Nie znaczy to oczywiście, że jego nadwozie jest nudne.
Gdybym miał określić je jednym słowem, powiedziałbym, że jest proste. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Pierwszy z nich to duża atrapa chłodnicy połączona z wąskimi reflektorami. OK, jest to rozwiązanie spotykane w innych samochodach (np. w Toyocie RAV4 czy Suzuki S-Cross), ale tym, co wyróżnia rozwiązanie zastosowane w Hondzie HR-V jest atrapa chłodnicy (importer w specyfikacji określa ją jako kratę wlotu powietrza) polakierowana w kolorze nadwozia. W najwyższej wersji wyposażenia (Advance Style) dodana jest do niej trzykolorowa ozdoba.
Szczegół numer dwa to pochylona pod dość dużym kątem górna część klapy bagażnika. Boczne okna są duże i wpuszczają do wnętrza sporo światła. Okna w tylnych drzwiach i okno w klapie bagażnika nie są przyciemniane. Z jednej strony przekłada się to na lepsze doświetlenie kabiny. Z drugiej jednak sprawia, że wnętrze będzie się latem mocniej nagrzewać, a niepowołane osoby mogą łatwiej zajrzeć do kabiny. Przyciemniane szyby nie są też dostępne jako wyposażenie opcjonalne.
Trzeci szczegół to, znajdująca się na klapie bagażnika, listwa łącząca tylne światła. Nabiera ona wyrazu po włączeniu świateł mijania. Wówczas zaczynają świecić wbudowane w nią czerwone diody.
Honda HR-V e:HEV – rozmiary
Honda HR-V e:HEV jest zaliczana do segmentu B. Jednak pod względem rozmiarów przewyższa konkurencję. Przykładowo, Toyota Yaris Cross jest od niej krótsza o 16 cm i ma o 5 cm mniejszy rozstaw osi.
Honda HR-V e:HEV może się też pochwalić dużym prześwitem (jak na samochód, który można jest oferowany tylko z napędem na przednie koła). Jego wielkość to 188 mm.
Przy rozłożonych siedzeniach bagażnik Hondy HR-V e:HEV do linii okien mieści 335 l. Po złożeniu siedzeń pojemność bagażnika wzrasta do 987 l. To jednak nie wszystko. Auto wyposażone jest w system Magic Seats (więcej na jego temat przeczytasz dalej).
Jaka jest Honda HR-V e:HEV wewnątrz? Ergonomiczna i funkcjonalna i… magiczna
Wnętrze Hondy HR-V e:HEV sponsorują dwie literki: E jak estetyka i ergonomia oraz F: jak funkcjonalność.
Estetyka to prosto zaprojektowana deska rozdzielcza, która jest pozbawiona zbędnych ozdobników. Jedynym elementem ozdobnym jest dziewięciocalowy ekran systemu multimedialnego Honda CONNECT+. Obsługiwany jest nie tylko dotykiem. Po jego lewej stronie znajdują się fizyczne przyciski i pokrętło do regulacji głośności. Jego obsługa jest bardzo prosta. Jeżeli używasz iPhone’a, to do Apple CarPlay podłączysz go bezprzewodowo. Android Auto jest – niestety – przewodowe.
Pod ekranem systemu Honda CONNECT+ znajduje się panel do sterowania klimatyzacją. W jego przypadku producent postawił na prostotę i funkcjonalność. Klimatyzacją steruje się dużymi pokrętłami (można je bez problemu obsługiwać w rękawiczkach) i przyciskami. Kiedy zwiększa się temperaturę nawiewu, pokrętło podświetla się na czerwono, a podczas jej zmniejszania: na niebiesko.
Oryginalny jest także zestaw wskaźników, który składa się z zegarowego prędkościomierza i wielofunkcyjnego wyświetlacza i-MID o wielkości siedmiu cali. Mogły się na nim wyświetlać dane nie tylko m.in o przepływie energii w hybrydowym układzie napędowym, zasięgu, czy średnim spalaniu, ale też wskazówki nawigacji. I to nie tylko tej fabrycznej, lecz także np. z aplikacji dostępnych przez Android Auto.
Ergonomia to też umieszczenie wszystkich przełączników w zasięgu rąk kierowcy i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań (mam na myśli np. sterowanie klimatyzacją) tam, gdzie jest to możliwe, czyli wszędzie.
Pora napisać kilka słów, o wspomnianej w śródtytule, magii. To nic innego, niż rozwiązanie znane z innych modeli hondy (np. Hondy Jazz Crosstar): Magic Seats. Dzięki temu systemowi można łatwo, na dwa sposoby, powiększyć powierzchnię bagażową. Sposób pierwszy to podniesienie (i to jednym ruchem!) jednego lub obu siedzisk tylnej kanapy. Na powstałej w ten sposób przestrzeni można zmieścić np. dużą walizkę lub bagaż o większych gabarytach (np. paczki z meblami do montażu). Kiedy z kolei położymy oparcia tylnej kanapy uzyskujemy płaską powierzchnię. Pojemność bagażnika wzrasta wówczas do 1 305 l.
Jak jeździ Honda HR-V e:HEV i co ją napędza?
Hondę HR-V e:HEV można zamówić z każdym rodzajem napędu pod warunkiem, że jest to napęd hybrydowy. Co oznaczają litery e:HEV w nazwie modelu?
- e: – to oznaczenie samochodu z napędem elektrycznym i hybrydowym, stosowana przez hondę,
- HEV – oznacza napęd hybrydowy (Hybrid Electric Vehicle, czyli hybrydowy pojazd elektryczny).
