Spis treści
Nowe Mitsubishi ASX miało właśnie swoją premierę. Wiadomo już, jak samochód wygląda z zewnątrz i wewnątrz i jakimi silnikami będzie napędzany. Dowiedz się więcej o nowej odsłonie miejskiego crossovera spod znaku trzech diamentów.
Mitsubishi bardzo oszczędnie wydzielało informacje na temat nowej generacji modelu ASX. Najpierw, w lutym 2022 r. dowiedzieliśmy się, że będzie nowe Mitsubishi ASX. Kilka miesięcy później, w czerwcu 2022 r., japoński producent ujawnił, jakie silniki znajdą się pod maską tego modelu. W końcu, na początku września, Mitsubishi zapowiedziało światową premierę nowego ASX. Co pokazał producent z Tokio? Co przyniosło nowe Mitsubishi ASX? Dowiedz się!
Nowe Mitsubishi ASX z zewnątrz – z twarzy dziwnie znajomy
W dotychczas publikowanych materiałach prasowych dotyczących nowego Mitsubishi ASX japoński producent bardzo oszczędnie szafował zdjęciami. Dopiero w dniu premiery podniesiona została zasłona kryjąca nową odsłonę tego modelu i mogliśmy przekonać się, jak wygląda nowe Mitsubishi ASX.
![Mitsubishi ASX z zewnątrz](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2022/09/23my_asx_phev_instyle_pr_image_front_variaton_21-1536x1024.jpg)
Nowe Mitsubishi ASX zostało zbudowane na platformie CMF-B (Common Module Family), która została stworzona przez Alians Renault, Nissan i Mitsubishi. Litera B w nazwie platformy oznacza, że będą na niej powstawały samochody z segmentu B (takie jak np. Renault Clio, Renault Captur czy Renault Arkana). Mitsubishi ASX wyróżnia się od modeli sojuszu designem zewnętrznym – stylistyką i kształtem pasa przedniego i tylnej części nadwozia.
Mimo że, dla z zewnątrz auto przypomina Renault Captur, to według japońskiego producenta samochód wyróżnia się przednią częścią nadwozia ukształtowaną w charakterystycznym dla Mitsubishi Motors stylu dynamicznej tarczy (Dynamic Shield), reprezentującym zarówno solidność, jak i dynamikę, a jednocześnie eksponującym słynne logo Mitsubishi złożone z trzech diamentów.
![Mitsubishi ASX z przodu](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2022/09/23my_asx_phev_instyle_pr_image_front_lr-1536x1024.jpg)
Z kolei z tyłu, na pokrywie bagażnika, znajduje się nowo zaprojektowane logo modelu ASX i trójwymiarowy napis Mitsubishi. Oprócz nich, po prawej stronie pokrywy bagażnika umieszczone zostały informacje o rodzaju napędu (HEV i PHEV).
![Nowe logo ASX](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2022/09/mitsubishi_asx1-1942x1024.png)
Nowe Mitsubishi ASX będzie dostępne w sześciu kolorach nadwozia. Wyższe wersje wyposażenia będzie można zamawiać z czarnym dachem, co pozwoli na uzyskanie efektu dwukolorowego wykończenia.
![Mitsubishi ASX z tyłu](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2022/09/23my_asx_phev_instyle_image_rear_pr-1536x1024.jpg)
Rozmiary nowego Mitsubishi ASX są następujące:
- długość – 4 228 mm,
- wysokość – 1 573 mm,
- szerokość – 1 797 mm,
- rozstaw osi – 2 639 mm.
Pojemność bagażnika (do górnej krawędzi oparcia tylnej kanapy) wynosi 397 litrów.
