Spis treści
Kia zaprezentowała zmodernizowany model Rio czwartej generacji. Pod maską zmodernizowanego Rio po raz pierwszy w historii koreańskiego producenta znajdzie się będzie hybryda typu mild-hybrid z instalacją o napięciu 48 V. Co jeszcze można znaleźć w zmodernizowanej Kii Rio? Sprawdziłem to!
Pierwsza generacja Kii Rio (dostępna tylko jako kombi) zadebiutowała w 1999 r. Rio w nadwoziu hatchback pojawiła się dopiero w 2005 r., wraz z debiutem drugiej generacji Kii Rio. Charakterystyczna dla koreańskiej marki atrapa chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa pojawiła się dopiero po liftingu trzeciej generacji koreańskiego auta (miał on miejsce w 2014 r.). Co przyniósł facelifting czwartej generacji Kii Rio?
Układ hybrydowy typu mild-hybrid
Kia Rio to pierwszy model koreańskiego producenta, pod którego maską będzie się znajdował hybrydowy układ napędowy typu mild-hybrid (MHEV).
W napędzie tym (z rodziny EcoDynamics+) turbodoładowany silnik T-GDi „Smartstream” o pojemności 1 litra o mocy 120 KM jest połączony z układem typu mild-hybrid o napięciu 48 V. Dodatkowy moment obrotowy generowany przez silnik elektryczny wpływa zarówno na poprawę osiągów, jak i na zmniejszenie zużycia paliwa. Układ napędowy odzyskuje także energię podczas hamowania.
![](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2020/05/Kia-Rio_3-1024x576.jpg)
Osiągi wspomaga moment obrotowy silnika elektrycznego zasilanego z akumulatora litowo-jonowego za pośrednictwem 48-woltowej instalacji. Nowy rozrusznik, który pełni również funkcję generatora (Mild-Hybrid Starter-Generator – MHSG) wydłuża czas, kiedy jednostka benzynowa pozostaje wyłączona.
MHSG jest połączony z wałem korbowym silnika za pomocą paska i płynnie przełącza się między trybami „silnik” i „generator”.
W trybie „silnik”, podczas przyspieszania, MHSG wspomaga benzynową jednostkę napędową w celu zmniejszenia jej obciążenia i redukcji emisji spalin. Gdy samochód zwalniania, w trakcie hamowania lub toczenia się, MHSG w określonych sytuacjach przełącza się w tryb „generator”, odzyskuje energię z wału korbowego i ładuje akumulator.
Układy napędowy jest wyposażony w system wyboru trybu jazdy. Do wyboru są tryby Eco, Sport i Normalny.
Kia Rio w wersji EcoDynamics+ to jeden z pierwszych modeli koreańskiej marki wyposażonych w:
- nową inteligentną mechaniczną skrzynię biegów (iMT)
- i elektrycznie sterowane sprzęgło („clutch-by-wire”), które poprawia wydajność systemu typu mild-hybrid i wpływa na obniżenie emisji CO2, przy jednoczesnym zaangażowaniu kierowcy w zmianę przełożeń.
Dzięki połączeniu przekładni iMT z elektrycznie sterowane sprzęgło, skrzynia biegów bezproblemowo integruje się z układem napędowym MHSG i pozwala wcześniej wyłączyć silnik niż system start-stop podczas toczenia się auta przed zatrzymaniem, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Nowe silniki
W zmodernicowanej Kii Rio pojawi się nowy silnik z rodziny „Smartstream”, który zastąpi stosowany wcześniej stosowany litrowy silnik T-GDi typu „Kappa”. Nowy silnik wyposażony jest w system zmiennego sterowania czasem otwarcia zaworów w sposób płynny (CVVD – Continuously Variable Valve Duration).
System CVVD umożliwia płynne przełączanie silnika między różnymi cyklami spalania w zależności od obciążenia, co poprawia wydajność jednostki napędowej we wszystkich sytuacjach podczas jazdy. Silnik „Smartstream” osiąga moc 100 KM lub 120 KM, ale zapewnia o 16% wyższy maksymalny moment obrotowy silnikowi w wersji 120-konnej (200 Nm).
W gamie silnikowej zmodernizowanej Kii Rio, oprócz jednostek „Smartstream”, znajdzie się też wolnossąca jednostka napędowa o pojemności 1,2 litra (moc 84 KM z wtryskiem paliwa typu Dual Port).
![](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2020/05/Kia-Rio_2-1024x576.jpg)
Do silnika T-GDi o mocy 100 KM będzie można zamówić:
- sześciobiegową przekładnią mechaniczną (poprzednio dostępna była pięciobiegowa)
- lub dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów o siedmiu przełożeniach (7DCT).
Zmodernizowany został również układ Idle Stop & Go (ISG). Nowy, połączony z układem hamulcowym system ISG zapewnia dodatkową oszczędność w zużyciu paliwa poprzez wyłączanie silnika także wtedy, gdy podczas hamowania wciśnięte są zarówno pedał hamulca, jak i pedał sprzęgła.
Silnik uruchamia się ponownie, gdy kierowca włącza bieg i obydwa pedały są zwolnione. Wcześniej system ISG był połączony jedynie ze sprzęgłem. Ta niewielka zmiana przyczynia się do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.
Zaawansowane systemy
Rio po faceliftingu jest wyposażone w ulepszony system nawigacji z ekranem dotykowym i jest jednym z pierwszych modeli marki Kia w Europie, który oferuje system UVO Connect drugiej generacji.
