Zadebiutował drugi model należący do elektrycznej submarki IONIQ: Hyundai IONIQ 6. To liftback o długości 4 855 mm i rozstawie osi wynoszącym aż 2 950 mm. Model jest już produkowany, a w salonach pojawi się w przyszłym roku. Czego warto się dowiedzieć o tym modelu? Dowiedz się!
Latem 2021 r. koreański producent pokazał pierwszy model z elektrycznej submarki IONIQ: IONIQ 5. Po kilkunastu miesiącach swoją polską premierę miał kolejny jej przedstawiciel: Hyundai IONIQ 6. W przeciwieństwie do swojego poprzednika nowy samochód nie jest SUV-em, a liftbackiem należącym do segmentu D, czyli do klasy średniej (należą do niej m.in. Skoda Superb czy Peugeot 508).
Hyundai IONIQ 6 – wymiary i wygląd zewnętrzny
Hyundai IONIQ 6 został zbudowany na platformie E-GMP (Electric-Global Modular Platform), która została przygotowana specjalnie dla pojazdów z napędem elektrycznym. Jej charakterystyczną cechą jest umieszczenie akumulatorów między osiami. Dzięki takiemu rozwiązaniu środek ciężkości samochodu jest nisko umieszczony, co zapewnia dobre właściwości jezdne oraz poprawia właściwości jezdne samochodu.
Długość nowego modelu wynosi 4 855 mm, szerokość 1 880 mm, wysokość 1 495 mm, a rozstaw osi 2 950 mm.
Linia nadwozia samochodu jest bardzo smukła, dzięki czemu jego współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,21. Na tak niski współczynnik oporu powietrza wpływ ma nie tylko opływowy kształt nadwozia, ale także takie elementy konstrukcyjne, jak aktywna klapa powietrzna, kurtyny powietrzne przy kołach, zintegrowany tylny spojler i reduktory odstępu przy kołach.
Charakterystycznym elementem samochodu są kamery, które zastępują boczne lusterka. Ich obudowa jest przezroczysta, a pod nią kryją się efektowne kierunkowskazy.
Warto też wspomnieć o przednich światłach. Hyundai IONIQ 6 jest pierwszym modelem koreańskiego producenta, który jest wyposażony w reflektory LED typu projekcyjnego, które dostosowują się do warunków drogowych po to, żeby nie oślepiać kierujących nadjeżdżających z przeciwka.
Hyundai IONIQ 6 będzie dostępny w jedenastu kolorach (Abyss Black Pearl, Transmission Blue Pearl, Ultimate Red Metallic, Curated Silver Metallic, Nocturne Grey Metallic, Nocturne Grey Mate, Byte Blue Pearl, Gravity Gold Mate, Serenity White Pearl, Biophilic Blue Pearl i Digital Green Pearl). Tak swoją drogą, zastanawiam się, kto wymyśla nazwy kolorów samochodów. Czarna perła otchłani, czy metaliczny szary nokturn brzmią bardzo dziwnie i tajemniczo.
Hyundai IONIQ 6 – wnętrze
Wnętrze Hyundaia IONIQ 6 można określić jednym słowem: nowoczesne. Przed kierowcą znajdują się dwa ekrany o wielkości 12,3 cala każdy. Pierwszy z nich, umieszczony przed kierowcą, wyświetla m.in. informacje o prędkości, zużyciu energii, czy zasięgu. Na drugim ekranie wyświetlają się dane systemu multimedialnego).
Nowością są dwa mniejsze ekrany, znajdujące się na lewym i prawym skraju deski rozdzielczej. Wyświetlają się na nich obrazy z kamer, które w tym modelu zastępują lusterka zewnętrzne.
Projektanci samochodu zdecydowali się na nieumieszczanie na drzwiach żadnych przycisków oprócz klamek i – na drzwiach kierowcy – przycisków pamięci ustawień. Przełączniki do otwierania i zamykania okien, blokowania drzwi i włączania elektrycznego hamulca postojowego umieszczone są na panelu centralnym między przednimi fotelami. Drugą ciekawostką związaną z drzwiami jest to ich podświetlenie ambientowe: jego kolor może być inny w dolnej części drzwi i inny w części górnej.
Kolejne ciekawe rozwiązania można znaleźć na kierownicy. W jej centralnej części znajdują się cztery kwadratowe punkty, nazywane przez producenta oświetleniem pikselowym. Są one nie tylko elementem ozdobnym (tak jak w IONIQU 5). Mogą świecić się na różne kolory (np. po włączeniu trybu Sport, świecą się na czerwono).
