Honda Jazz Crosstar jest niewielkim miejskim crossoverem. Samochód dostępny jest w jednej wersji wyposażenia i tylko z napędem hybrydowym. Dowiedz się więcej o tym samochodzie!

W jednym z teleturniejów uczestnicy muszą odgadnąć, jak na pytanie zadawane przez prowadzącego odpowiadali ankietowani. Gdyby pytanie brzmiało Jaka marka produkuje samochody z napędem hybrydowym?, to z pewnością większość odpowiedzi brzmiałaby: Toyota. Z jednej strony to prawda – ten producent najbardziej kojarzy się z napędem hybrydowym. Z drugiej – nie do końca. Hybrydy są też w ofertach innych producentów. Wśród nich jest Honda. A jednym z jej modeli dostępnych z napędem hybrydowym jest Honda Jazz i jej podwyższona siostra, czyli Honda Jazz Crosstar.

Honda Jazz Crosstar – pierwsze wrażenia

Na parkingu pod warszawską siedzibą Hondy czekała na mnie dwukolorowa Honda Jazz Crosstar. Czerwony lakier, nazwany przez producenta Premium Crystal Red Metallic, bardzo dobrze współgrał z czarnymi słupkami i czarnym dachem. Kompletu dopełniały 16-calowe aluminiowe felgi. Ich wzór nazywał się po prostu Crosstar. Ich wzór, według mnie, przypominał kwiat chryzantemy (Honda jest przecież marką japońską, a chryzantema w tym kraju jest uznawana za kwiat królewski).

Honda Jazz Crosstar - z boku

Sylwetka? Z boku Honda Jazz Crosstar – z jednej strony – wygląda jak typowy hatchback. Z drugiej jednak, maska silnika jest na tyle krótka, że autu jest blisko do mikrovana. Niezależnie od tego, sylwetka małej Hondy jest zgrabna i bardzo miła dla oka.

Przód to z kolei maska silnika z dwoma przetłoczeniami nad reflektorami, sprawiającymi wrażenie podniesionych brwi nad oczami przednich świateł. W przednie reflektory (wykonane w technologii LED) wbudowane są paski LED-owych świateł do jazdy dziennej, w kształcie zbliżonych do litery U.

Honda Jazz Crosstar - z przodu

Z tyłu z kolei uwagę przyciąga spory czarny zderzak (podkreślający crossoverowatość auta) i spore tylne światła. Klapa bagażnika również pozbawiona jest zbędnych przetłoczeń i wygląda po prostu ładnie i prosto (a jak wiadomo: w prostocie siła).

Honda Jazz Crosstar - z tyłu

Pierwsze wrażenia? Jak najbardziej pozytywne. Honda Jazz Crosstar jest samochodem bardzo ładnym i wyróżniającym się na ulicy.

Honda Jazz Crosstar – rozmiary

Rozmiary Hondy Jazz Crosstar są następujące:

  • długość – 4 090 mm,
  • szerokość (bez lusterek/ze złożonymi lusterkami/z rozłożonymi lusterkami) – 1 725 mm/1 814 mm/1 966 mm,
  • wysokość – 1 556 mm,
  • rozstaw osi – 2 520 mm,
  • prześwit (z kierowcą) – 152 mm.

Jak na miejskie auto to całkiem nieźle.

Honda Jazz Crosstar – wnętrze

Opis wnętrza małej Hondy zacznę trochę nietypowo, bo od bagażnika. Jego pojemność (według normy VDA), przy złożonych siedzeniach, wynosi 298 litrów. To całkiem niezły wynik. Przestrzeń bagażową dostępną w Jazzie Crossstar można powiększyć. Powiększyć dzięki magii, a konkretnie dzięki rozwiązaniu nazwanemu przez Hondę Magic Seats.

Honda Jazz Crosstar - bagażnik

Magic Seats

Na czym polega to rozwiązanie? Przykładowo, jedziecie w trzy osoby na urlop, a walizki wszystkich pasażerów nie mieszczą się w bagażniku. Problem? Ależ skądże. Wystarczy, że podniesiesz i zablokujesz siedzisko jednego z fragmentów tylnej kanapy i już. Uzyskujesz powiększoną powierzchnię na bagaż. Potrzebujesz więcej miejsca? Podnosisz oba siedziska i bez problemu ładujesz do tyłu np. duży telewizor.

Złożone siedziska tylnej kanapy to za mało? Możesz także złożyć oparcia tylnej kanapy i dzięki temu uzyskać jeszcze więcej przestrzeni na bagaże. Producent podaje, że wynosi ona wówczas 1 199 l (do linii okien, według metody VDA).

