Spis treści
Hyundai IONIQ 5 to pierwszy przedstawiciel marki, pod którą koreański producent będzie oferował samochody elektryczne. Kilka dni temu uczestniczyłem w polskiej prezentacji tego modelu. Sprawdź, co warto o nim wiedzieć.
Pod koniec lutego 2021 r. Hyundai zaprezentował pierwszy model marki IONIQ, pod którą oferowane będą samochody elektryczne. Od czego pochodzi ta nazwa? To połączenie dwóch słów: ion (jon) i uniqe (unikalny). IONIQ 5 ma być – według producenta – pierwszym z trzech samochodów sprzedawanych pod tą marką i zdefiniować na nowo elektromobilność.
Hyundai IONIQ 5 – podstawowe dane techniczne
Hyundai IONIQ 5 nie jest samochodem małym. Ma 4 635 mm długości, 1 890 mm szerokości i 1 605 mm wysokości. To nie wszystko. Jest jeszcze jeden parametr. Parametr, który ma bezpośrednie przełożenie na ilość miejsca w kabinie. Rozstaw osi. Wynosi on – uwaga – 3 000 mm (jak kto woli – 3 metry).
Pod względem długości IONIQ 5 jest minimalnie krótszy od Hyundaia Elantry, która mierzy 4 650 mm. Pod względem rozstawu osi natomiast ten model przebija Hyundaia Palisade, największego SUV-a w gamie modelowej koreańskiego producenta, dostępnego na rynku amerykańskim (rozstaw osi Palisade’a jest mniejszy o 100 mm).
IONIQ 5 został zbudowany na platformie E-GMP, globalnej platformie modułowej Hyundaia, przygotowanej specjalnie dla pojazdów elektrycznych. Dzięki temu, projektanci mogli, jak pisze producent, zdefiniować na nowo przestrzeń życiową i ruchową. Co mam na myśli? Załóżmy, że na parkingu inny kierujący zaparkował tak blisko Twojego samochodu, że nie możesz otworzyć lewych drzwi i zająć miejsca za kierownicą. Problem? Skądże. Otwierasz prawe drzwi, siadasz na fotelu pasażera, zamykasz drzwi i po chwili – bez żadnego problemu – siedzisz już na lewym fotelu. Podłoga w IONIQU jest płaska. Nie ma żadnego tunelu środkowego.
Co ciekawe, producent nie zdecydował się na rozwiązanie takie jak w nowym Tucsonie (przyciski do zmiany biegów). Zastosował rozwiązanie, które można nazwać klasycznym – dźwignię do zmiany przełożeń umieszczoną za kierownicą.
Hyundai IONIQ 5 – wnętrze
Wnętrze Hyundaia IONIQ 5 najlepiej określają dwa słowa: nowoczesne i przestronne.
Zdjęcia przedstawiające nowego elektrycznego SUV-a pozwalały zorientować się, jak ile miejsca w kabinie pasażerskiej oferuje IONIQ 5, ale dopiero zajęcie miejsca z przodu i z tyłu dawało szanse na przekonanie się, jak imponująca jest to przestrzeń. Nawet gdyby na miejscu kierowcy usiadła osoba, którą wzrost predestynuje do grania w koszykówkę, i ustawiła fotel tak, by zajmować optymalną pozycję za kierownicą, to siedzący za nią pasażer na pewno nie narzekałby na brak miejsca.
Przednie fotele są regulowane elektrycznie, a w najwyższej wersji wyposażenia (Platinum) dostępne są fotele Premium Relax. Można rozłożyć je na płasko. Po ich całkowitym rozłożeniu wysuwa się podpórka pod łydki, która rozluźnia nogi. Także i tylne siedzenia są regulowane elektrycznie.
Pierwszy raz też zetknąłem się z ruchomą konsolą środkową. Konsola środkowa w IONIQU 5 nazywa się Universal Island i można ją cofnąć nawet o 14 cm.
A nowoczesność? To przede wszystkim dwa ekrany, z których każdy ma 12,3 cala. Ekran umieszczony przed oczami kierowcy zastępuje zestaw wskaźników i wyświetlają się na nim dane dotyczące jazdy – np. prędkość, zasięg, ilość energii w akumulatorach. Drugi ekran służy do obsługi systemu multimedialnego (w jego skład wchodzi m.in. cyfrowe radio DAB, fabryczna nawigacja z usługami Live czy system Bluelink).
Dodać też trzeba, że w najwyższej wersji wyposażenia (Platinum) dostępny jest wyświetlacz Head-Up pokazujący dane bezpośrednio na przedniej szybie samochodu.