Duże gratulacje należą się projektantom auta za to, że zarówno na desce rozdzielczej, jak i na kierownicy pozostawili fizyczne przyciski i pokrętła, służące m.in. do sterowania klimatyzacją i multimediami, ustawiania kamer, które w tym aucie pełnią funkcje lusterek zewnętrznych, czy – na co zwróciłem największą uwagę – zmieniania trybów jazdy (przełącznik do tego służący znajduje się na kierownicy).
Rozstaw osi liczący niemal 3 metry przekłada się na dużą ilość miejsca w środku. Zacznę od miejsca pracy kierowcy. Oba przednie fotele są wyposażone w ośmiostopniową regulację oparcia. Dzięki temu kierowca czy pasażer podróżujący z przodu mogą ustawić fotel w dogodnej dla siebie pozycji.
Kiedy zajmowałem miejsce na tylnej kanapie, obawiałem się, czy z uwagi na obniżającą się linię dachu, będę miał wystarczającą ilość miejsca nad głową (o przestrzeń na nogi się obawiałem). I co? I bardzo miło się zaskoczyłem. Po zajęciu miejsca na skrajnych miejscach na tylnej kanapie między czubkiem mojej głowy a podsufitką było jeszcze kilka centymetrów miejsca (mam 182 cm wzrostu). Gorzej było, kiedy usiadłem na miejscu środkowym. Tam już dotykałem głową podsufitki.
Pojemność bagażnika wynosi 401 litrów, a jego klapa jest sterowana elektrycznie.
Hyundai IONIQ 6 – napęd, zasięg i ładowanie
W zależności od wersji wyposażenia Hyundai IONIQ 6 może być napędzany jednym lub dwoma silnikami elektrycznymi, a źródłem prądu mogą być akumulatory o pojemności 53 kWh lub 77,4 kWh.
Akumulator | Napęd | Moc/moment obrotowy | Przyspieszenie 0-100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie zużycie energii |
53 kWh | RWD (1 silnik) | 151 KM 350 Nm | 8,8 sek. | 185 km/h | 13,9 kWh/100 km |
77,4 kWh | RWD (1 silnik) | 229 KM 350 Nm | 7,4 sek. | 185 km/h | 14,3 kWh/100 km 1) |
77,4 kWh | AWD (2 silniki) | 325 KM 605 Nm | 5,1 sek. | 185 km/h | 15,1 kWh/100 km 2) |
1) Z osiemnastocalowymi kołami i 16 kWh/100 km z dwudziestocalowymi kołami.
2) Z osiemnastocalowymi kołami i 16,9 kWh/100 km z dwudziestocalowymi kołami.
Producent podaje, że silniki napędzające topową wersję samochodu mają 325 KM mocy i zapewniają 605 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje autu z tym wariantem napędu 5,1 sekundy.
Jaki jest zasięg Hyundaia IONIQ 6? W zależności od liczby silników i pojemności akumulatora wynosi on:
- 429 km (silnik 151 KM, akumulator 53 kWh, napęd na tylną oś).
- 614 km (silnik 229 KM, akumulator 77,4 kWh, napęd na tylną oś, koła 18 cali).
- 545 km (silnik 229 KM, akumulator 77,4 kWh, napęd na tylną oś, koła 20 cali).
- 583 km (silnik 325 KM, akumulator 77,4 kWh, napęd na obie osie, koła 18 cali).
- 519 km (silnik 325 KM, akumulator 77,4 kWh, napęd na obie osie, koła 20 cali).
Architektura E-GMP, z której korzysta IONIQ 6 może obsługiwać zarówno infrastrukturę ładowania 400 V, jak i 800 V bez konieczności stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. Dzięki ładowarce o mocy 350 kW IONIQ 6 można naładować od 10 do 80 procent w zaledwie 18 minut.
Nowy Hyundai IONIQ 6 cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kupujących. W Korei Południowej w ciągu tylko jednej doby zebranych zostało 37 446 zamówień na ten samochód. Tym samym, model ten przebił poprzedni model (IONIQ 5), na który przez pierwszą dobę zapisało się 23 760 klientów.
Na razie nie wiadomo jeszcze, ile trzeba będzie zapłacić za ten samochód. Hyundai IONIQ 5 z roku modelowego 2023 kosztuje od 203 900 zł (za wersję DYNAMIQ z akumulatorem o pojemności 58 kWh i silnikiem o mocy 170 KM) do 296 900 zł. Na tyle została wyceniona wersja UNIQ z akumulatorem o pojemności 77 kWh i silnikami o mocy 325 KM. Można się spodziewać, że cena nowego modelu będzie wyższa.