Honda Jazz Crosstar - złożona tylna kanapa

Kokpit

Pora na zajęcie miejsca za kierownicą.

Kokpit Hondy Jazz Crosstar najlepiej określają trzy słowa: prosty, praktyczny i ergonomiczny.

Honda Jazz Crosstar - kokpit

Przed oczami kierowcy znajduje się 7-calowy wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID. Wyświetlacze montowane w innych samochodach bywają większe – mogę mieć nawet 10 cali. Jednak ekran w Hondzie Jazz Crosstar, mimo że mniejszy, to prezentowane na nim informacje są bardzo czytelne. Na ekranie, oprócz prędkości, wyświetlają się też m.in. takie informacje jak:

  • aktualny przebieg,
  • godzina,
  • temperatura zewnętrzna
  • czy informacje o przepływie energii w napędzie hybrydowym.

Po lewej stronie wyświetlacza umieszczony jest wskaźnik pokazujący ilość energii w akumulatorze, a po prawej – ilość paliwa w zbiorniku.

Honda Jazz Crosstar - wyświetlacz i-MID

W na górze środkowej części deski rozdzielczej znajdował się ekran systemu multimedialnego o wielkości 9 cali. Podobnie jak w dużej części nowych samochodów, nie jest on integralną częścią deski rozdzielczej. Nie jest też jednak ustawiony tak jak w innych samochodach (mniej więcej pionowo). Przypomina niewielki tablet przyłożony pod kątem kilkunastu stopni. Zresztą obsługa systemu multimedialnego jest równie prosta jak używanie smartfona czy tabletu. Poszczególne opcje menu wybiera się naciskając duże kwadratowe ikony.

Honda Jazz Crosstar - system multimedialny

Sterowanie klimatyzacją? W sposób jak najbardziej klasyczny – przy pomocy trzech pokręteł. Na panelu klimatyzacji umieszczone były też włączniki ogrzewania przednich foteli. Kompletu uzupełniały gniazdo 12V i dwa porty USB.

Przed pasażerem znajdowały się dwa schowki. Jeden, niewielki na górze deski rozdzielczej i drugi – w tradycyjnym miejscu, czyli w dolnej części deski rozdzielczej (w testowym aucie zajmowała ją gaśnica).

Na koniec, przysłowiowa wisienka na torcie. Uchwyty na kubki umieszczone w narożnikach deski rozdzielczej, tuż obok nawiewów. Z takim rozwiązaniem zetknąłem się po raz pierwszy. Nie dość, że włożona w nie butelka z napojem będzie pod ręką kierowcy i pasażera, to jeszcze przy włączonej klimatyzacji napój będzie się chłodził.

Honda Jazz Crosstar - uchwyt na kubek

Warto jeszcze dodać, że deska rozdzielcza wykończona była szarym tworzywem, którego faktura przypominała tkaninę i była bardzo przyjemna w dotyku.

Honda Jazz Crosstar – co ją napędza i jak się nią jeździ?

Honda Jazz i Honda Jazz Crosstar dostępne są tylko z jedną jednostką napędową: hybrydową. Pełna nazwa modelu, którym jeździłem brzmi Honda Jazz Crosstar e:HEV. Co oznaczają te cztery litery w nazwie modelu?

  • e: – oznacza model zelektryfikowany. Tak oznaczane są modele Hondy wyposażone w silniki elektryczne, w tym w napędy hybrydowe,
  • HEV – to oznaczenie napędu hybrydowego (Hybrid Electric Vehicle, czyli hybrydowy pojazd elektryczny).

Napęd

Honda Jazz i Honda Jazz Crosstar napędzane są systemem hybrydowym składającym się z:

  • dwóch silników elektrycznych,
  • silnika benzynowego DOHC i-VTEC o pojemności 1,5 litra i mocy 97 KM,
  • akumulatora litowo-jonowego
  • oraz przekładni bezpośredniej i jednostki sterującej przepływem mocy.

Maksymalna moc hybrydowego układu napędowego wynosi 109 KM i jest taka sama jak moc maksymalna silnika elektrycznego. Za przeniesienie napędu odpowiada elektronicznie sterowana skrzynia (e-CVT) o stałym przełożeniu.

Jak działa układ hybrydowy w Hondzie Jazz Crosstar?

