Fiat 500X Sport to przedstawiciel bardzo popularnego wśród kupujących segmentu miejskich crossoverów. Czym wyróżnia się ten samochód? Jak się nim jeździ? Ja już to wiem, a Ty dowiesz się tego z mojego testu!

Fiat 500. Tego współczesnego malucha kojarzą chyba wszyscy. Decyzja o rozpoczęciu produkcji jego współczesnej wersji zapadła w 2006 r. Rok później, w tyskich zakładach Fiat Auto Poland ruszyła linia produkcyjna wytwarzająca to auto. Kilka lat po rozpoczęciu produkcji pięćsetki, włoski producent pokazał dwa modele będące uzupełnieniem gamy tego modelu. W 2012 r. pokazany został minivan Fiat 500L, a dwa lata później – crossover Fiat 500X. I to właśnie to auto, w specyfikacji Sport miałem okazję przetestować.

Fiat 500X Sport z zewnątrz. Widać rodzinne podobieństwo

Nawet gdybym zakleił logotypy producenta i nazwy modelu znajdujące się na nadwoziu, i tak pewnie nikt nie miałby problemów z odgadnięciem, jakiej marki jest samochód i z jakim modelem jest spokrewniony. To pokrewieństwo widać już na pierwszy rzut oka. Wystarczy spojrzeć na krój przednich reflektorów i znajdujących się pod nimi świateł do jazdy dziennej. Ich design jest taki sam jak w mniejszym aucie. Mało? To w takim razie przejdźmy na tył auta. Co tam widzimy? Tylne światła również wyglądające tak samo jak w pięćsetce.

Żeby nikt nie miał wątpliwości, do jakiej rodziny należy auto, to nazwa modelu znajduje się też na kloszach przednich reflektorów i na znajdującej się na pokrywie bagażnika obudowie kryjącej podświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej.

Podsumowując. Fiat 500X Sport ma bardzo zgrabną sylwetkę, rodzinne podobieństwo do dwudrzwiowego Fiata 500 wyszło mu tylko na dobre. Testowemu autu sznytu dodawały dodatkowo 19-calowe felgi aluminiowe (z oponami o rozmiarze 225/40 R19) i niebieski metalizowany lakier Niebieski Italia połączony z lakierowanymi na szaro obudowami zewnętrznych lusterek i klamek drzwi. Chociaż, z drugiej strony, połączenie czerwonego metalizowanego lakieru Seduzione (po włosku znaczy to tyle co uwodzenie) na nadwoziu z czarnym dachem wygląda równie dobrze, o ile nawet nie lepiej.

Fiat 500X Sport – wymiary

Miejskie crossovery nie należą do największych samochodów. Fiat 500 X Sport nie jest tu wyjątkiem. Jakie są jego wymiary? Dowiesz się tego z tabelki.

ParametrWielkość
Długość4 264 mm
Szerokość1 796 mm
Wysokość1 580 mm
Rozstaw osi2 570 mm
Prześwit165 mm
Pojemność bagażnika350 l

Wnętrze? Tam też widać podobieństwo

Charakterystycznym elementem wnętrza Fiata 500 – zarówno tego sprzed kilkudziesięciu lat, jak i modelu współczesnego – jest okrągła osłona zestawu wskaźników. Podobnie jest też w aucie, którym jeździłem. Z jedną jednak różnicą. Pod osłoną kryje się 3,5-calowy wyświetlacz komputera pokładowego, wskaźnik poziomu paliwa i temperatury silnika. Po lewej i prawej umieszczone są dwa mniejsze analogowe wskaźniki: prędkościomierz i obrotomierz.

Fiat 500X Sport - kokpit

Co jeszcze? Klasyczny panel do sterowania dwustrefową klimatyzacją (z dwoma dużymi pokrętłami). Na szczycie deski rozdzielczej umieszczony jest siedmiocalowy wyświetlacz systemu multimedialnego Radio Uconnect NAV wyposażony w system Bluetooth i funkcjonalności Android Auto i Apple CarPlay.