Nowoczesność to nie tylko technologie, ale też zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu. Wiele elementów wnętrza – siedzenia, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietnik – wykorzystuje ekologiczne materiały pozyskiwane w zrównoważony sposób, m. in. butelki PET z recyklingu, przędzę roślinną i z naturalnej wełny, skórę ekologiczną i bio farbę z ekstraktami roślinnymi.
Skoro mowa o wnętrzu, warto wspomnieć o bagażniku. Pojemność tylnego bagażnika w Hyundaiu IONIQ 5 wynosi 527 l (po złożeniu oparć tylnych siedzeń wzrasta do 1 587 l. Samochód wyposażony jest też w przedni bagażnik, umieszczony pod maską silnika. W aucie z napędem na tylną oś pojemność tego bagażnika wynosi 57 l, a w przypadku napędu na obie osie – 27 l.
Hyundai IONIQ 5 – jak wygląda z zewnątrz?
IONIQ 5 według Hyundaia to kompaktowy SUV. Z wyglądu, przynajmniej według mnie, bliżej jest mu jednak do większego hatchbacka. Zresztą sam producent przyznaje się, że projektując to auto, inspirował się modelem Pony (pierwszym samochodem samodzielnie zaprojektowanym przez Hyundaia).
Opis samochodu zacznę od przednich reflektorów. Są – jak przystało na nowoczesny samochód – wykonane w technologii LED. Ich charakterystycznym elementem są piksele (jeżeli ktokolwiek z was grał kiedyś w Minecrafta, będzie wiedział o co chodzi). Motyw pikseli jeszcze lepiej jest widoczny z tyłu auta. W tylnych światłach bardzo dobrze widać świecące kwadratowe diody. Po wyłączeniu tylnych świateł widać, że cały pas biegnący przez środek klapy bagażnika składa się właśnie z małych kwadracików. W środkowej części klapy bagażnika znajduje się logo producenta, a pod nim – napisana wypukłą czcionką – nazwa modelu.
Bok Hyundaia IONIQ 5 to z kolei proste linie, nieco przetłoczeń na drzwiach i duże boczne okna. Warto zwrócić uwagę na maskę, która zachodzi błotniki. Takie rozwiązanie, zdaniem producenta, minimalizuje odstępy między panelami nadwozia i zapewnia autu optymalną aerodynamikę.
Hyundai IONIQ 5 standardowo jeździ na kołach z 19-calowymi felgami. Opcjonalnie (dla wersji Platinum) dostępne są felgi o wielkości 20 cali (największe, jakie do tej pory były stosowane w elektrycznym Hyundaiu), które bardzo dobrze prezentują się na tym samochodzie.
Jeszcze jedną ciekawostką są klamki, które automatycznie wysuwają się z drzwi.
Hyundai IONIQ 5 – silniki i akumulatory
Elektryczny Hyundai będzie dostępny z dwoma akumulatorami polimerowo-jonowymi: o pojemności 58 kWh i 72,6 kWh.
Samochód zasilany mniejszym akumulatorem dostępny jest – do wyboru – z dwoma silnikami:
- o mocy 170 KM (maksymalny moment obrotowy 350 Nm), z zasięgiem 384 km (w cyklu miejskim – 587 km) i napędem na tylne koła,
- o mocy 235 KM (maksymalny moment obrotowy 605 Nm), z zasięgiem 360 km (w cyklu miejskim – 539 km) i napędem na cztery koła.
W przypadku akumulatora o pojemności 72,6 kWh także dostępne są dwa silniki: słabszy, o mocy 218 KM i maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm i mocniejszy – 305 KM i 605 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Zasięg 218-konnej jednostki wynosi 481 km (w cyklu miejskim – 686 km), a tej o mocy 305 KM – 460 km (w cyklu miejskim – 640 km).
Silnik o mocy 218 KM przekazuje napęd na tylne koła, a silnik 305-konny – na 4 koła.
Czas ładowania akumulatora
Akumulatory zasilające Hyundaia IONIQ 5 można naładować do 80% pojemności w czasie:
- 47 minut – przy użyciu ładowarki DC o mocy 50 kW,
- 18 minut – przy użyciu ładowarki DC o mocy 350 kW.
W przypadku ładowarki 350 kW 5 minut ładowania wystarczy na uzupełnienie energii potrzebnej do przejechania 100 km.
Vehicle-to-Load (V2L)
Akumulatory znajdujące się w samochodzie nie tylko zasilają silniki napędzające pojazd, ale także – dzięki funkcji V2L – umożliwiają swobodne używanie lub ładowanie takich urządzeń elektrycznych jak np. rowery elektryczne, skutery lub sprzęt kempingowy.