Układ hybrydowy zastosowany w Hondzie Jazz i Jazz Crosstar zawsze pracuje w jednym z trzech trybów:

  • elektrycznym (EV Drive). Podczas jazdy akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio silnik elektryczny. Tryb elektryczny wykorzystywany jest podczas jazdy po mieście (nawet przez 80% trasy),
  • hybrydowym (Hybrid Drive). Tryb hybrydowy włącza się podczas bardziej dynamicznego przyspieszania. W trybie hybrydowym rolę asystenta odgrywa silnik benzynowy. Wytwarza energię, która trafia do generatora gdzie jest zamieniana jest na prąd, który następnie jest przekazywany do silnika elektrycznego,
  • spalinowym. Tryb spalinowy włącza się w czasie jazdy z wysokimi prędkościami (na drogach szybkiego ruchu). W trybie spalinowym wykorzystywany jest mechanizm sprzęgła blokującego umożliwiający bezpośrednie przekazywanie momentu napędowego z silnika benzynowego na koła samochodu. Rolę asystenta, który doładowuje generator, przejmuje na siebie silnik elektryczny.

Optymalny tryb pracy jest dobierany przez komputer, w zależności od sytuacji na drodze, a cały proces jest nieodczuwalny dla kierowcy (podczas jazdy w mieście napęd samodzielnie przełącza się pomiędzy trybami elektrycznym i hybrydowym).

Jak jeździ Honda Jazz Crosstar?

Na pytanie jak jeździ Honda Jazz Crosstar? odpowiem krótko: tak jak każdy inny samochód hybrydowy. Ale są pewne różnice. Jakie? Jazda w trybie elektrycznym przy prędkości 80-90 km/h. W innych autach hybrydowych, którymi dotychczas jeździłem (za wyjątkiem hybryd typu plug-in, które w trybie elektrycznym mogą jechać nawet ponad 100 km/h), przy prędkości przekraczającej 50 km/h włączał się silnik spalinowy.

Tryb spalinowy włącza się rzadko. Tak więc, przez większość testu mogłem cieszyć się panującą w kabinie ciszą, zakłócaną tylko dźwiękami muzyki z radia. Odzyskiwanie energii? Sprawne. Po przestawieniu dźwigni wyboru przełożeń w pozycję B, każde zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia skutkowało po pierwsze tym, że auto zwalniało, a po drugie – odzyskiwaniem energii elektrycznej, która przekazywana była do akumulatora.

Jeszcze jedno – Honda Jazz Crosstar była najlepiej doświetlonym samochodem, jakim dotychczas jeździłem. Wpływ na to miały zarówno duże szyby w przednich drzwiach, ale nie tylko. Miejsce słupków A, w małej Hondzie zajmowały trójkątne okienka.

Honda Jazz Crosstar – wyposażenie

Honda Jazz Crosstar dostępna jest tylko w jednej wersji wyposażenia – Crosstar Executive. Trzeba za nią zapłacić co najmniej 113 200 zł). W jej wyposażeniu standardowym można znaleźć m.in.:

  • podgrzewane przednie fotele,
  • czujniki parkowania (4 z przodu i 4 z tyłu),
  • przyciemnione tylne szyby,
  • klimatyzację automatyczną,
  • skórzaną kierownicę wielofunkcyjną,
  • system multimedialny Honda CONNECT,
  • bezprzewodowy dostęp do Apple Car Play i przewodowy do Android Auto,
  • system audio Premium z ośmioma głośnikami,
  • system dostępu bezkluczykowego,
  • Magic Seats,
  • czarną hydrofobową tapicerkę materiałową,
  • nawigację satelitarną Garmin,
  • zintegrowane relingi dachowe.

Do Hondy Jazz Crosstar można zamówić dodatkowo:

  • Pakiet Off Road, składający się z dolnych nakładek przedniego i tylnego zderzaka (2 330 zł),
  • lakiery: Crystal Black Pearl (2 500 zł), Premium Crystal Red Metallic (3 200 zł), Premium Sunlight White Pearl (3 200 zł), Platinum White Pearl z czarnym dachem (5 700 zł), Surf Blue z czarnym dachem (3 200 zł), Premium Red Metallic z czarnym dachem (6 400 zł) i Premium Sunlight White Pearl z czarnym dachem (6 400 zł).

Auto dostępne jest z 16-calowymi felgami aluminiowymi (wzór Crosstar).

Warto jeszcze dodać, że Honda Jazz Crosstar, w przeciwieństwie do większości samochodów pochodzących z Dalekiego Wschodu, objęta jest 5-letnią gwarancją.