Spis treści
Gama modelowa producenta z Hiroszimy powiększyła się o nowy model. To Mazda MX-30 R-EV, która od swojej elektrycznej siostry różni się obecnością na pokładzie spalinowego silnika Wankla. Jego rolą jest produkowanie energii elektrycznej, która następnie napędza silnik elektryczny. Dowiedz się więcej o tym aucie.
W 2020 r. zadebiutował pierwszy samochód elektryczny Mazdy: MX-30 BEV. Źródłem energii dla tego sympatycznego auta była litowo-jonowa bateria 35,5 kWh. Przekładało się to na maksymalny zasięg w mieście wynoszący 265 km i w cyklu mieszanym – 200 km. Jak na współczesne auto elektryczne to niezbyt wiele.
Mazda MX-30 R-EV – silnik Wankla
Na początku roku dowiedziałem się, że planowana jest premiera elektrycznej mazdy, w której zamontowany będzie range extender: silnik benzynowy. Ktoś może powiedzieć: przecież takie rozwiązanie było już stosowane w BMW I3 REX. Odpowiadam: zgoda, ale nie do końca. Pod maską Mazdy MX-30 R-EV znajduje się niespotykany silnik spalinowy: silnik Wankla.
Ta jednostka spalinowa nie napędza kół. Pełni rolę generatora energii elektrycznej. Parametry tego silnika są następujące:
- pojemność – 830 cm3
- promień – 120 mm
- szerokość – 76 mm
- moc maksymalna – 74 KM przy 4 700 obr./min
- maksymalny moment obrotowy – 116 Nm przy 4 000 obr./min.
Silnik rotorowy jest umieszczony pod maską obok generatora i silnika elektrycznego. Zastosowany jest w nim bezpośredni wtrysk paliwa. Silnik wyposażony jest też w w system recyrkulacji spalin (EGR), który zapewnia niższe zużycie paliwa. Zawór EGR działa głównie przy niskich obrotach i niewielkich obciążeniach i poprawia zużycie paliwa, zapobiegając stratom chłodzenia spowodowanym przez większą powierzchnię komór spalania w silniku Wankla, w porównaniu do komór w silniku tłokowym.
Pojemność zbiornika paliwa wynosi 50 litrów.
Silnik elektryczny i akumulator
Silnik elektryczny przenoszący moment obrotowy na koła przedniej osi rozwija maksymalną moc 170 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 260 Nm. Źródłem energii jest akumulator litowo-jonowy o pojemności 17,8 kWh.
Średnie zużycie energii wynosi 22,6 kWh/100 km, a maksymalny zasięg w trybie EV to:
- 110 km w mieście
- i 85 km w cyklu mieszanym.
Mazda MX-30 R-EV potrzebuje 9,1 sek. na przyspieszenie od 0 do 100 km/h, a jej prędkość maksymalna to 140 km/h.
Według danych podanych przez importera czas potrzebny na naładowanie akumulatora od 20% do 80% wynosi:
- 50 minut (Tryb 3 – maksymalna moc ładowania 11 kW),
- 25 minut (ładowanie szybkie DC – maksymalna moc ładowania 36 kW).
Oznacza to, że Mazda MX-30 R-EV będzie jedną z nielicznych hybryd plug-in, której akumulator można naładować w niecałe pół godziny (podłączasz auto do ładowarki, idziesz na kawę z ciastkiem, a po powrocie możesz ruszać w dalszą drogę).
Rozmiary
Hybrydowa Mazda jest kompaktowym crossoverem. Jej wymiary są następujące:
- długość – 4 395 mm,
- szerokość (bez lusterek zewnętrznych) – 1 795 mm (z lusterkami – 2 035 mm),
- wysokość – 1 555 mm,
- rozstaw osi – 2 655 mm,
- prześwit – 130 mm.
Pojemność bagażnika przy rozłożonych oparciach tylnej kanapy wynosi 350 l (332 l z głośnikami Bose), a po złożeniu oparć wzrasta do 1 155 l (1 137 l z głośnikami Bose).
Mazda MX-30 R-EV – wersje wyposażenia i cena
Mazda MX-30 R-EV będzie dostępna w czterech wersjach wyposażenia:
- Prime-line – od 161 100 zł,
- Exclusive-line – od 165 100 zł,
- Makoto – od 174 600 zł
- i Edition R – od 192 500 zł.
Wyróżnikiem tej ostatniej wersji, która upamiętnia powrót silnika Wankla (R oznacza Return, czyli powrót) są specjalnie zaprojektowane elementy mające przypominać klientom, że są posiadaczami samochodu z silnikiem Wankla. Wśród nich trzeba wyróżnić np. zagłówki przednich foteli, na których wytłoczone są emblemat MX-30 e-Skyactiv R-EV i logo Edition R, czy obudowa kluczyka, której poziome krawędzie przedniego panelu są zakrzywione pod takim samym kątem, co boki rotorów w silniku Wankla.
Więcej o wyposażeniu samochodu można dowiedzieć się z cennika.
Dealerzy Mazdy będą przyjmowali zamówienia na nowy model już od 16 stycznia 2023 r.
Od pewnego czasu chciałem zapoznać się bliżej z Mazdą MX-30. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to na wiosnę będę mógł przekonać się, jak w jeździ hybryda wyposażona nie w zwykły silnik benzynowy, a w silnik Wankla.
Comments
Comments are closed.