Nowe Mitsubishi ASX miało właśnie swoją premierę. Wiadomo już, jak samochód wygląda z zewnątrz i wewnątrz i jakimi silnikami będzie napędzany. Dowiedz się więcej o nowej odsłonie miejskiego crossovera spod znaku trzech diamentów.

Mitsubishi bardzo oszczędnie wydzielało informacje na temat nowej generacji modelu ASX. Najpierw, w lutym 2022 r. dowiedzieliśmy się, że będzie nowe Mitsubishi ASX. Kilka miesięcy później, w czerwcu 2022 r., japoński producent ujawnił, jakie silniki znajdą się pod maską tego modelu. W końcu, na początku września, Mitsubishi zapowiedziało światową premierę nowego ASX. Co pokazał producent z Tokio? Co przyniosło nowe Mitsubishi ASX? Dowiedz się!

Nowe Mitsubishi ASX z zewnątrz – z twarzy dziwnie znajomy

W dotychczas publikowanych materiałach prasowych dotyczących nowego Mitsubishi ASX japoński producent bardzo oszczędnie szafował zdjęciami. Dopiero w dniu premiery podniesiona została zasłona kryjąca nową odsłonę tego modelu i mogliśmy przekonać się, jak wygląda nowe Mitsubishi ASX.

Mitsubishi ASX z zewnątrz

Nowe Mitsubishi ASX zostało zbudowane na platformie CMF-B (Common Module Family), która została stworzona przez Alians Renault, Nissan i Mitsubishi. Litera B w nazwie platformy oznacza, że będą na niej powstawały samochody z segmentu B (takie jak np. Renault Clio, Renault Captur czy Renault Arkana). Mitsubishi ASX wyróżnia się od modeli sojuszu designem zewnętrznym – stylistyką i kształtem pasa przedniego i tylnej części nadwozia.

Mimo że, dla z zewnątrz auto przypomina Renault Captur, to według japońskiego producenta samochód wyróżnia się przednią częścią nadwozia ukształtowaną w charakterystycznym dla Mitsubishi Motors stylu dynamicznej tarczy (Dynamic Shield), reprezentującym zarówno solidność, jak i dynamikę, a jednocześnie eksponującym słynne logo Mitsubishi złożone z trzech diamentów.

Mitsubishi ASX z przodu

Z kolei z tyłu, na pokrywie bagażnika, znajduje się nowo zaprojektowane logo modelu ASX i trójwymiarowy napis Mitsubishi. Oprócz nich, po prawej stronie pokrywy bagażnika umieszczone zostały informacje o rodzaju napędu (HEV i PHEV).

Nowe logo ASX

Nowe Mitsubishi ASX będzie dostępne w sześciu kolorach nadwozia. Wyższe wersje wyposażenia będzie można zamawiać z czarnym dachem, co pozwoli na uzyskanie efektu dwukolorowego wykończenia.

Mitsubishi ASX z tyłu

Rozmiary nowego Mitsubishi ASX są następujące:

  • długość – 4 228 mm,
  • wysokość – 1 573 mm,
  • szerokość – 1 797 mm,
  • rozstaw osi – 2 639 mm.

Pojemność bagażnika (do górnej krawędzi oparcia tylnej kanapy) wynosi 397 litrów.

Mitsubishi ASX PHEV bagażnik

Nowe Mitsubishi ASX zostało zaprojektowane specjalnie na rynek europejski. W Stanach Zjednoczonych i Japonii ten model dostępny jest w innym designie (takim, jak poprzednia generacja ASX dostępna m.in. w Polsce) i pod inną nazwą: Outlander Sport (w USA) i RVR (w Japonii).

Mitsubishi ASX wewnątrz – nowoczesny

W centralnej części deski rozdzielczej znajduje się systemu SDA (Smartphone-link Display Audio), który pełni rolę głównego interfejsu między kierowcą a systemami pojazdu, w tym z systemem informacji i rozrywki. W zależności od wersji wyposażenia wyświetlacz może mieć wielkość 7 cali (wówczas jest ułożony poziomo) lub 9,3 cala i (w układzie pionowym). Niezależnie od wielkości ekranu, standardowym wyposażeniem jest Android Auto i Apple CarPlay. W przypadku systemu z większym ekranem standardem jest bezprzewodowa replikacja smartfona. W najlepiej wyposażonych wersjach pojawia się system BOSE Premium Audio.

Mitsubishi ASX kokpit

Wszystkie wersje (oprócz standardowej) wyposażone są w dostęp bezkluczykowy z kartą Hands Free. 

W zależności od wersji wyposażenia, w nowym ASX dostępne są trzy rodzaje zestawów wskaźników:

  • podstawowy zestaw analogowy z ekranem komputera pokładowego o przekątnej 4,2 cala,
  • konfigurowalny zestaw cyfrowy z ekranem o przekątnej 7 cali,
  • w pełni personalizowany cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala (mogą być na nim także wyświetlane instrukcje systemu nawigacyjnego).
Mitsubishi ASX wskaźniki

Za pośrednictwem wyświetlacza SDA sterowany jest też system Multi-Sense. Dzięki niemu możliwa jest personalizacja reakcji układu kierowniczego, układu stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji oraz reakcji na pedał przyspieszenia.

panel sterowania klimatyzacją

Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy:

  • ECO (dostępny w wersjach z silnikiem spalinowym, miękką hybrydą i hybrydą HEV) – jego priorytetem jest maksymalna sprawność energetyczna.
  • PURE (dostępny w wersji z hybrydą plug-in) – służy wyłącznie do jazdy z napędem elektrycznym.
  • SPORT – po jego włączeniu największy nacisk kładziony jest na większą przyjemność podczas dynamicznej jazdy.
  • MY SENSE – umożliwia kierowcy personalizację ustawień samochodu, a także zmianę koloru oświetlenia wnętrza diodami LED (8 kolorów).

