Spis treści
Hyundai IONIQ 5 to pierwszy przedstawiciel marki, pod którą koreański producent będzie oferował samochody elektryczne. Kilka dni temu uczestniczyłem w polskiej prezentacji tego modelu. Sprawdź, co warto o nim wiedzieć.
Pod koniec lutego 2021 r. Hyundai zaprezentował pierwszy model marki IONIQ, pod którą oferowane będą samochody elektryczne. Od czego pochodzi ta nazwa? To połączenie dwóch słów: ion (jon) i uniqe (unikalny). IONIQ 5 ma być – według producenta – pierwszym z trzech samochodów sprzedawanych pod tą marką i zdefiniować na nowo elektromobilność.
Hyundai IONIQ 5 – podstawowe dane techniczne
Hyundai IONIQ 5 nie jest samochodem małym. Ma 4 635 mm długości, 1 890 mm szerokości i 1 605 mm wysokości. To nie wszystko. Jest jeszcze jeden parametr. Parametr, który ma bezpośrednie przełożenie na ilość miejsca w kabinie. Rozstaw osi. Wynosi on – uwaga – 3 000 mm (jak kto woli – 3 metry).
![Hyundai IONIQ 5 - wymiary](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/IONIQ-5-wymiary.jpg)
Pod względem długości IONIQ 5 jest minimalnie krótszy od Hyundaia Elantry, która mierzy 4 650 mm. Pod względem rozstawu osi natomiast ten model przebija Hyundaia Palisade, największego SUV-a w gamie modelowej koreańskiego producenta, dostępnego na rynku amerykańskim (rozstaw osi Palisade’a jest mniejszy o 100 mm).
IONIQ 5 został zbudowany na platformie E-GMP, globalnej platformie modułowej Hyundaia, przygotowanej specjalnie dla pojazdów elektrycznych. Dzięki temu, projektanci mogli, jak pisze producent, zdefiniować na nowo przestrzeń życiową i ruchową. Co mam na myśli? Załóżmy, że na parkingu inny kierujący zaparkował tak blisko Twojego samochodu, że nie możesz otworzyć lewych drzwi i zająć miejsca za kierownicą. Problem? Skądże. Otwierasz prawe drzwi, siadasz na fotelu pasażera, zamykasz drzwi i po chwili – bez żadnego problemu – siedzisz już na lewym fotelu. Podłoga w IONIQU jest płaska. Nie ma żadnego tunelu środkowego.
Co ciekawe, producent nie zdecydował się na rozwiązanie takie jak w nowym Tucsonie (przyciski do zmiany biegów). Zastosował rozwiązanie, które można nazwać klasycznym – dźwignię do zmiany przełożeń umieszczoną za kierownicą.
![Hyundai IONIQ 5 - dźwignia zmiany biegów](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/IMG_20210630_111234-1365x1024.jpg)
Hyundai IONIQ 5 – wnętrze
Wnętrze Hyundaia IONIQ 5 najlepiej określają dwa słowa: nowoczesne i przestronne.
Zdjęcia przedstawiające nowego elektrycznego SUV-a pozwalały zorientować się, jak ile miejsca w kabinie pasażerskiej oferuje IONIQ 5, ale dopiero zajęcie miejsca z przodu i z tyłu dawało szanse na przekonanie się, jak imponująca jest to przestrzeń. Nawet gdyby na miejscu kierowcy usiadła osoba, którą wzrost predestynuje do grania w koszykówkę, i ustawiła fotel tak, by zajmować optymalną pozycję za kierownicą, to siedzący za nią pasażer na pewno nie narzekałby na brak miejsca.
![Hyundai IONIQ 5 - kokpit](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/IMG_20210630_100537-1365x1024.jpg)
Przednie fotele są regulowane elektrycznie, a w najwyższej wersji wyposażenia (Platinum) dostępne są fotele Premium Relax. Można rozłożyć je na płasko. Po ich całkowitym rozłożeniu wysuwa się podpórka pod łydki, która rozluźnia nogi. Także i tylne siedzenia są regulowane elektrycznie.
Pierwszy raz też zetknąłem się z ruchomą konsolą środkową. Konsola środkowa w IONIQU 5 nazywa się Universal Island i można ją cofnąć nawet o 14 cm.
A nowoczesność? To przede wszystkim dwa ekrany, z których każdy ma 12,3 cala. Ekran umieszczony przed oczami kierowcy zastępuje zestaw wskaźników i wyświetlają się na nim dane dotyczące jazdy – np. prędkość, zasięg, ilość energii w akumulatorach. Drugi ekran służy do obsługi systemu multimedialnego (w jego skład wchodzi m.in. cyfrowe radio DAB, fabryczna nawigacja z usługami Live czy system Bluelink).
Dodać też trzeba, że w najwyższej wersji wyposażenia (Platinum) dostępny jest wyświetlacz Head-Up pokazujący dane bezpośrednio na przedniej szybie samochodu.
Nowoczesność to nie tylko technologie, ale też zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu. Wiele elementów wnętrza – siedzenia, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietnik – wykorzystuje ekologiczne materiały pozyskiwane w zrównoważony sposób, m. in. butelki PET z recyklingu, przędzę roślinną i z naturalnej wełny, skórę ekologiczną i bio farbę z ekstraktami roślinnymi.
