Spis treści
Hyundai Tucson to kompaktowy SUV, który produkowany jest od 2004 r. Hyundai właśnie pokazał jego czwartą generację. Sprawdziłem co warto o niej wiedzieć.
Wiosną tego roku przez tydzień jeździłem Hyundaiem Tucson w wersji N Line. To SUV z charakterem. Uwagę zwraca duży grill w kształcie sześciokąta, wąskie przednie reflektory BI-LED i LED-owe światła do jazdy dziennej w kształcie bumerangów. „Sznytu” samochodowi dodawał też specjalny lakier – Shadow Gray – który przeznaczony jest tylko do tej wersji.
W połowie września Hyundai pokazał nową, czwartą już, generację tego modelu.
Design nowego Tucsona jest – jak pisze producent – awangardowy i rewolucyjny. Kiedy zobaczyłem zdjęcia nowego Tucsona nie miałem wątpliwości, że jest to prawda. Ten samochód naprawdę różni się od innych crossoverów, jakie jeżdżą po naszych ulicach. Jaki jest nowy Hyundai Tucson?
Z rewolucyjnym i wyjątkowym designem
„Tucson Nowej Generacji jest pierwszym SUV-em marki Hyundai, który został opracowany zgodnie z nową filozofią designu marki zwanej Sensuous Sportiness. Kierunek ten charakteryzuje harmonia pomiędzy czterema podstawowymi elementami: proporcjami, architekturą, stylistyką i technologią. Jej założeniem jest nadanie samochodom Hyundai zmysłowego i emocjonalnego charakteru, uzyskanego za pomocą innowacyjnych technologii i rozwiązań.”
Zmysłowy i emocjonalny charakter. To, co o nowym Tucsonie napisane było w informacji prasowej to nic. Co prawda samochód można obejrzeć na razie tylko na zdjęciach, ale i tak robi wrażenie.
Ze światłami ukrytymi w grillu
W Tucsonie, którym jeździłem, duże wrażenie robił grill. Duży i czarny. W nowym Tucsonie wywołuje on jeszcze większy efekt WOW. Jest w kolorze ciemnego chromu, a co ciekawe – ukryte są w nim LED-owe światła do jazdy dziennej. Kiedy są wyłączone – nie widać ich.
Także i tylne światła robią robotę. Przypominają kły. Producent pisze o nich używając określenia „parametryczne detale świetlne”. Ładnie brzmi. Cokolwiek oznacza…
Z rzeźbionym nadwoziem
Jeżeli myślicie, że widzieliście już wszystko? Rozczaruję was. Wrażenie. I to wielkie wrażenie, robi to, jak samochód wygląda z boku.
O ile Tucson trzeciej generacji „z profilu” wyglądał tak całkiem normalnie, to to, co pokazali designerzy w nowym modelu, przeszło moje najśmielsze oczekiwania.
Nowy Hyundai Tucson jest jeszcze bardziej muskularny od swojego poprzednika. Przetłoczenia na przednich błotnikach ciągną się do przednich drzwi. A od dołu drzwi tylnych zaczynają się kolejne przetłoczenia – sięgające do tylnych błotników. Jeżeli „na żywo” będzie wyglądało to tak ładnie jak na zdjęciach, to nowy Tucson będzie naprawdę SUV-em innym niż wszystkie.
Z nowoczesnym wnętrzem
Wnętrze Hyundaia Tucsona trzeciej generacji wygląda „zwyczajnie”. Multimediami steruje się przyciskami wokół ekranu (lub wybierając odpowiednią funkcję na ekranie). Do sterowania klimatyzacją służą pokrętła i przyciski. Przełożenia (w przypadku automatycznej skrzyni biegów) wybiera się przesuwając drążek do przodu lub do tyłu.
We wnętrzu Tucsona nie znajdziesz fizycznych przycisków i pokręteł. Wszystkimi funkcjami systemu multimedialnego i klimatyzacji możesz sterować za pomocą dotyku.