Fiat 500X Sport - ekran systemu multimedialnego

Fotele? Wygodne, pokryte skórą i z oryginalnymi owalnymi zagłówkami. Na oparciach foteli wyszyte jest logo “500”. Takie same logo znajduje się na desce rozdzielczej. Miejsce na tylnej kanapie? Równie wygodne. Kiedy usiadłem za sobą, czyli za fotelem kierowcy ustawionym w optymalnej dla mnie pozycji, nie mogłem narzekać na brak miejsca.

Sterowanie? Jeżeli jeździłeś innym modelem Fiata nie powinieneś mieć problemu z odnalezieniem się w kokpicie 500X Sport. Jest jednak mała różnica. To włącznik świateł. Nie jest umieszczony, jak w innych autach włoskiego producenta (i nie tylko zresztą w nich) na końcowej części dźwigienki kierunkowskazów. Znajduje się na desce rozdzielczej, po lewej stronie kierownicy. W tym samym miejscu włącznik świateł umieszczony jest w Jeepie Renegade. Jako, że oba te auta są spokrewnione nie powinno to dziwić.

Fiat 500X - kokpit i włącznik świateł

Oprócz logo “500” znajdujących się na desce rozdzielczej i oparciach foteli, we wnętrzu Fiata 500X Sport znalazłem jeszcze okrąg, wewnątrz którego wpisane były litery “X”. Gdyby Fiat 500X Sport był opcjonalnie wyposażony w napęd na obie osie, na miejscu tej zaślepki mogłoby znajdować się pokrętło służące do dołączania napędu tylnej osi i, ewentualnie, wyboru trybu jazdy (np. śnieg, błoto). A tak trzeba traktować go jako ciekawostkę.

Fiat 500X - przycisk X

Fiat 500X Sport – co go napędza i jak jeździ?

Zacznę od wyjaśnienia. Nazwa “Sport” w specyfikacji modelu nie oznacza, że pod jego maską kryje się jednostka napędowa gwarantująca nadzwyczajne osiągi. Zarówno Fiat 500X Sport, jak i inne wersje wyposażenia tego modelu napędzane są dwoma silnikami benzynowymi:

  • 1.0 Firefly o mocy 120 KM, współpracującym z sześciobiegową skrzynią manualną
  • lub 1.3 Firefly o mocy 150 KM, współpracującym z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DDCT.

Jeździłem samochodem napędzanym przez tę właśnie mocniejszą jednostkę. Co warto o niej wiedzieć? Jej maksymalny moment obrotowy wynosi 270 Nm i jest dostępny przy 1 850 obr./min. Sprint do 100 km/h trwa 9,1 sekundy. Fiat 500X Sport może rozpędzić się do 200 km/h.

Fiat 500X Sport

Jak ten silnik sprawdza się w praktyce? Odpowiem krótko: całkiem nieźle, choć mogłoby być trochę lepiej. Mam na myśli to, że gdyby moment obrotowy był dostępny w większym zakresie obrotów, auto jeździłoby jeszcze żwawiej.

Mimo tego, podczas testowych jazd, a odbywałem je zarówno po mieście, jak i drogach pozamiejskich, w tym ekspresowych, Fiat 500X Sport sprawował się bardzo dobrze.

Czasami zastanawiałem się, jak ten samochód sprawowałby się, gdyby silnik połączony był ze skrzynią manualną. Jednak po przejechaniu kilku kilometrów zwyciężała wygoda, a pod tym względem automatyczna skrzynia biegów jest bezkonkurencyjna.

Cena i wyposażenie

Fiat 500X Sport w testowej konfiguracji był wyceniony na 112 950 zł. Tyle trzeba zapłacić za auto z wyposażeniem dodatkowym. Cena wyjściowa tej wersji wynosi 96 700 zł.

