Spis treści
Skoda Fabia czwartej generacji zadebiutuje już niedługo – na wiosnę. Polski importer marki ujawnił właśnie termin światowej premiery modelu. Podał też więcej szczegółów na jego temat. Co warto o niej wiedzieć? Dowiedz się!
Nieco ponad miesiąc temu pokazałem zdjęcia zamaskowanej Skody Fabii czwartej generacji. Wtedy mogłem tylko zgadywać, jakie silniki znajdą się pod maską nowej miejskiej Skody.
Skoda postanowiła uchylić rąbka tajemnicy i podała więcej informacji na temat czwartej generacji swojego miejskiego auta. Co już wiemy na pewno?
Płyta podłogowa i wymiary
Producent oficjalnie potwierdził, że Skoda Fabia czwartej generacji powstanie na platformie MQB A0. Wiadomo też, że samochód będzie:
- dłuższy o 11 cm (długość nowej Fabii wyniesie 4 107 mm),
- i szerszy o 4,8 cm (szerokość nowej Fabii wyniesie 1 780 mm).
Nowa Fabia będzie niższa od poprzedniczki o 2,8 cm. Rozstaw jej osi wyniesie 2 564 mm i będzie większy o 9,4 cm niż w obecnie produkowanej Fabii.
Zwiększy się też pojemność bagażnika. I to aż o 50 l. Wyniesie 380 l (tyle mieści kufer w nowym Seacie Leonie i Volkswagenie Golfie). Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika wzrasta do 1 190 l.
Skoda Fabia – silniki
Tak jak w obecnej generacji czeskiego auta, pod maską znajdą się benzynowe silniki wolnossące i turbodoładowane.
Nie będzie ani silnika wysokoprężnego ani jednostek hybrydowych (w tym nawet mild hybrid).
Nową Fabię będą napędzać:
- wolnossący silnik 1.0 MPI o mocy 80 KM współpracujący z 5-biegową skrzynią manualną,
- turbodoładowane silniki TSI: 1.0 o mocy 90 KM – także z 5-biegową skrzynią manualną; 1.0 o mocy 110 KM z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową skrzynią automatyczną DSG; 1.5 o mocy 150 KM z 7-biegową automatyczną skrzynią automatyczną DSG.
Silnik 1.5 TSI nie był dotychczas montowany w Skodzie Fabii. Najmocniejszą jednostką jest 1.0 TSI o mocy 95 KM współpracujący z 7-biegową skrzynią automatyczną DSG.
Wszystkie jednostki spełniają wymogi emisji zgodnie z normą Euro 6d.
Reflektory i światła tylne Full LED
Charakterystyczną cechą nowej Fabii są wyraziste reflektory, które biegną aż do osłony chłodnicy.
Światła w technologii LED są dostępne już w wersji podstawowej modelu.
Opcjonalnie dostępne są reflektory Full LED wraz z kompleksowym zakresem funkcji lub pełne oświetlenie tylne w technologii LED o charakterystycznej dla marki krystalicznej strukturze.
Wirtualny kokpit
Nowa Skoda Fabia będzie po raz pierwszy wyposażona w cyfrowy zestaw wskaźników (Virtual Cockpit).
W modelu zastosowany zostanie też centralnie umieszczony wyświetlacz systemu inforozrywki. Najprawdopodobniej wnętrze nowej Fabii upodobni się pod tym względem do Scali czy Kamiqa.
Wersje wyposażenia
Nowa Skoda Fabia będzie dostępna w trzech wersjach wyposażenia:
- Active,
- Ambition
- oraz Style.
Dostępny będzie także wariant Monte Carlo inspirowany rajdową historią marki.
Skoda Fabia – nowe systemy wspierające kierowcę
Środki służące poprawie bezpieczeństwa i komfortu obejmują teraz także nowe systemy wsparcia kierowcy, które dotychczas zarezerwowane były dla pojazdów z wyższej klasy.
Dodana została możliwość wyboru systemów Travel Assist i Park Assist. Nowa Skoda Fabia może być wyposażona w aż 9 poduszek bezpieczeństwa chroniących pasażerów. Dostępne są również dodatkowe mocowania ISOFIX. Po raz pierwszy znajdą się one również na przednim fotelu pasażera.
Światowa premiera nowego modelu zaplanowana jest na wiosnę 2021 r.