Napęd hybrydowy o mocy 131 KM
Pod maską Hondy HR-V e:HEV znajduje się napęd hybrydowy składający się z:
- silnika spalinowego o pojemności 1,5 litra, mocy 107 KM i z maksymalnym momentem obrotowym 131 Nm,
- silnika elektrycznego o mocy 131 KM i z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 253 Nm,
- bezstopniowej przekładni e-CVT oraz i-MMD, czyli Inteligentnego Układu Doboru Jazdy.
Łączna moc hybrydowego układu napędowego wynosi tyle samo ile maksymalna moc silnika elektrycznego, czyli 131 KM.
Maksymalna prędkość Hondy HR-V e:HEV to 170 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,7 sek.
Jak działa napęd hybrydowy w Hondzie HR-V e:HEV? Pokazuje to ilustracja.
Podsumowując:
- kiedy ruszamy i jedziemy powoli (np. w korku) samochód jest napędzany jest przez silnik elektryczny, który czerpie energię z akumulatora litowo-jonowego,
- podczas jazdy w mieście samochód przełącza się w tryb hybrydowy. Silnik spalinowy napędza generator, który przekazuje energię elektryczną do silnika elektrycznego, a on napędza pojazd,
- kiedy jedziemy ze stałą prędkością układ e:HEV pracuje w trybie spalinowym. Samochód napędzany jest przez silnik benzynowy, a sprzęgło blokujące rozłącza układ elektryczny.
Trzy tryby jazdy
Do wyboru kierowcy są trzy tryby jazdy:
- Econ – świetnie nadający się do jazdy w mieście. Po przestawieniu lewarka skrzyni biegów w tryb B i zwiększeniu poziomu rekuperacji, silnik będzie się zadowalał niedużą ilością paliwa.
- Normal – to dobre rozwiązanie podczas szybszej jazdy (np. po drodze ekspresowej), szczególnie kiedy nie trzeba wyprzedzać innych samochodów.
- Sport – warto go włączyć, kiedy chcemy chcemy trochę poszaleć. Wówczas auto było żwawsze i chętniej przyspieszało. Honda w swojej skrzyni e-CVT symuluje zmiany biegów. Kiedy mocniej wciśniemy pedał przyspieszenia, do naszych uszu będzie przez pewien czas pracował głośniej, a potem przycichnie. Dynamiczna jazda w trybie Sport przekłada się oczywiście na większe spalanie (wzrasta do poziomu od 5,5 do 6,2 l/100 km).
Codzienną jazdę za kierownicą Hondy HR-V mogę ocenić na piątkę z plusem. O ile do samego prowadzenia auta nie miałem żadnych zastrzeżeń, to na obniżenie oceny wpływ miały czujniki parkowania włączające się w najmniej spodziewanym momencie (np. kiedy czekałem na zmianę światła). Wyłączyłem je już podczas jazdy do domu z parkingu, z którego odebrałem samochód. Irytujący był też system ostrzegający o zjeżdżaniu z pasa ruchu.
Honda HR-V e:HEV – cena i wyposażenie
Hondę HR-V e:HEV można zamówić w trzech wersjach wyposażenia:
- Elegance, za którą trzeba zapłacić co najmniej 144 900 zł,
- Advance, która kosztuje min. 155 900 zł
- i Advance Style, kosztująca od 169 900 zł.
Podczas testu jeździłem samochodem w środkowej wersji wyposażenia. Po dodaniu opcjonalnego lakieru Platinum White Pearl (3 000 zł), jego cena wzrasta do 158 900 zł.
Lista wyposażenia standardowego wersji Advance składała się m.in. z:
- systemu monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach,
- systemu ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania,
- tapicerki łączonej – czarny materiał i czarna skóra syntetyczna,
- skórzanej kierownicy,
- elektrycznego hamulca postojowego,
- siedmiocalowego inteligentnego wyświetlacza wielofunkcyjnego kierowcy i-MID,
- dwustrefowej klimatyzacji automatycznej z nawiewami dla tylnych siedzeń,
- przednich wycieraczek z czujnikiem deszczu i z odmrażaczem,
- automatycznych świateł z czujnikiem zmierzchu,
- automatycznych świateł drogowych,
- świateł LED: mijania i drogowych, do jazdy dziennej, tylne, przednich kierunkowskazów sekwencyjnych i przednich świateł przeciwmgielnych,
- kamery cofania oraz przednich i tylnych czujników parkowania (4 czujniki z przodu i 4 z tyłu),
- elektrycznie regulowanych, podgrzewanych i składanych lusterek zewnętrznych,
- podgrzewanych przednich siedzeń,
- podgrzewanej kierownicy,
- systemu Magic Seats,
- systemu multimedialny Honda CONNECT+ z nawigacją (dziewięciocalowy ekran dotykowy, Android Auto, Apple CarPlay, AM/FM/DAB+, aktualne informacje o ruchu drogowym, 6 głośników, sterowanie radiem z kierownicy).
Honda HR-V e:HEV to poważna konkurencja dla hybrydowych samochodów produkowanych przez toyotę. Ma ciekawie zaprojektowane nadwozie, wygodną, ergonomiczną i funkcjonalną kabinę. Warto też podkreślić, że auto jest objęte pięcioletnią gwarancją. Ten samochód spodobał mi się na tyle, że zdecydowałem się go wyróżnić certyfikatem maciektestuje.pl poleca (to dopiero drugie auto, które otrzymało to wyróżnienie.
Comments
Comments are closed.