Kokpit nowego Tucsona jest w pełni cyfrowy dualny kokpit i składa się z:
- nowego 10,25-calowego wyświetlacza cyfrowych zegarów (schematy kolorystyczne cyfrowych zegarów zmieniają się w zależności od wybranego trybu jazdy)
- i 10,25-calowego dotykowego ekranu systemu multimediów i nawigacji.
Hyundai Tucson czwartej generacji wyposażony jest też w Apple Car Play i Android Auto.
Systemem Bluelink
System multimedialny jest wyposażony w najnowszą wersję systemu Bluelink. Umożliwia on:
- wybór profilu użytkownika,
- nawigację w trybie pieszym po zaparkowaniu,
- informacje o ruchu drogowym,
- informacje o miejscach parkingowych
- i wiele innych.
Ustawiony profil można przenieść do innych samochodów marki Hyundai oferujących tę samą funkcję. W swoim profilu możesz dodać dwa konta główne i jedno konto gościa oraz przesłać zdjęcie profilowe za pośrednictwem aplikacji Bluelink.
Profil użytkownika przechowuje w chmurze preferencje użytkowników dotyczące multimediów, takie jak język, połączenie Bluetooth, ustawienia nawigacji i rozpoznawania głosu, a także ulubione stacje radiowe.
Jeśli będziesz musiał zaparkować samochód w promieniu od 200 metrów do dwóch kilometrów od celu podróży, możesz włączyć nawigację w trybie pieszym, aby wznowić jej prowadzenie w aplikacji Bluelink na smartfonie.
Przez ustawienia aplikacji Bluelink będziesz też mógł zsynchronizować swój kalendarz Apple lub Google i zobaczyć go na centralnym ekranie.
Z ładowarką indukcyjną i audio Krell
Samochód wyposażony jest też w:
- wysokiej jakości system dźwiękowy KRELL,
- ładowarkę indukcyjną do smartfonów w konsoli środkowej
- oraz przednie i tylne porty USB dla jeszcze większej wygody, szczególnie podczas długich podróży.
Dodatkowo, usługi Hyundai LIVE podają w czasie rzeczywistym informacje o parkingach i lokalizacjach stacji paliw oraz ceny, a także informacje o pogodzie. Przed rozpoczęciem podróży do nawigacji samochodowej można przesyłać cele podróży lub punkty postojów.
Z 64 kolorami ambientowego oświetlenia do wyboru
Pasażerowie mogą wybrać jeden z 64 konfigurowalnych kolorów i 10 poziomów jasności nastrojowego oświetlenia. Podświetlenie umieszczone jest w:
- dwóch bocznych kieszeniach konsoli środkowej,
- kieszeniach drzwi
- i wokół podkładki do indukcyjnego ładowania smartfonów.
Z trzema tonacjami wykończenia wnętrza
Kupujący nowego Tucsona będą mogli wybierać spośród trzech tonacji wykończenia wnętrza z tapicerką materiałową lub skórzaną, w tym:
- jednokolorowej czarnej,
- dwukolorowej czarno-beżowej
- oraz Teal. Pakiet Teal zawiera czarne fotele z turkusowymi przeszyciami na siedzeniach, podłokietniku i dźwigni zmiany biegów. Turkusowe wstawki tekstylne znajdują się również na desce rozdzielcze i panelach drzwi.
Ze skrzynią biegów z Shift by Wire
We wnętrzu nowego Tucsona nie ma też drążka do zmiany przełożeń. Jego miejsce zajęły… przyciski umieszczone w podłokietniku. Tucson jest wyposażony w Shift by Wire. W tym rozwiązaniu wybierak połączony ze skrzynią biegów elektronicznie, a nie – jak np. w obecnej generacji modelu – mechanicznie.
I trzystrefową klimatyzacją
Nowy Tucson jest pierwszym Hyundaiem wyposażonym w system klimatyzacji z technologią Multi-Air. Składa się ona z połączenia bezpośrednich i pośrednich otworów wentylacyjnych do klimatyzacji i ogrzewania.
Kiedy tryb Multi-Air jest aktywny, powietrze jest dostarczane nie tylko przez standardowe nawiewy, lecz także przez małe otwory w przednich panelach. Ogólna objętość dostarczanego powietrza pozostaje taka sama, ale rozproszenie wiatru zmniejsza bezpośredni kontakt z powietrzem i zmiękcza je. Ten tryb można włączać i wyłączać w zależności od preferencji kierowcy.
