Spis treści
Dacia Duster 2024 została już oficjalnie wyceniona. Cena nowej generacji rumuńskiego SUV-a zaczyna się od 79 900 zł. Do wyboru klientów będą cztery wersje wyposażenia: Essential, Expression, Extreme i Journey. Pod maską nowego Dustera znajdzie się nie tylko, znany z innych modeli rumuńskiego producenta, trzycylindrowy dwupaliwowy silnik ECO-G 100, ale także czterocylindrowy TCe 130, wyposażony w układ miękkie hybrydy, a także – nowość – napęd hybrydowy o mocy 140 KM.
Latem 2020 r. testowałem Dacię Duster w wersji Prestige. Pod jej maską pracował benzynowy silnik o mocy 150 KM. O ile do linii nadwozia nie miałem zastrzeżeń, o tyle wnętrze sprawiało wrażenie, jak napisałem w teście tego auta, dość smutnego. To na szczęście już przeszłość. Nowa Dacia Duster jest samochodem zupełnie z innej bajki. Zarówno jego nadwozie, jak i kabina, są zaprojektowane od nowa i co tu mówić, mogą się podobać (nawet kiedy, tak jak teraz, można oglądać je tylko na zdjęciach).
Jak wygląda nowa Dacia Duster?
Na pytanie postawione w śródtytule mógłbym odpowiedzieć krótko: wyraziście i muskularnie. Uwagę zwracają nowe przednie reflektory z elementami w kształcie obróconych o 90 stopni liter Y i nowe logo producenta, czyli minimalistyczne litery D i C, które są połączone ze sobą jak ogniwa łańcucha. Stare logo Dacii (stylizowana tarcza, nazywana przez złośliwych otwieraczem do piwa, nie wyglądałoby dobrze na nowym nadwoziu). Muskularność nadwozia podkreślają też nadkola, wykończone czarnymi elementami z tworzywa sztucznego.
Zupełnie inaczej wygląda także tył samochodu. Tylne lampy mają kształt poziomych liter Y, których nogi zachodzą na błotniki. Na klapie bagażnika nie ma logo producenta, tylko napis DACIA.
Dacia Duster – rozmiary
W porównaniu do poprzedniej generacji nowa Dacia Duster nie urosła. Długość auta wynosi 4 343 mm, a więc jest o… 2 mm większa niż poprzednio. Jeżeli chodzi o szerokość, to jest ona większa o 17 mm (2 069 mm w porównaniu do 2 052 mm). Co dziwne, minimalnie mniejszy (o 19 mm) jest rozstaw osi. Jak przełoży się to na ilość miejsca w środku? Na to pytanie będę mógł odpowiedzieć po teście tego samochodu.
Pod względem rozmiarów jest to więc nadal kompaktowy SUV, który będzie konkurował np. z Suzuki S-Cross, Hyundaiem Kona, Peugeotem 3008, czy MG HS, modelem, który zadebiutował na polskim rynku pod koniec 2023 r.
Dacia Duster wewnątrz
O wnętrzu nowej Dacii Duster można powiedzieć jedno: już nie jest smutne. Teraz nabrało nowoczesnego charakteru. Począwszy od drugiej wersji wyposażenia (Expression) jest dostępny konfigurowalny zestaw wskaźników i system multimedialny z dziesięciocalowym ekranem dotykowym. Ekran, zgodnie z obecną modą, jest umieszczony na górze deski rozdzielczej.
Uwagę zwracają też kratki nawiewów w kształcie spłaszczonych sześciokątów z motywem obróconej litery Y oraz nowe przyciski do sterowania m.in. klimatyzacją.
Dacia Duster – silniki
Zmiany zaszły też pod maską Dacii Duster. Oprócz dwupaliwowego silnika (benzyna + LPG), czyli ECO-G 100 (napędza on m.in. Dacię Sandero), samochód będzie można też zamówić z dwoma nowymi jednostkami napędowymi:
- trzycylindrowym silnikiem TCe 130 z 48-woltowym układem miękkiej hybrydy i sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Silnik TCe 130 jest dostępny z napędem na przednią oś i na obie osie,
- układem hybrydowym (HEV) o łącznej mocy 140 KM i automatyczną bezsprzęgłową kłową skrzynią biegów. Dacia Duster HYBRID jest dostępna (niestety) tylko z napędem na przednią oś. Dacia Duster HYBRID może jeździć po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa w cyklu miejskim może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym o porównywalnej mocy.
Ceny i wersje wyposażenia
Pora przejść do najciekawszej części: cen i wersji wyposażenia nowej Dacii Duster.