Samochód jest wyposażony w system MI-PILOT (Mitsubishi Intelligent – PILOT). Łączy on w sobie adaptacyjny tempomat (ACC) i system centrowania na pasie ruchu (LCA) i dostępny jest w topowej wersji wyposażenia z silnikiem benzynowym i automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów 7DCT.

Nowe Mitsubishi ASX – silniki

W nowym Mitsubishi ASX dostępne są cztery opcje układu napędowego.

Silnik benzynowy 1.0 MPI Turbo

Litrowy, trzycylindrowy silnik 1.0 MPI Turbo to podstawowa jednostka napędowa, z jaką dostępne jest Mitsubishi ASX. Silnik połączony jest z sześciobiegową przekładnią manualną.

Silnik benzynowy 1,3 DIG Turbo Mild Hybrid

Kolejna jednostka to turbodoładowany czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3 litra, połączony z systemem miękkiej hybrydy (Mild Hybrid), składającym się z:

  • alternator połączony z rozrusznikiem,
  • 12 woltowy akumulator, umożliwiający odzyskiwanie energii zarówno w fazie zwalniania, jak i hamowania oraz elektryczne wspomaganie momentu obrotowego.

Moc tego silnika wynosi 140 KM (z sześciobiegową manualną skrzynią biegów) lub 158 KM (z siedmiobiegową dwusprzęgłową przekładnią automatyczną).

Mitsubishi ASX panel centralny

Tradycyjna hybryda (HEV)

Nowe ASX będzie pierwszym modelem Mitsubishi wprowadzonym na rynek europejski, napędzanym w pełni hybrydowym układem napędowym (HEV), który łączy jednostkę benzynową o pojemności 1,6 litra z dwoma silnikami elektrycznymi i automatyczną przekładnią.

Hybryda plug-in (PHEV)

Uzupełnieniem oferty będzie hybryda plug-in (PHEV). W jej przypadku system będzie składał się z silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra, współpracującego z dwoma silnikami elektrycznymi zasilanymi z akumulatora o pojemności 10,5 kWh. Zasięg w trybie elektrycznym wynosi 62 km.

znaczek PHEV
1.0 MPI Turbo1.3 DIG Turbo Mild Hybrid1.3 DIG Turbo Mild Hybrid1.6 MPI HEV1.6 MPI PHEV
Liczba zaworów/cylindrów3/124/164/164/164/16
Moc maksymalna91 KM140 KM158 KM143 KM160 KM
Maksymalny moment obrotowy160 Nm (2000-3750 obr/min)260 Nm (1750-3500 obr/min)270 Nm (1800-3750 obr/min)148 Nm (3600 obr/min)144 Nm (3200 obr/min)

Wszystkie układy napędowe będą dostępne w momencie wprowadzenia modelu na rynek w marcu 2023 r.

Zobowiązanie serwisowe Mitsubishi

Nowe Mitsubishi ASX, podobnie jak inne pojazdy Mitsubishi sprzedawane w Europie, jest objęte zobowiązaniem serwisowym Mitsubishi. Zapewnia ono:

  • 5 lat gwarancji podstawowej (gwarancja obowiązuje do przebiegu 100 tys. km).
  • 12 lat gwarancji na perforację blach nadwozia.
  • 8 lat/160 tys. km gwarancji na akumulator trakcyjny
  • 8 lat/160 tys. km gwarancji zachowania pojemności akumulatora trakcyjnego
  • 5 lat bezpłatnego wsparcia Mitsubishi Assistance.

Wiele publikacji odsądzało Mitsubishi czci i wiary za to, że nowe Mitsubishi ASX jest podobne do Renault Captur. Czy jednak w tym przypadku mamy do czynienia z badge engineering? Moim zdaniem nie do końca. Typowymi przykładami takiego rozwiązania jest np. duet Toyota RAV4 plug-in/Suzuki Across, czy Toyota Corolla TS Combi/Suzuki Swace. W przypadku Mitsubishi ASX sprawa wygląda inaczej. W przypadku tego auta będzie dostępna zupełnie inna gama jednostek napędowych, wśród których będzie większy wybór wersji zelektryfikowanych.

Mitsubishi ASX

Nie wiemy też, jakie będą wersje wyposażenia nowego Mitsubishi ASX. Tego dowiemy się z pewnością na początku grudnia tego roku, kiedy będzie miała miejsce jego polska premiera.

Nie wiem jak wy, ale ja jestem bardzo ciekawy, jak ten samochód będzie wyglądał na żywo, a co ważniejsze – jak będzie jeździł. Mam nadzieję, że niedługo się tego dowiem.