W standardowym wyposażeniu miejskiego crossovera możesz znaleźć m.in.:

  • komplet poduszek powietrznych: kierowcy, pasażera, kurtynowe (chroniące także tylny rząd siedzeń), przednie boczne,
  • system ESC zawierający zawierający: DST, EBD, ERM, EBP, HSA, PBA,
  • system Lane Assist + funkcja rozpoznawania znaków drogowych + Speed Advisor,
  • światła wykonane w techologii LED: do jazdy dziennej, mijania i drogowe i światła przeciwmgielne,
  • 3,5-calowy kolorowy ekran TFT między zegarami,
  • tylne czujniki parkowania,
  • kamera cofania
  • elektryczne progresywne wspomaganie kierownicy,
  • elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu,
  • elektryczny hamulec postojowy,
  • sportowa kierownica z przyciskami do sterowania radiem,
  • automatyczna klimatyzacja dwustrefowa,
  • przyciemniane szyby boczne i tylna,
  • system Start&Stop,
  • tempomat i ogranicznik prędkości,
  • chromowana końcówka wydechu,
  • elementy wnętrza Sport,
  • elementy zewnętrze w kolorze szarym Titanium,
  • osłony lusterek bocznych w kolorze szarym Titanium,
  • sportowe zderzaki,
  • radio Uconnect NAV z siedmiocalowym ekranem dotykowym, systemem Bluetooth, obsługą Apple CarPlay/Android Auto, 2 portami USB, 6 głośnikami, anteną GPS, radiem cyfrowym DAB i usługami Uconnect LIVE Services,
  • gniazdo 12V,
  • Zestaw naprawczy Fix&Go.

Elementami wyposażenia dodatkowego były:

  • czujnik zmierzchu,
  • pakiet skórzany (skórzane fotele i wstawki w panelach drzwi),
  • kieszeń na oparciu fotela kierowcy,
  • czujnik deszczu,
  • podgrzewacz PTC,
  • lakier metalizowany Niebieski Italia,
  • Pakiet Zimowy (podgrzewana przednia szyba w miejscu wycieraczek, fotele przednie podgrzewane),
  • 19-calowe felgi aluminiowe.

W wyposażeniu znalazły się też 3 pakiety:

  • Elektryczny Komfort Sport (regulacja fotela kierowcy w 8 płaszczyznach oraz w 4 płaszczyznach w odcinku lędźwiowym, regulacja fotela pasażera z przodu w 8 płaszczyznach oraz w 4 płaszczyznach w odcinku lędźwiowym, podłokietnik przedni, trzeci zagłówek, podwójna podłoga bagażnika Cargo Magic Space, przednie i tylne dywaniki podłogowe, haczyki do montażu siatki w bagażniku),
  • X-TECH SPORT (lusterka boczne automatycznie składane, wewnętrzne lusterko elektrochromatyczne, system Keyless Go),
  • Magic Eye and Safety Plus (przednie czujniki parkowania, kamera cofania, system automatycznego hamowania, system SmartBeam – automatyczne światła drogowe, system kontroli martwego pola).
Fiat 500X Sport - z przodu

Podsumowanie

Suzuki Vitara, Volkswagen T-Cross, Seat Arona, Skoda Kamiq, Renault Captur, Peugeot 2008. Co łączy te modele? Wszystkie są miejskimi crossoverami. Większość z nich wyróżnia się też dość kanciastymi kształtami. Fiat 500X Sport odróżnia się od nich przede wszystkim wyglądem. Jest zaokrąglony i designersko nawiązuje do swojego mniejszego brata. Tygodniowy test mogę podsumować krótko: Fiat 500X Sport jest bardzo ciekawym samochodem. Mimo swoich niewielkich minusów (niewielkiego – w porównaniu do konkurencji – ekranu multimediów i niezbyt dynamicznego silnika), gdyby trafiło mi się takie auto z rynku wtórnego (rzecz jasna, dość młode i z niezbyt dużym przebiegiem), bardzo chętnie bym je kupił.

Dziękuję Pałacowi i Folwarkowi Łochów za możliwość zrobienia zdjęć.