![Mitsubishi ASX PHEV bagażnik](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2022/09/23my_asx_phev_instyle_overview_trunk_open-1536x1024.jpeg)
Nowe Mitsubishi ASX zostało zaprojektowane specjalnie na rynek europejski. W Stanach Zjednoczonych i Japonii ten model dostępny jest w innym designie (takim, jak poprzednia generacja ASX dostępna m.in. w Polsce) i pod inną nazwą: Outlander Sport (w USA) i RVR (w Japonii).
Mitsubishi ASX wewnątrz – nowoczesny
W centralnej części deski rozdzielczej znajduje się systemu SDA (Smartphone-link Display Audio), który pełni rolę głównego interfejsu między kierowcą a systemami pojazdu, w tym z systemem informacji i rozrywki. W zależności od wersji wyposażenia wyświetlacz może mieć wielkość 7 cali (wówczas jest ułożony poziomo) lub 9,3 cala i (w układzie pionowym). Niezależnie od wielkości ekranu, standardowym wyposażeniem jest Android Auto i Apple CarPlay. W przypadku systemu z większym ekranem standardem jest bezprzewodowa replikacja smartfona. W najlepiej wyposażonych wersjach pojawia się system BOSE Premium Audio.
![Mitsubishi ASX kokpit](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2022/09/23my_asx_phev_instyle_pr_image_interior-1536x1024.jpg)
Wszystkie wersje (oprócz standardowej) wyposażone są w dostęp bezkluczykowy z kartą Hands Free.
W zależności od wersji wyposażenia, w nowym ASX dostępne są trzy rodzaje zestawów wskaźników:
- podstawowy zestaw analogowy z ekranem komputera pokładowego o przekątnej 4,2 cala,
- konfigurowalny zestaw cyfrowy z ekranem o przekątnej 7 cali,
- w pełni personalizowany cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala (mogą być na nim także wyświetlane instrukcje systemu nawigacyjnego).
![Mitsubishi ASX wskaźniki](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2022/09/23my_asx_instyle_detail_digital_cluster-1536x1024.jpeg)
Za pośrednictwem wyświetlacza SDA sterowany jest też system Multi-Sense. Dzięki niemu możliwa jest personalizacja reakcji układu kierowniczego, układu stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji oraz reakcji na pedał przyspieszenia.
![panel sterowania klimatyzacją](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2022/09/23my_asx_instyle_detail_climate_control-1536x1024.jpeg)
Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy:
- ECO (dostępny w wersjach z silnikiem spalinowym, miękką hybrydą i hybrydą HEV) – jego priorytetem jest maksymalna sprawność energetyczna.
- PURE (dostępny w wersji z hybrydą plug-in) – służy wyłącznie do jazdy z napędem elektrycznym.
- SPORT – po jego włączeniu największy nacisk kładziony jest na większą przyjemność podczas dynamicznej jazdy.
- MY SENSE – umożliwia kierowcy personalizację ustawień samochodu, a także zmianę koloru oświetlenia wnętrza diodami LED (8 kolorów).
Samochód jest wyposażony w system MI-PILOT (Mitsubishi Intelligent – PILOT). Łączy on w sobie adaptacyjny tempomat (ACC) i system centrowania na pasie ruchu (LCA) i dostępny jest w topowej wersji wyposażenia z silnikiem benzynowym i automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów 7DCT.
Nowe Mitsubishi ASX – silniki
W nowym Mitsubishi ASX dostępne są cztery opcje układu napędowego.
Silnik benzynowy 1.0 MPI Turbo
Litrowy, trzycylindrowy silnik 1.0 MPI Turbo to podstawowa jednostka napędowa, z jaką dostępne jest Mitsubishi ASX. Silnik połączony jest z sześciobiegową przekładnią manualną.
Silnik benzynowy 1,3 DIG Turbo Mild Hybrid
Kolejna jednostka to turbodoładowany czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3 litra, połączony z systemem miękkiej hybrydy (Mild Hybrid), składającym się z:
- alternator połączony z rozrusznikiem,
- 12 woltowy akumulator, umożliwiający odzyskiwanie energii zarówno w fazie zwalniania, jak i hamowania oraz elektryczne wspomaganie momentu obrotowego.
