Toyota zaprezentowała – zapowiadanego wcześniej – miejskiego SUV-a: Yarisa Cross. Auto zostało zaprojektowane na rynek europejski, a od “zwykłego” Yarisa różni go większy prześwit i inteligentny napęd na 4 koła AWD-i. Sprawdziłem, co już wiadomo o tym samochodzie.

Miejskie SUV-y są coraz popularniejsze. Są cenione za kompaktowe wymiary, zwinność, oszczędność i dostosowanie do warunków panujących w “miejskiej dżungli”. Można je znaleźć w ofertach wielu producentów. Do tego grona dołączyła właśnie Toyota, ze spokrewnionym z miejskim hatchbackiem, Yarisem Cross.

Jaka jest Toyota Yaris Cross?

Wyposażona w napęd hybrydowy 4. generacji

Toyota Yaris Cross wyposażona jest w napęd hybrydowy wykorzystujący pracujący w cyklu Atkinsona, trzycylindrowy silnik 1.5 o mocy 116 KM. Jest to mniejsza wersja układów napędowych wykorzystujących silniki 2.0 i 2.5, stosowanych w nowej Corolli, RAV4, Camry i C-HR. 

Z inteligentnym napędem na 4 koła AWD-i

Toyota Yaris Cross może być wyposażona w napęd na cztery koła z układem AWD-i. W AWD-i wykorzystuje napęd hybrydowy wyposażony w dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi. Elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4×4. Dzięki temu Yaris Cross Hybrid AWD-i zużywa mniej paliwa i emituje mniej dwutlenku węgla niż inne SUV-y segmentu B z napędem na obie osie. 

Podczas jazdy napęd przekazywany jest na przednią oś. Układ AWD-i napędza tylną oś podczas ruszania i przyspieszania. Wykorzystywany jest też podczas jazdy na śliskiej lub miękkiej nawierzchni, kiedy automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu. 

Idealna do miasta

Toyota Yaris Cross, podobnie jak nowy Yaris, została zbudowana na platformie GA-B. Jest od niego szersza o 2 cm i dłuższa o 24 cm. Wynika to z dłuższych zwisów (przedni jest dłuższy o 6 cm a tylny – o 18 cm). Yaris Cross ma też większy prześwit (o 3 cm, wynosi 17 cm). Jest też wyższa o 9 cm (1,56 m). Wymiary zewnętrzne Toyoty Yaris Cross przedstawiają się następująco: 

  • długość – 4,18 m, 
  • szerokość – 1,77 m, 
  • wysokość – 1,56 m,
  • rozstaw osi – 2,56 m.

Przestronna i praktyczna 

Toyota Yaris Cross może być wyposażona w

  • elektrycznie otwieraną tylną klapę bagażnika,
  • ruchomą podwójną podłogę w bagażniku, która tworzy bezpieczny schowek na dnie, albo pozwala zapakować do auta większe przedmioty.

Pokrywa podłogi bagażnika składa się z dwóch części. Umożliwia to zarówno uzyskanie schowka, jak i większej ilości miejsca na pakunki. Bagażnik wyposażony jest też w elastyczne linki do mocowania przedmiotów. 

Toyota nie podaje pojemności bagażnika Yarisa Cross. Pisze tylko, że “przy rozłożonej tylnej kanapie i rozwiniętej rolecie bagażnik ma znaczną pojemność”. Biorąc pod uwagę, że tylny zwis w Crossie jest dłuższy o 18 cm, można się spodziewać, że będzie większy niż w hatchbacku. 

ProEXR File Description =Attributes= channels (chlist) compression (compression): Zip16 dataWindow (box2i): [0, 0, 5077, 3624] displayWindow (box2i): [0, 0, 5077, 3624] lineOrder (lineOrder): Increasing Y pixelAspectRatio (float): 1 screenWindowCenter (v2f): [0, 0] screenWindowWidth (float): 1 type (string): “scanlineimage” =Channels= B (half) G (half) R (half)

Oparcie kanapy składa się w proporcjach 40:20:40, co daje duże możliwości konfiguracji bagażnika w zależności od ilości przewożonych bagaży i liczby pasażerów. 

Toyota Yaris Cross będzie produkowana w Valenciennes we Francji. Toyota planuje produkcję tego modelu na poziomie ponad 150 000 egzemplarzy rocznie i spodziewa się, że nowy model zajmie przynajmniej 8% rynku subkompaktowych SUV-ów. 

Comments

Comments are closed.