![Hyundai IONIQ 5 - bagażnik z tyłu](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/IMG_20210630_101836-1365x1024.jpg)
Skoro mowa o wnętrzu, warto wspomnieć o bagażniku. Pojemność tylnego bagażnika w Hyundaiu IONIQ 5 wynosi 527 l (po złożeniu oparć tylnych siedzeń wzrasta do 1 587 l. Samochód wyposażony jest też w przedni bagażnik, umieszczony pod maską silnika. W aucie z napędem na tylną oś pojemność tego bagażnika wynosi 57 l, a w przypadku napędu na obie osie – 27 l.
![Hyundai IONIQ 5 - przedni bagażnik](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/P6300116-1365x1024.jpg)
Hyundai IONIQ 5 – jak wygląda z zewnątrz?
IONIQ 5 według Hyundaia to kompaktowy SUV. Z wyglądu, przynajmniej według mnie, bliżej jest mu jednak do większego hatchbacka. Zresztą sam producent przyznaje się, że projektując to auto, inspirował się modelem Pony (pierwszym samochodem samodzielnie zaprojektowanym przez Hyundaia).
![Hyundai IONIQ 5 - przednie reflektory](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/P6300124-1365x1024.jpg)
Opis samochodu zacznę od przednich reflektorów. Są – jak przystało na nowoczesny samochód – wykonane w technologii LED. Ich charakterystycznym elementem są piksele (jeżeli ktokolwiek z was grał kiedyś w Minecrafta, będzie wiedział o co chodzi). Motyw pikseli jeszcze lepiej jest widoczny z tyłu auta. W tylnych światłach bardzo dobrze widać świecące kwadratowe diody. Po wyłączeniu tylnych świateł widać, że cały pas biegnący przez środek klapy bagażnika składa się właśnie z małych kwadracików. W środkowej części klapy bagażnika znajduje się logo producenta, a pod nim – napisana wypukłą czcionką – nazwa modelu.
![Hyundai IONIQ 5 - tylne światła](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/P6300126-1365x1024.jpg)
Bok Hyundaia IONIQ 5 to z kolei proste linie, nieco przetłoczeń na drzwiach i duże boczne okna. Warto zwrócić uwagę na maskę, która zachodzi błotniki. Takie rozwiązanie, zdaniem producenta, minimalizuje odstępy między panelami nadwozia i zapewnia autu optymalną aerodynamikę.
Hyundai IONIQ 5 standardowo jeździ na kołach z 19-calowymi felgami. Opcjonalnie (dla wersji Platinum) dostępne są felgi o wielkości 20 cali (największe, jakie do tej pory były stosowane w elektrycznym Hyundaiu), które bardzo dobrze prezentują się na tym samochodzie.
Jeszcze jedną ciekawostką są klamki, które automatycznie wysuwają się z drzwi.
![Hyundai IONIQ 5 - klamka](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/P6300120-1365x1024.jpg)
Hyundai IONIQ 5 – silniki i akumulatory
Elektryczny Hyundai będzie dostępny z dwoma akumulatorami polimerowo-jonowymi: o pojemności 58 kWh i 72,6 kWh.
Samochód zasilany mniejszym akumulatorem dostępny jest – do wyboru – z dwoma silnikami:
- o mocy 170 KM (maksymalny moment obrotowy 350 Nm), z zasięgiem 384 km (w cyklu miejskim – 587 km) i napędem na tylne koła,
- o mocy 235 KM (maksymalny moment obrotowy 605 Nm), z zasięgiem 360 km (w cyklu miejskim – 539 km) i napędem na cztery koła.
W przypadku akumulatora o pojemności 72,6 kWh także dostępne są dwa silniki: słabszy, o mocy 218 KM i maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm i mocniejszy – 305 KM i 605 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
![Hyundai IONIQ 5 - ładowanie akumulatora](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/P6300127-1365x1024.jpg)
Zasięg 218-konnej jednostki wynosi 481 km (w cyklu miejskim – 686 km), a tej o mocy 305 KM – 460 km (w cyklu miejskim – 640 km).
Silnik o mocy 218 KM przekazuje napęd na tylne koła, a silnik 305-konny – na 4 koła.
Czas ładowania akumulatora
Akumulatory zasilające Hyundaia IONIQ 5 można naładować do 80% pojemności w czasie:
- 47 minut – przy użyciu ładowarki DC o mocy 50 kW,
- 18 minut – przy użyciu ładowarki DC o mocy 350 kW.
W przypadku ładowarki 350 kW 5 minut ładowania wystarczy na uzupełnienie energii potrzebnej do przejechania 100 km.
Vehicle-to-Load (V2L)
Akumulatory znajdujące się w samochodzie nie tylko zasilają silniki napędzające pojazd, ale także – dzięki funkcji V2L – umożliwiają swobodne używanie lub ładowanie takich urządzeń elektrycznych jak np. rowery elektryczne, skutery lub sprzęt kempingowy.