Trzystrefowa klimatyzacja teraz jest dostępna nie tylko dla pasażerów z przodu pojazdu, ale także dla pasażerów na tylnych siedzeniach. Ponadto wentylowane fotele przednie i podgrzewane fotele przednie i tylne zapewniają dodatkowy komfort zarówno kierowcy, jak i pasażerom.
Z bogatą gamą jednostek napędowych
Nowego Hyundaia Tucsona będą napędzały:
- trzy zelektryfikowane układy napędowe (z 48-woltowym układem hybrydowym, pełną hybrydą i hybrydą plug-in)
- i dwa silniki spalinowe.
Z napędem hybrydowym typu HEV
Napęd hybrydowy w nowym Tucsonie składa się z:
- nowego silnika Smartstream 1.6 T-GDI (z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem benzyny),
- silnika elektrycznego o mocy 44,2 kW oraz polimerowego akumulatora litowo-jonowo o pojemności 1,49 kWh.
Napęd hybrydowy w nowym Tucsonie współpracuje z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów (6AT) i jest dostępny z napędem na dwa lub cztery koła.
Jest to najmocniejszy system w gamie układu napędowego Tucsona. Jego łączna moc wymosi 230 KM a moment obrotowy – 350 Nm.
Z napędem hybrydowym MHEV
Układ 48-woltowej hybrydy oferowany jest w trzech różnych wariantach mocy:
- 150 KM (1.6 T-GDI Smartstream) z napędem na dwa koła
- 180 KM (1.6 T-GDI Smartstream) z napędem na dwa lub cztery koła
- 136 KM (1.6 CRDi Smartstream) z napędem na dwa lub cztery koła.
150-konny silnik 1.6 T-GDI będzie dostępny z:
- sześciobiegową inteligentną manualną skrzynią biegów (6iMT)
- lub siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (7DCT).
Z kolei silnik 1.6 T-GDI o mocy 180 KM będzie oferowany z sześciobiegowym iMT z napędem na dwa koła oraz 7DCT z napędem na cztery koła.
Z układem hybrydowym 48V dostępny jest także 136-konny silnik 1.6 CRDi sparowany ze skrzynią 7DCT oraz napęd na cztery lub dwa koła.
Silnik benzynowy 1.6 T-GDI Smartstream o mocy 150 KM jest dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i napędem na cztery lub dwa koła.
Silnik Diesla 1.6 CRDi Smartstream o mocy 115 KM połączono z sześciobiegową manualną skrzynią biegów i napędem na dwa koła.
Z napędem hybrydowym PHEV
Dostępny też będzie napęd hybrydowy typu plug-in z silnikiem 1.6 T-GDI. Łączna moc układu napędowego wynosi 265 KM. Więcej szczegółów zostanie ujawnionych bliżej rynkowego debiutu, który nastąpi w 2021 r.
Większy od poprzednika
Nadwozie nowego Tucsona jest o 20 mm dłuższe i 15 mm szersze od nadwozia obecnej generacji. Rozstaw osi jest większy o 10 mm.
Pojemność bagażnika – w zależności od wybranej wersji wyposażenia i układu napędowego – wzrosła od 33 do 107 litrów i wynosi:
- do 620 litrów przy rozłożonych siedzeniach
- i do 1799 litrów przy złożonych siedzeniach.
Wymiary
- długość: 4 500 mm (+20 mm),
- szerokość: 1 865 mm (+15 mm),
- wysokość: 1 650 mm (+5 mm),
- rozstaw osi: 2 680 mm (+10 mm),
- zwis przedni: 895 mm,
- zwis tylny: 925 mm,
- przestrzeń na nogi w drugim rzędzie siedzeń: 996 mm (+26 mm)
Cena
Nie znamy jeszcze ceny nowego Hyundaia Tucsona. Jeżeli jednak chciałbyś stać się posiadaczem tego modelu, to sprawdź, na co możesz liczyć kupując Tucsona trzeciej generacji.
Comments
Comments are closed.