Funkcja V2L może dostarczyć do 3,6 kW mocy. W samochodzie znajdują się dwa porty V2L: pierwszy umieszczony jest pod siedzeniami w drugim rzędzie (można go używać, gdy pojazd jest włączony), drugi znajduje się przy porcie ładowania na zewnątrz pojazdu (można z niego korzystać nawet, gdy pojazd jest wyłączony). Za pomocą konwertera można ładować sprzęt elektryczny dużej mocy.
Jeden z samochodów dostępnych podczas prezentacji zasilał w ten sposób wyciskarkę do soku pomarańczowego.
Hyundai IONIQ 5 – ceny i wyposażenie
Elektryczny Hyundai dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia:
- Smart,
- Executive
- i Platinum.
Cena samochodu zaczyna się od 189 900 zł. Na tyle został wyceniony Hyundai IONIQ 5 w wersji Smart, napędzany 170-konnym silnikiem.
Najwięcej – co najmniej 260 900 zł – trzeba zapłacić za auto w wersji Platinum z silnikiem o mocy 305 KM i napędem na 4 koła.
Co oferują poszczególne wersje wyposażenia?
Wszystkie wersje, oprócz bogatego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa, są wyposażone w nowoczesne systemy multimediów i funkcje łączności, w tym system multimedialny z 12,3-calowym ekranem dotykowym, cyfrowe radio DAB, nawigację fabryczną z usługami Live, system Bluelink, system Bluetooth z obsługą komend głosowych, wielofunkcyjną kierownicę oraz cyfrowe zegary z 12,3-calowym kolorowym wyświetlaczem.
O komfort pasażerów i kierowcy dbają m.in. automatyczna klimatyzacja, dostęp bezkluczykowy, kamera cofania, przednie i tylne czujniki parkowania, czy porty USB zlokalizowane z przodu i tyłu. Z zewnątrz samochód wyróżniają reflektory LED i tylne światła LED oraz 19-calowe felgi aluminiowe.
Podstawowa wersja Smart może być opcjonalnie wyposażona w:
- elektrycznie sterowany fotel kierowcy,
- podgrzewane przednie fotele,
- podgrzewaną kierownicę,
- przyciemniane tylne szyby,
- elektrochromatyczne lusterko wsteczne,gniazdko do ładowania (V2L) w kabinie,
- a także system podgrzewania baterii.
Wersja Executive oferuje ponadto:
- asystenta: monitorowania martwego pola (BCA), unikania kolizji podczas cofania (RCCA), bezpiecznego wysiadania (SEA), unikania kolizji czołowych (FCA) z funkcją Junction & Crossing i asystenta jazdy autostradowej drugiego poziomu (HDA 2),
- skórzano-materiałową tapicerkę,
- podgrzewane tylne fotele,
- automatycznie wysuwane klamki,
- przesuwaną konsolę środkową,
- a także wiele stylowych dodatków, w tym metalowe nakładki na pedały czy też boczne listwy w kolorze srebrnym.
Dzięki pakietom, wersja Executive może być też wyposażona w pompę ciepła, inteligentną klapę bagażnika, gniazdko do ładowania (V2L) na zewnątrz, system kamer 360°, system wyświetlający widok z martwego pola (BVM), asystenta unikania kolizji podczas cofania (PCA), asystenta zdalnego parkowania (RSPA), system Premium Audio BOSE czy elektrycznie sterowane, wentylowane fotele przednie z tapicerką skórzaną.
Topowa odmiana Platinum poza wymienionym powyżej wyposażeniem oferuje dodatkowo:
- przednie fotele Premium Relax z funkcją pamięci ustawienia,
- elektrycznie sterowane tylne fotele
- oraz wyświetlacz Head-Up.
Elementy wyposażenia oferowane jako pakiety w wersji Executive w tej wersji należą do wyposażenia standardowego. Opcjonalnie oferowany jest dach panoramiczny Vision oraz dach Solar z panelami fotowoltaicznymi, a także 20-calowe felgi aluminiowe.
Z całym cennikiem Hyundaia IONIQ 5 możesz zapoznać się TUTAJ.
Podsumowanie
Hyundai IONIQ 5 jest bardzo interesującym samochodem. Nie tylko z uwagi na atrakcyjny design zewnętrzny, eleganckie, atrakcyjne ceny, zasięg i jednostki napędowe, ale przede wszystkim (przynajmniej dla mnie) niespotykane wcześniej rozwiązania zastosowane we wnętrzu. Dość powiedzieć, że z dwóch samochodów dostępnych na prezentacji, jeden miał już swojego właściciela. Osoba, która go kupiła, przyznała, że zrobiła to dokonując wyboru na podstawie zdjęć i informacji na temat auta dostępnych w internecie. Sam nie mogę doczekać się, kiedy usiądę za kierownicą tego samochodu, a mam nadzieję, że będzie to niedługo.
Comments
Comments are closed.