Funkcja V2L może dostarczyć do 3,6 kW mocy. W samochodzie znajdują się dwa porty V2L: pierwszy umieszczony jest pod siedzeniami w drugim rzędzie (można go używać, gdy pojazd jest włączony), drugi znajduje się przy porcie ładowania na zewnątrz pojazdu (można z niego korzystać nawet, gdy pojazd jest wyłączony). Za pomocą konwertera można ładować sprzęt elektryczny dużej mocy.
![Hyundai IONIQ 5 - z boku](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/P6300111-1365x1024.jpg)
Jeden z samochodów dostępnych podczas prezentacji zasilał w ten sposób wyciskarkę do soku pomarańczowego.
Hyundai IONIQ 5 – ceny i wyposażenie
Elektryczny Hyundai dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia:
- Smart,
- Executive
- i Platinum.
Cena samochodu zaczyna się od 189 900 zł. Na tyle został wyceniony Hyundai IONIQ 5 w wersji Smart, napędzany 170-konnym silnikiem.
Najwięcej – co najmniej 260 900 zł – trzeba zapłacić za auto w wersji Platinum z silnikiem o mocy 305 KM i napędem na 4 koła.
Co oferują poszczególne wersje wyposażenia?
Wszystkie wersje, oprócz bogatego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa, są wyposażone w nowoczesne systemy multimediów i funkcje łączności, w tym system multimedialny z 12,3-calowym ekranem dotykowym, cyfrowe radio DAB, nawigację fabryczną z usługami Live, system Bluelink, system Bluetooth z obsługą komend głosowych, wielofunkcyjną kierownicę oraz cyfrowe zegary z 12,3-calowym kolorowym wyświetlaczem.
![Hyundai IONIQ 5 - z przodu](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/P6300118-1365x1024.jpg)
O komfort pasażerów i kierowcy dbają m.in. automatyczna klimatyzacja, dostęp bezkluczykowy, kamera cofania, przednie i tylne czujniki parkowania, czy porty USB zlokalizowane z przodu i tyłu. Z zewnątrz samochód wyróżniają reflektory LED i tylne światła LED oraz 19-calowe felgi aluminiowe.
Podstawowa wersja Smart może być opcjonalnie wyposażona w:
- elektrycznie sterowany fotel kierowcy,
- podgrzewane przednie fotele,
- podgrzewaną kierownicę,
- przyciemniane tylne szyby,
- elektrochromatyczne lusterko wsteczne,gniazdko do ładowania (V2L) w kabinie,
- a także system podgrzewania baterii.
Wersja Executive oferuje ponadto:
- asystenta: monitorowania martwego pola (BCA), unikania kolizji podczas cofania (RCCA), bezpiecznego wysiadania (SEA), unikania kolizji czołowych (FCA) z funkcją Junction & Crossing i asystenta jazdy autostradowej drugiego poziomu (HDA 2),
- skórzano-materiałową tapicerkę,
- podgrzewane tylne fotele,
- automatycznie wysuwane klamki,
- przesuwaną konsolę środkową,
- a także wiele stylowych dodatków, w tym metalowe nakładki na pedały czy też boczne listwy w kolorze srebrnym.
Dzięki pakietom, wersja Executive może być też wyposażona w pompę ciepła, inteligentną klapę bagażnika, gniazdko do ładowania (V2L) na zewnątrz, system kamer 360°, system wyświetlający widok z martwego pola (BVM), asystenta unikania kolizji podczas cofania (PCA), asystenta zdalnego parkowania (RSPA), system Premium Audio BOSE czy elektrycznie sterowane, wentylowane fotele przednie z tapicerką skórzaną.
![Hyundai IONIQ 5 - z tyłu](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2021/07/P6300110-1365x1024.jpg)
Topowa odmiana Platinum poza wymienionym powyżej wyposażeniem oferuje dodatkowo:
- przednie fotele Premium Relax z funkcją pamięci ustawienia,
- elektrycznie sterowane tylne fotele
- oraz wyświetlacz Head-Up.
Elementy wyposażenia oferowane jako pakiety w wersji Executive w tej wersji należą do wyposażenia standardowego. Opcjonalnie oferowany jest dach panoramiczny Vision oraz dach Solar z panelami fotowoltaicznymi, a także 20-calowe felgi aluminiowe.
Z całym cennikiem Hyundaia IONIQ 5 możesz zapoznać się TUTAJ.
Podsumowanie
Hyundai IONIQ 5 jest bardzo interesującym samochodem. Nie tylko z uwagi na atrakcyjny design zewnętrzny, eleganckie, atrakcyjne ceny, zasięg i jednostki napędowe, ale przede wszystkim (przynajmniej dla mnie) niespotykane wcześniej rozwiązania zastosowane we wnętrzu. Dość powiedzieć, że z dwóch samochodów dostępnych na prezentacji, jeden miał już swojego właściciela. Osoba, która go kupiła, przyznała, że zrobiła to dokonując wyboru na podstawie zdjęć i informacji na temat auta dostępnych w internecie. Sam nie mogę doczekać się, kiedy usiądę za kierownicą tego samochodu, a mam nadzieję, że będzie to niedługo.
Comments
Comments are closed.