M, L, GT Line i wersja limitowana Business Line. W takich wersjach wyposażenia będzie dostępna Kia Rio po faceliftingu. Pod maską tego auta będą pracowały silniki benzynowe o mocy 84, 100 i 120 KM (z technologią Mild Hybrid). Sprawdziłem, co jeszcze warto o niej wiedzie i ile kosztuje.

W maju Kia poinformowała o faceliftingu Kii Rio. Producent ujawnił wówczas, że nowa Kia Rio będzie dostępna m.in. z napędem typu Mild Hybrid. Niedawno Kia ujawniła ceny, wersje wyposażenia i jednostki napędowe, jakie znajdą się pod maską samochodu.

Cztery wersje wyposażenia

Kia Rio po faceliftingu będzie dostępna w czterech wersjach wyposażenia: M, L, GT Line i – limitowanej – Business Line.

Kia Rio M

Wersja M to podstawowa wersja, w jakiej dostępna jest Kia Rio. Cena tej wersji startuje od 51 490 zł. W jej wyposażeniu znajdziesz:

  • 6 poduszek powietrznych,
  • pakiet systemów bezpieczeństwa z ESC, systemem kontroli hamowania w zakrętach oraz systemem stabilizacji toru jazdy podczas hamowania,
  • asystent ruszania na wzniesieniu,
  • elektrycznie sterowane szyby drzwi przednich z funkcją bezpieczeństwa,
  • elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne,
  • zdalnie sterowany zamek centralny zamek,
  • alarm,
  • składany kluczyk,
  • zestaw zegarów z wyświetlaczem 3,5″dla komputera pokładowego,
  • klimatyzacja manualna
  • czujnik zmierzchu (automatyczne włączanie świateł mijania),
  • Kia Eco Dynamics (system automatycznego wyłączania oraz włączania silnika pozwalający zaoszczędzić paliwo),
  • radio MP3 z RDS, tuner radia cyfrowego DAB, 4 głośniki, port USB, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym do telefonu, kierownica wielofunkcyjna
  • 15-calowe stalowe obręcze kół z oponami 185/65/R15 oraz kołpaki.

Możesz dopłacić 2 500 zł do pakietu START. W jego skład wchodzą: pakiet zimowy, skórzana kierownica i czujniki parkowania.

Kia Rio

Kia Rio L

Wersja L to “środkowa” wersja wyposażenia, w jakiej dostępna jest Kia Rio. Jej wyjściowa cena to 60 990 zł. W porównaniu do wersji M, w jej wyposażeniu znajdziesz dodatkowo:

  • przednie lampy projekcyjne, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, światła przeciwmgielne typu projekcyjnego
  • klimatyzacja automatyczna z funkcją odparowywania szyby przednie
  • 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, interfejs Android Auto/Apple CarPlay, tuner radia cyfrowego DAB, 6 głośników (w tym 2 tweetery),
  • kamera cofania z dynamicznymi liniami ułatwiającymi parkowanie,
  • konsola centralna z podłokietnikiem i zamykanym schowkiem, ładowarka USB do urządzeń przenośnych w tylnej części
    podłokietnika,
  • pakiet bezpieczeństwa z systemami: automatycznego hamowania, automatycznego przełączania świateł mijania na drogowe i
    odwrotnie, wykrywania zmęczenia kierowcy, utrzymania auta pośrodku pasa ruchu, tempomat,
  • tylne szyby sterowane elektrycznie,
  • czujnik deszczu z automatycznymi wycieraczkami,
  • tylne czujniki parkowania,
  • elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami LED,
  • zestaw zegarów z wyświetlaczem TFT 4,2” dla komputera pokładowego,
  • 15-calowe aluminiowe obręcze kół z oponami 185/65/R15.
Kia Rio

Kia Rio GT Line

GT Line to trzecia, a zarazem najwyższa, wersja wyposażenia Kii Rio. Kosztuje co najmniej 72 490 zł. Znajdziesz w niej to, co w wersji L oraz dodatkowo:

  • przednie lampy projekcyjne wykonane w technologii LED z funkcją statycznego doświetlania zakrętów,
  • tylne lampy wykonane w technologii LED (pozycyjne, stop, przeciwmgielne), przednie światła przeciwmgielne LED,
  • przednie czujniki parkowania,
  • Kia Smart Key – system otwierania i uruchamiania samochodu bez użycia kluczyka, wyposażony w czujnik zbliżeniowy w drzwiach
    przednich, pokrywie bagażnika oraz przycisk uruchamiający silnik Start/Stop,
  • elektrochromatyczne lusterko wsteczne,
  • pakiet zimowy: podgrzewana kierownica oraz fotele przednie z 3-stopniową regulacją,
  • przednie szyby atermiczne, przyciemniane szyby tylne, chromowane listwy dolnej linii szyb,
  • Kia Navi System – system multimedialny z nawigacją satelitarną z obsługą w języku polskim, 7-letni plan darmowej aktualizacji
    map, usługi TomTom, antena dachowa typu „płetwa rekina”,
  • Kia Uvo Connect – zestaw usług cyfrowych z darmowym 7-letnim planem obsługi,
  • 17-calowe aluminiowe obręcze kół z oponami 205/45/R17, hamulce tarczowe z tyłu.

“Na pokładzie” Kii Rio GT Line znajdziesz też m.in.