Moc tego silnika wynosi 140 KM (z sześciobiegową manualną skrzynią biegów) lub 158 KM (z siedmiobiegową dwusprzęgłową przekładnią automatyczną).
![Mitsubishi ASX panel centralny](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2022/09/23my_asx_center_console_at_electric-1536x1024.jpeg)
Tradycyjna hybryda (HEV)
Nowe ASX będzie pierwszym modelem Mitsubishi wprowadzonym na rynek europejski, napędzanym w pełni hybrydowym układem napędowym (HEV), który łączy jednostkę benzynową o pojemności 1,6 litra z dwoma silnikami elektrycznymi i automatyczną przekładnią.
Hybryda plug-in (PHEV)
Uzupełnieniem oferty będzie hybryda plug-in (PHEV). W jej przypadku system będzie składał się z silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra, współpracującego z dwoma silnikami elektrycznymi zasilanymi z akumulatora o pojemności 10,5 kWh. Zasięg w trybie elektrycznym wynosi 62 km.
![znaczek PHEV](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2022/09/23my_asx_hev_instyle_phev_badge_side-1536x1024.jpeg)
1.0 MPI Turbo | 1.3 DIG Turbo Mild Hybrid | 1.3 DIG Turbo Mild Hybrid | 1.6 MPI HEV | 1.6 MPI PHEV | |
Liczba zaworów/cylindrów | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Moc maksymalna | 91 KM | 140 KM | 158 KM | 143 KM | 160 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 160 Nm (2000-3750 obr/min) | 260 Nm (1750-3500 obr/min) | 270 Nm (1800-3750 obr/min) | 148 Nm (3600 obr/min) | 144 Nm (3200 obr/min) |
Wszystkie układy napędowe będą dostępne w momencie wprowadzenia modelu na rynek w marcu 2023 r.
Zobowiązanie serwisowe Mitsubishi
Nowe Mitsubishi ASX, podobnie jak inne pojazdy Mitsubishi sprzedawane w Europie, jest objęte zobowiązaniem serwisowym Mitsubishi. Zapewnia ono:
- 5 lat gwarancji podstawowej (gwarancja obowiązuje do przebiegu 100 tys. km).
- 12 lat gwarancji na perforację blach nadwozia.
- 8 lat/160 tys. km gwarancji na akumulator trakcyjny
- 8 lat/160 tys. km gwarancji zachowania pojemności akumulatora trakcyjnego
- 5 lat bezpłatnego wsparcia Mitsubishi Assistance.
Wiele publikacji odsądzało Mitsubishi czci i wiary za to, że nowe Mitsubishi ASX jest podobne do Renault Captur. Czy jednak w tym przypadku mamy do czynienia z badge engineering? Moim zdaniem nie do końca. Typowymi przykładami takiego rozwiązania jest np. duet Toyota RAV4 plug-in/Suzuki Across, czy Toyota Corolla TS Combi/Suzuki Swace. W przypadku Mitsubishi ASX sprawa wygląda inaczej. W przypadku tego auta będzie dostępna zupełnie inna gama jednostek napędowych, wśród których będzie większy wybór wersji zelektryfikowanych.
![Mitsubishi ASX](https://maciektestuje.pl/wp-content/uploads/2022/09/23my_asx_phev_instyle_pr_image_rear_variaton-1536x1024.jpg)
Nie wiemy też, jakie będą wersje wyposażenia nowego Mitsubishi ASX. Tego dowiemy się z pewnością na początku grudnia tego roku, kiedy będzie miała miejsce jego polska premiera.
Nie wiem jak wy, ale ja jestem bardzo ciekawy, jak ten samochód będzie wyglądał na żywo, a co ważniejsze – jak będzie jeździł. Mam nadzieję, że niedługo się tego dowiem.