Spis treści
Opel Crossland produkowany jest od 2017 r. Niedawno zadebiutowała druga generacja tego miejskiego crossovera. Po kilkugodzinnym teście wiem jak to auto jeździ. Więcej o samochodzie dowiesz się z mojego testu!
Pandemia koronawirusa spowodowała, że prawie wszystkie premiery nowych modeli samochodów czy urządzeń elektronicznych (np. smartfonów) odbywają się online. Przypomina to lizanie cukierka przez szybę, ale jest usprawiedliwione.
Tym większe było moje zdziwienie, kiedy polski oddział Opla zaprosił mnie na prezentację nowego Crosslanda. Prezentacja była bardzo kameralna (to też znak obecnych czasów) – oprócz mnie uczestniczyły w niej tylko trzy osoby (nie licząc prowadzącego).
Prezentacja była podzielona na dwie części – teoretyczną, w trakcie której dowiedziałem się co Opel przygotował w nowym modelu i praktycznej, czyli kilkugodzinnej jazdy testowej.
Opel Crossland – co się zmieniło?
Tych, którzy nie kojarzą jak dotychczas wyglądał Opel Crossland X zapraszam do przyjrzenia się poniższemu zdjęciu.
Wygląda znajomo. Prawda?
Nowy model, który oprócz tego, że zgubił literę X w nazwie, zyskał także nowy wygląd.
Zmiany najlepiej widać z przodu auta. Klasyczny grill został zastąpiony rozwiązaniem, które producent nazwał Opel Vizor. Opel Vizor jest osłoną z czarnego tworzywa, którą Opel porównuje do osłony zabezpieczającej w kasku motocyklowym i dodaje, że w jednym module łączy ona grill, reflektory i logo marki.
Dodać też trzeba, że Crossland i nowa Mokka są pierwszymi modelami Opla, w których został zastosowany Vizor.
Zmienił się też tył miejskiego crossovera.
O ile kształt tylnych lamp zbytnio się nie zmienił (przyciemnione są tylko ich klosze), to najbardziej w oczy rzuca się ciemne tworzywo – przedłużające optycznie szybę pokrywy bagażnika – oraz umieszczona centralnie (tuż pod logo Opla) – nazwa modelu.
Co jeszcze jest nowego?
Opel Crossland przynosi też inne nowości:
- przednie i tylne osłony podwozia (w wersji Ultimate są polakierowane na srebrno),
- przednie światła przeciwmgłowe w technologii LED (w wersjach Ultimate i Elegance otoczone są chromowanymi oprawami),
- chromowane listwy na drzwiach w Oplu Crossland w wersji Ultimate
- oraz aluminiowe felgi o wielkości 16 i 17 cali. 17-calowe felgi są dostępne w wersji dwukolorowej z czarnymi błyszczącymi elementami lub czarnej błyszczącej, a mniejsze dodatkowo również w kolorze srebrnym.
Co nowego wewnątrz?
W zależności od wersji wyposażenia przednie fotele i tylna kanapa mogą być pokryte:
- czarną tapicerką materiałową Peanut,
- tapicerką ze sztucznej skóry Banda (czarną z czerwonymi przeszyciami),
- czarną tapicerką materiałową z elementami sztucznej skóry Sparkle.
Opcjonalnie dostępna jest tapicerka wykonana z Alcantary, czyli materiału stosowanego w produkcji m.in. tapicerki samochodowej czy meblowej.
Opel Crossland GS Line i Elegance jest standardowo wyposażony w fotel kierowcy z atestem AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V., niemieckiego Stowarzyszenia na Rzecz Zdrowych Pleców).
Co wyróżnia fotele z atestem AGR? Przede wszystkim elektrycznie regulowany stopień podparcia ud. Na fotelu z atestem AGR przejechałem ponad 200 km i doceniłem to rozwiązanie.