W odświeżonej Kii Rio znajdziesz:
- 8-calowy ekran dotykowy, za pośrednictwem którego obsługuje się system audio lub – w zależności od wersji wyposażenia – nawigację satelitarną. Do nowego systemu możesz jednocześnie podłączyć przez Bluetooth dwa urządzenia mobilne: jedno jako telefon obsługiwany przez zestaw głośnomówiący i z dostępem do multimediów i drugiego wyłącznie do korzystania z multimediów. Wygląd ekranu można zmieniać za pomocą widżetów. Rio wyposażone w nowy 8-calowy ekran dotykowy oferuje także bezprzewodowe połączenia Apple CarPlay i Android Auto.
- System UVO Connect drugiej generacji. Zapewnia on dostęp do szeregu usług online, takich jak: informacja o ruchu drogowym, prognoza pogody, miejsca użyteczności publicznej (POI), ceny paliw oraz danych na temat dostępnych miejsc parkingowych wraz z ceną i lokalizacją. UVO Connect drugiej generacji jest także wyposażony w funkcję rozpoznawania głosu (język polski jest niedostępny) obsługiwaną przez serwery zewnętrzne, która pozwala wydawać wiele poleceń bez odrywania rąk od kierownicy.
![](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2020/05/Kia-Rio_4-1024x576.jpg)
Odświeżone nadwozie
Odświeżona Kia Rio wciąż ma charakterystyczną dla samochodów tej marki osłonę chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa. Jest ona węższa niż dotychczas, dopasowana rozmiarami do osadzonego niżej i szerszego zderzaka, w którym znajdują się lampy przeciwmgielne. Wybrane wersje Rio po faceliftingu są wyposażone w nowe, w pełni LED-owe reflektory ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej.
Zmodernizowaną Kię Rio będzie można zamówić w dwóch nowych kolorach nadwozia – Szarym Perennial i Niebieskim Sporty (w zależności od wersji wyposażenia i od rynku, do wyboru jest dziewięć kolorów nadwozia). Do odświeżonego Rio Kia oferuje również nowe, ośmioramienne, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
Nowa stylistyka wnętrza
Najbardziej widocznymi zmianami we wnętrzu odświeżonego Rio są: nowy 8-calowy panoramiczny ekran dotykowy oraz 4,2-calowy wyświetlacz między zegarami o wyższej rozdzielczości w zestawie wskaźników.
Model w wersji GT-Line jest oferowany z czarnym, jednobarwnym wnętrzem z białymi kontrastowymi lamówkami i przeszyciami na siedzeniach oraz z deską rozdzielczą wykończoną w sposób imitujący włókno węglowe.
Zarówno modele standardowe, jak i GT-Line są od teraz wyposażone w seryjną regulację wysokości fotela kierowcy i – opcjonalnie – pasażera.
Bezpieczeństwo
Odświeżona Kia Rio może być wyposażona w zaawansowane systemy asystujące, takie jak:
- system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, pojazdów i – co należy do nowości – także rowerzystów (Forward Collision-Avoidance Assist – FCA),
- asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Assist – LKA),
- system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (Driver Attention Warning – DAW)
- i system monitorowania martwego pola w lusterkach (Blind Spot Collision Warning – BCW).
W zależności od wersji wyposażenia, do gamy systemów z rodziny Advanced Driving Assistance Systems (ADAS) w odświeżonym Rio należą:
- najnowsza wersja systemu autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania samochodów, pieszych i rowerzystów (Forward Collision-Avoidance Assist – FCA),
- system monitorowania martwego pola w lusterkach (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist – BCA),
- system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości (Intelligent Speed Limit Warning – ISLW),
- aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości oraz funkcją Stop & Go (Smart Cruise Control – SCC),
- asystent jazdy w korku (Lane Following Assist – LFA). We współpracy z aktywnym tempomatem (SCC) kontroluje on przyspieszenie, hamowanie i kierowanie Rio w zależności od ruchu pojazdów poprzedzających i warunków na drodze. System działa przy prędkościach poniżej 180 km/h i wykorzystuje kamerę i radar, aby zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu i jednocześnie monitoruje oznaczenie dróg, aby utrzymać auto na środku pasa ruchu.
Odświeżone Rio oferuje także system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist – RCCA).
W zależności od wersji wyposażenia do Rio po faceliftingu jest dostępny również system ostrzegania o ruszeniu poprzedzającego pojazdu (Leading Vehicle Departure Alert), zastosowany po raz pierwszy w samochodzie segmentu B.
Odświeżone Rio jest standardowo wyposażone w:
- system zarządzania stabilnością auta (Vehicle Stability Management),
- system stabilizacji toru jazdy (Electronic Stability Control)
- i system kontroli siły hamowania w zakręcie (Cornering Brake Control),
które pomagają kierowcy zachować kontrolę nad samochodem podczas hamowania i pokonywania zakrętów.
![](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2020/05/Kia-Rio_5-1024x576.jpg)
Serwyjnym wyposażeniem Ki Rio po faceliftingu jest sześć poduszek powietrznych oraz mocowania i zaczepy fotelików dziecięcych ISOFIX.
Odświeżona Kia Rio trafi do sprzedaży w Europie w trzecim kwartale 2020 roku. Auto w standardzie będzie oferowane z 7-letnią gwarancją producenta lub na 150 000 km.
Comments
Comments are closed.