11 079 i 52,4%. Pierwsza z tych wartości to liczba samochodów, jaką w 2023 r. sprzedała w Polsce Mazda, a druga to wzrost sprzedaży w porównaniu do 2022 r. Ponad 64% ubiegłorocznej sprzedaży przypadło na SUV-y z serii CX.

Rok 2023 polski oddział Mazdy może zaliczyć do bardzo udanych. Importer tej japońskiej marki odnotował duży, wynoszący 52,4% wzrost sprzedaży rok do roku. Nowych właścicieli znalazło 11 079 aut, a udział w rynku wyniósł 2,33%.

Która Mazda była najpopularniejsza?

W Polsce Mazda oferuje 9 modeli. Od miejskiej Mazdy 2 (z napędem spalinowym oraz hybrydowym), przez kompaktową Mazdę 3 (jest to jeden z niewielu kompaktowych modeli na polskim rynku, który jest dostępny nie tylko jako hatchback, ale też jako sedan) i elektryczną MX-30, a skończywszy na SUV-ie CX-60. Dowiedz się, jaką popularnością wśród polskich klientów cieszyły się te samochody.

PozycjaModelLiczba rejestracji
9.Mazda 2136
8.Mazda MX-5137
7.Mazda MX-30343
6.Mazda 2 Hybrid400
5.Mazda 31 343
4.Mazda 61 587

Przedstawiciele Mazda Polska powiedzieli, że Mazda 2, mówiąc kolokwialnie, wypada z oferty. Podobny los czeka też Mazdę 6, która niestety (przynajmniej na razie) nie doczeka się następcy. Jeszcze w styczniu 2024 r. rozpocznie się produkcja zmodernizowanej Mazdy 2 Hybrid.

3 hatchback

Czołową trójkę najpopularniejszych modeli Mazdy na rynku polskim w 2023 r. tworzą trzy SUV-y z serii CX: CX-60, CX-30 i CX-5. W 2023 r. ich udział w sprzedaży ogółem wyniósł 64,4%.

Zdobywczyni trzeciego miejsca jest oferowana z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym e-SKYACTIV D o pojemności 3,3 litra (w wersji z napędem na tylne koła ta jednostka rozwija 200 KM, a w wersji z napędem na obie osie Mazda i-Activ AWD, 254 KM) lub jako hybryda plug-in 2.5l e-SKYACTIV PHEV z układem hybrydowym o łącznej mocy 327 KM.

MX-5

Mimo tego, że w Europie silniki wysokoprężne są na cenzurowanym, to udział obu wersji napędowych rozkłada się niemal po połowie. Co ciekawe, wśród kupujących model CX-60 dużo jest osób, które wcześniej jeździły innymi modelami, w tym modelami z segmentu premium.

Co przyniesie rok 2024?

W 2024 r. w salonach pojawi się Mazda MX-30 R-EV, kompaktowy, elektryczny crossover wyposażony w silnik Wankla działający jako generator energii elektrycznej w czasie jazdy.

MX-30 R-EV

W styczniu rozpocznie się produkcja modelu 2 Hybrid 2024, która została wizualnie dopasowana do pozostałych modeli.

Wiosną pojawi się model MX-5 po zmianach modelowych na 2024 r. Auto będzie wyposażone m.in. w najnowsze multimedia i systemy wspierające kierowcę.

Największą nowością w roku 2024 będzie flagowy SUV w segmencie, w którym producent nie był obecny w Europie: CX-80. Ten model ma oferować trzy rzędy siedzeń oraz luksusowe wykończenie. Importer nie powiedział, kiedy dokładnie ten samochód zadebiutuje w salonach. Dowiedzieliśmy się tylko, że nastąpi to szybciej, niż można się spodziewać.

W nieco dalszej przyszłości (do 2027 r.) w ofercie producenta ma pojawić się Japończycy pięć nowych hybryd, pięć hybryd plug-in oraz trzy modele elektryczne. W 2027 r. powinniśmy zobaczyć pierwszy samochód zbudowany na nowej platformie EV-Skyactiv, która będzie przeznaczona dla samochodów elektrycznych. Mazda nie planuje jednak stuprocentowej elektryfikacji. Przewiduje, że w 2030 r. auta z napędem elektrycznym będą stanowiły 70% sprzedaży na rynku europejskim.