Samochód będzie dostępny w czterech wersjach wyposażenia:
- Essential,
- Expression,
- Extreme i Journey.
Dwie ostatnie wersje wyposażenia wzajemnie się uzupełniają i są porównywalne cenowo. Dacia Duster Extreme wyróżnia się unikalnym designem i miedziano-brązowymi akcentami ozdobnymi. Ta wersja, jak pisze importer, jest skierowana do entuzjastów aktywności outdoorowej, poszukujących solidnego i praktycznego samochodu (łatwo zmywalna tapicerka MicroCloud, modułowe relingi dachowe itd.). Natomiast Dacia Duster Journey jest przeznaczona dla tych, którzy na pierwszym miejscu stawiają dyskretną elegancję, komfort i zaawansowane technologie (automatyczny hamulec postojowy, Media Nav Live itd.).
Dacia Duster 2024 – ceny
Cena nowej Dacii Duster startuje od 79 900 zł. Za tę cenę można kupić auto w wersji Essential, napędzane silnikiem ECO-G 100. Najdroższa wersja (Journey z napędem HYBRID 140) kosztuje min. 117 400 zł.
Ceny poszczególnych wersji samochodu można sprawdzić w tabeli.
Wyposażenie
Równie ciekawie przedstawiają się poziomy wyposażenia auta. Trzeba zauważyć, że już w najtańszej wersji wyposażenia (Essential) są automatycznie włączane światła, tylne czujniki parkowania, klimatyzacja manualna, czy centralny zamek.
Wersji Expression dodaje do tego m.in. siedmiocalowy cyfrowy konfigurowalny zestaw wskaźników, system multimedialny z dziesięciocalowym ekranem dotykowym, kamerę cofania, automatyczne wycieraczki, czy 17-calowe felgi aluminiowe.
W wersji Journey pojawia się automatyczna klimatyzacja, karta Keyless Entry, indukcyjna ładowarka do smartfona, automatyczne przełączanie świateł drogowych na mijania, osiemnastocalowe felgi aluminiowe i przednie światła przeciwmgłowe.
To, jak wyposażone są poszczególne wersje Dacii Duster, można sprawdzić w tabeli.
Ile może kosztować Dacia Duster?
Pobawiłem się konfiguratorem na stronie internetowej dacii, żeby sprawdzić, ile może kosztować Dacia Duster. Jako punkt wyjścia wziąłem auto w opcji Extreme. Porównałem dwie wersje silnikowe: TCe 130 4×4 i Hybrid 140.
Cena auta z silnikiem TCe 130 4×4 zaczyna się od 112 400 zł. Po dodaniu:
- opcjonalnego lakieru Zielony Cedar (2 900 zł),
- Pakietu TECHNO (automatyczny hamulec ręczny, system multimedialny Media Nav Live 10″, ładowarka indukcyjna) – 2 700 zł,
- Pakietu PARKING (system kontroli martwego pola, czujniki parkowania z przodu, tyłu i z boku, kamera Multiview) – 2 200 zł,
- Pakietu ZIMOWEGO (podgrzewana kierownica i podgrzewane przednie fotele) – 1 200 zł
cena wzrosła do 116 500 zł.
Za samochód z napędem hybrydowym trzeba zapłacić co najmniej 121 500 zł. Po dodaniu tego samego wyposażenia opcjonalnego, co w pierwszym przykładzie oraz opcjonalnych osiemnastocalowych felg aluminiowych TAGASAN (pół diamentowych, cokolwiek to znaczy), cena wzrasta do 127 400 zł.
Cena najtańszej wersji drugiej generacji rumuńskiego SUV-a, która zadebiutowała w 2018 r., zaczynała się od (uwaga) 39 tys. zł. Nowa generacja tego modelu jest co prawda ponad dwukrotnie droższa, ale nadal jest jednym z tańszych kompaktowych SUV-ów na rynku. Z kolei wyższe wersje wyposażenia są niższe w porównaniu do konkurencji. Dla porównania Suzuki S-Cross Strong Hybrid startuje z poziomu 128 900 zł, a najwyższa wersja wyposażenia (Elegance) z opcjonalnym lakierem metalizowanym to już wydatek 141 590 zł.
Według mnie oznacza to, że rumuński producent nie powinien narzekać na brak chętnych na zakup nowego Dustera. Co prawda kilka miesięcy temu na polski rynek weszło MG, które także oferuje auta w niskich, jak na obecne warunki, cenach, ale trzeba pamiętać, że Dacia działa w Polsce już od 2004 r., a patrząc na to ile aut tego producenta, jeździ po naszych ulicach, zdobyła zaufanie Polaków.
Comments
Comments are closed.