Smaczki stylistyczne
W samochodach niektórych producentów (np. Jeepa) można znaleźć ciekawe smaczki stylistyczne. Wyjątkiem nie jest tu Opel Crossland. Dźwignia hamulca ręcznego w tym aucie nie wygląda tak jak w innych samochodach, tj. nie jest prostym lewarkiem zakończonym przyciskiem do jej zwalniania. Swoim kształtem nawiązuje do błyskawicy, która znajduje się w logo Opla.
Opel Crossland – multimedia
Na pokładzie Opla Crossland znajdą się też nowe systemy multimedialne. I tak:
- w podstawowej wersji wyposażenia (Crossland) dostępne jest radio R4.0 z Bluetooth, USB i czterema głośnikami,
- w wersjach Edition, GS Line i Elegance standardowym wyposażeniem jest system Multimedia z sześcioma głośnikami, Bluetooth, USB, AUX-in, 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym. System Multimedia obsługuje Apple Car Play i Android Auto,
- opcjonalnie – dla wersji Edition, GS Line i Elegance – można zamówić system Multimedia Navi. Wyposażony jest w: mapy Europy, kolorowy ekran dotykowy o wielkości 8 cali, 6 głośników oraz kolorowy wyświetlacz 3,5 cala między wskaźnikami. System Multimedia Navi obsługuje Apple Car Play i Android Auto. System Multimedia Navi wymaga dopłaty 3 300 zł.
Do systemu Multimedia Navi można także zamówić wyświetlacz projekcyjny Head-Up Display (1 400 zł, dostępny tylko dla wersji Elegance) oraz ładowarkę indukcyjną (500 zł, dostępna tylko dla wersji GS Line i Elegance).
Systemy wspomagające kierowcę
Opel Crossland wyposażony jest też w:
- alarm przedkolizyjny z systemem automatycznego hamowania awaryjnego i funkcją wykrywania pieszych,
- systemy ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu, wykrywania senności i system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu,
- panoramiczną kamerę cofania obejmującą kąt 180 stopni (2 500 zł, dostępna dla wersji Edition, GS Line i Elegance),
- automatyczny asystent parkowania,
- tempomat z ogranicznikiem prędkości, wraz z funkcją rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości.
Opel Crossland – silniki i wrażenia z jazdy
Opel Crossland może być napędzany jednym z dwóch silników benzynowych i jednym silnikiem wysokoprężnym.
Silniki benzynowe
Podstawową jednostką napędową w Crosslandzie jest wolnossący silnik 1.2 o mocy 83 KM. Silnik jest sparowany z 5-biegową manualną skrzynią biegów.
Dostępny jest też turbodoładowany silnik 1.2 o mocy:
- 110 KM (maksymalny moment obrotowy wynosi 205 Nm i jest dostępny przy 1 500 obr./min)
- i 130 KM (maksymalny moment obrotowy to 230 Nm. Jest dostępny przy 1 750 obr./min).
110-konny silnik współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią biegów, a 130-konny – także z 6-biegową skrzynią automatyczną.
Silnik Diesla
Wysokoprężny silnik w Oplu Crossland ma pojemność 1.5 i jest dostępny w dwóch wariantach mocy:
- 110 KM (z maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm osiąganym przy 1 750 obr./min). Silnik dostępny jest z 6-biegową manualną skrzynią biegów,
- i 120 KM (z maksymalnym momentem obrotowym 300 Nm osiąganym przy 1 750 obr./min). Silnik dostępny jest z 6-biegową skrzynią automatyczną.
Opel Crossland – wrażenia z jazdy
Ile można przejechać w ciągu czterech godzin? Zależy od tempa jazdy i odległości, jaką chce się pokonać. Postanowiłem, że nie ograniczę się tylko do jeżdżenia po mieście. Testową trasę ułożyłem tak żeby znalazło się w niej miasto, droga ekspresowa, autostrada i kręte drogi powiatu.