  • tapicerkę skórzano-materiałową (skóra ekologiczna),
  • sportową kierownicę wykończoną perforowaną skórą i chromowanymi akcentami,
  • panel dekoracyjny deski rozdzielczej w stylistyce karbonu,
  • elementy dekoracyjne wnętrza w kolorze srebrnym
  • i aluminiowe nakładki na pedały.

Kia Rio Business Line

Wisienką na torcie jest wersja limitowana Business Line oferowana dla wersji L. Znajdziesz w niej:

  • światła mijania i drogowe wykonane w technologii
    LED z funkcją statycznego doświetlania zakrętów,
  • pakiet zimowy: podgrzewana kierownica oraz
    fotele przednie z 3-stopniową regulacją,
  • tylne lampy wykonane w technologii LED
    (pozycyjne, stop, przeciwmgielne),
  • 16-calowe aluminiowe obręcze kół z oponami 195/55/R16,
  • Kia Smart Key – system otwierania i uruchamiania
    samochodu bez użycia kluczyka, wyposażony w
    czujnik zbliżeniowy w drzwiach przednich, pokrywie
    bagażnika oraz przycisk uruchamiający silnik
    Start/Stop,
  • chromowane listwy dolnej linii szyb,
  • przyciemniane szyby tylne,
  • regulacja wysokości fotela pasażera.

Pakiet Business Line kosztuje 8 500 zł. Jego cena promocyjna wynosi 5 000 zł.

Kia Rio - deska rozdzielcza

Cennik Kii Rio po faceliftingu znajdziesz tutaj.

Trzy silniki

Nowa Kia Rio będzie napędzana przez silniki benzynowe:

  • 84-konny wolnossący (1.2 MPi), połączony z 5-stopniową manualną skrzynią biegów. Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 118 Nm i dostępny jest przy 4 200 obr./min,
  • 100-konny turbodoładowany (1.0 T-GDI), połączony z 6-stopniową manualną skrzynią biegów lub 7-stopniową skrzynią automatyczną (DCT). Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 172 Nm i jest dostępny od 1 500 do 4 000 obr./min,
  • 120-konny turbodoładowany (1.0 T-GDI), połączony z 6-stopniową manualną skrzynią biegów iMT lub 7-stopniową skrzynią automatyczną (DCT). Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 200 Nm i jest dostępny od 2 000 do 4 000 obr./min.

Kia Rio z silnikiem o mocy 120 KM wykorzystuje technologię Mild Hybrid, czyli tzw. miękkiej hybrydy.

Silnik wyposażony jest w instalację elektryczną o napięciu 48V i akumulator litowo-jonowy. W akumulatorze magazynowana jest energia elektryczna odzyskiwania np. w czasie hamowania czy zjazdu ze wzniesienia.

Co to jest skrzynia iMT?

Skrzynia iMT przeznaczona jest specjalnie do napędów MHEV, które są wyposażone w elektronicznie sterowane sprzęgło.

Jak działa skrzynia iMT?

  • Jedziesz z włączonym biegiem. Kiedy zbliżasz się do skrzyżowania iMT wysyła sygnał do skrzyni biegów i sprzęgła w celu jednoczesnego wyłączenia silnika i rozłączenia sprzęgła.
  • Samochód porusza się wykorzystując energię kinetyczną.
  • Kiedy wciskasz pedał gazu lub sprzęgła, system MHEV włącza silnik i możesz kontynuować jazdę z włączonym wcześniej biegiem lub rozłączonym sprzęgłem.
  • Energia elektryczna z systemu MHEV nadaje skrzyni biegów i silnikowi odpowiedniej prędkości obrotowej.

Jakie są pozostałe atuty tego rodzaju napędu?

  • silnik elektryczny generuje dodatkowy moment obrotowy. Wpływa to na poprawę osiągów i zmniejsza zużycie paliwa,
  • system automatycznie wyłącza silnik z włączonym biegiem już na etapie hamowania silnikiem, przy małych prędkościach,
  • 48-woltowy napęd hybrydowy umożliwia „żeglowanie” przy całkowicie wyłączonym silniku spalinowym, podczas jazdy bez obciążenia do prędkości 125 km/h (wystarczy zdjąć nogę z gazu. Ponowne wciśnięcie gazu uruchamia silnik),
  • pedał sprzęgła działa w taki sam sposób, jak w samochodach wyposażonych w klasyczną przekładnię mechaniczną. Elektromechanicznie sterowane sprzęgło zapewnia płynną zmianę biegów.

System Mild Hybrid w samochodzie takim jak Kia Rio (którym głównie poruszasz się po mieście) ma wiele zalet. Przekonałem się o tym podczas testu innego auta z tym rodzajem napędu – Suzuki Swift Hybrid (z jej testem będziesz mógł wkrótce zapoznać się na maciektestuje.pl).

W 2019 r. Kia Rio była jednym z bardziej popularnych modeli koreańskiego producenta na polskim rynku. Nowych właścicieli znalazło 2 682 egz. tego modelu.

Nowa Kia Rio również powinna cieszyć się powodzeniem. Jej cena, w zależności od wersji, wzrosła:

  • od 500 zł (o tyle więcej kosztuje nowa Kia Rio z silnikiem 1.0 T-GDI, który otrzymał nową, 6-biegową skrzynię manualną)
  • do 4 000 zł (o tyle jest droższa wersja ze 120-konnym silnikem 1.0 T-GDI, który został wzbogacony o technologię Mild Hybrid).