Odebrałem kluczyki do testowego Opla (przypadło mi auto z benzynowym silnikiem o mocy 130 KM i 6-biegowum manualem).
Pierwsze kilometry upłynęły mi na zapoznaniu się z samochodem. Jakie były pierwsze wrażenia?
Zacznę od ruszania z miejsca. Mogę je określić jako niespieszne. Dopiero po wrzuceniu drugiego biegu, kiedy silnik wkręcił się na nieco wyższe obroty (ok. 2 000 obr./min), auto zaczynało wykazywać większą chęć do życia i żwawiej się rozpędzać.
Zmiana biegów – przyznam, że działanie skrzyni biegów nieco mnie rozczarowało. Spodziewałem się, że przekładnia będzie bardziej precyzyjna (tak jak np. w Hyundaiu i30). Zdziwiło mnie też działanie systemu GSI. Najpierw sugerował wrzucenie wyższego biegu, by po kilku minutach proponować jego redukcję.
Kiedy już zgrałem się z samochodem, jazda zaczęła sprawiać mi coraz więcej przyjemności.
Jazda po krętej drodze? Żaden problem – auto wchodziło w zakręty jak po szynach. Wyprzedzanie kilku TIR-ów? Proszę bardzo. Redukcja z szóstki do piątki, mocniejsze wciśnięcie gazu i już oglądałem je w lusterku wstecznym. Jazda po śniegu? Mimo, że Opel Crossland nie ma napędu na obie osie nie miałem problemów z poruszaniem się po śniegu (w pobliżu zamku w Liwie zjechałem z drogi żeby zrobić kilka zdjęć na zaśnieżonej łące).
Pozytywnych wrażeń z jazdy nie popsuła mi nawet zmiana pogody. Test rozpoczynałem w mroźną i – momentami – słoneczną pogodę. Kończyłem w padającym zamarzającym deszczu.
Opel Crossland – ceny i wersje wyposażenia
Cena Opla Crosslanda zaczyna się od 74 450 zł. Za tę cenę kupisz auto w wersji wyposażenia Crossland z silnikiem 1.2 o mocy 83 KM. Co ciekawe, w jej standardowym wyposażeniu znajdziesz m.in. kamerę rozpoznającą znaki ograniczenia prędkości i system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu oraz elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia.
W kolejnej wersji wyposażenia – Edition – znajdziesz m.in. Pakiet Dobrej Widoczności (światłoczułe lusterko wewnętrzne, czujnik deszczu, automatyczne sterowanie światłami z czujnikiem oświetlenia, przednie osłony przeciwsłoneczne z lusterkami i podświetleniem), elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu czy reflektory EcoLED. Na ile wyceniona jest wersja Editon? Na co najmniej 77 250 zł.
Wersja GS Line (od 80 500 zł) to m.in. fotel kierowcy AGR z ośmiokierunkową regulacją oraz regulacją oparcia w odcinku lędźwiowym, dach i obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze białym lub czarnym.
W wyposażeniu standardowym wersji Elegance (od 82 700 zł) znajdziesz m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną, kolorowy wyświetlacz (3,5 cala) między wskaźnikami czy dodatkowe oświetlenie LED w konsoli środkowej.
Cennik Opla Crosslanda możesz sprawdzić tutaj.
Podsumowanie
Opel Crossland X był w Europie drugim – po Corsie – najczęściej kupowanym modelem niemieckiego producenta. W Polsce większą popularnością cieszyła się Astra i Corsa.
Crossland X sprzedał się dotychczas na naszym kontynencie w ok. 300 tys. egzemplarzy. Jaką popularnością będzie się cieszył Opel Crossland? Na to pytanie odpowiedź poznamy już za kilka miesięcy. Trzeba pamiętać, że Opel Crossland jest przedstawicielem bardzo dynamicznie rosnącego rynku – crossoverów segmentu B (w 2020 r. ich udział rynkowy wynosił 17,1%.
Comments
Comments are closed.