Spis treści
Dacia Spring Electric to pierwsze auto elektryczne rumuńskiego producenta. Właśnie pokazana została produkcyjna wersja tego auta. Czy Dacia Spring Electric to naprawdę r-EV-olucja? Sprawdziłem to!
W 2004 r. Dacia, dzięki modelowi Logan umożliwiła zakup nowego samochodu wielu klientom. Duster zrewolucjonizował segment SUV-ów. Wraz z inauguracją Sprig Electric, pierwszego modelu z w pełni elektrycznym napędem Dacia otwiera nowy rozdział w swojej historii.
Jaka jest Dacia Spring?
Ma wygląd prawdziwego SUV-a
Linia nadwozia Dacii Spring została wzbogacona atrybutami przejętymi ze świata SUV-ów, takimi jak:
- poszerzone nadkola,
- relingi dachowe,
- wzmocniona przednia część spodu nadwozia,
- tylna osłona podwozia
- i zwiększony prześwit (150 mm bez obciążenia).
Dzięki szerokim tylnym nadkolom i wypukłej masce Dacia Spring stwarza wrażenie solidności. Sylwetka daje poczucie bezpieczeństwa i zapowiada wyjątkowo przestronne wnętrze. Spring Electric jest jednak prawdziwym autem miejskim. Ma jednak ‒ wbrew pozorom, stosunkowo niewielkie wymiary.
Dacia Spring Electric – z wyrazistym przodem
Dacia Spring Electric nie przejedzie niezauważona. Uwagę zwracają:
- wysmukłe klosze reflektorów LED, których pozioma linia łączy się z rysunkiem osłony chłodnicy,
- a także pokrywa silnika z przetłoczeniami i potężnym zderzakiem.
i dynamicznym tyłem
Górna część tyłu Dacii Spring Electric z wypukłą tylną szybą, zaokrąglonymi kloszami tylnych świateł i łagodnymi krzywiznami nadwozia przypomina, że jest to rodzinny samochód.
Dolna część jest wyposażona w dające poczucie bezpieczeństwa atrybuty typowe dla SUV-a: solidny, nielakierowany tylny zderzak i osłonę podwozia w szarym kolorze. Światła odblaskowe są umieszczone w atrapach wylotów powietrza. Tylne błotniki zwracają uwagę przetłoczeniami. Te stylistyczne zabiegi dodają dynamiki tyłowi samochodu.
Z atrakcyjnym „pakietem pomarańczowym”
Dacię Spring Electric wyróżnia także pakiet kolorystyczny, który obejmuje:
- pomarańczowe obudowy bocznych lusterek,
- wykończenie relingów dachowych
- i obramowanie przednich świateł.
Dacia Spring Electric – “elektryk” z przestronnym wnętrzem
Dacia Spring ma kompaktowe wymiary pięciodrzwiowego auta miejskiego i dysponuje czterema pełnowymiarowymi miejscami. Dzięki znacznej odległości od siedzeń do dachu i promieniowi 100 mm na wysokości kolan, na tylnych siedzeniach mogą swobodnie podróżować nawet bardzo postawne osoby.
Pasażerowie jadący na przednich siedzeniach mają do dyspozycji schowki o pojemności 23,1 l, w tym m.in.:
- zamykany schowek w desce rozdzielczej,
- kieszenie w drzwiach
- i wnękę w środkowej konsoli.
Pasmażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach mogą korzystać z kieszeni na tylnej stronie oparć przednich foteli.
Dacia Spring Electric – miejski samochód z dużym bagażnikiem
Bagażnik Dacii Spring Electric ma 300 l pojemności (nie licząc umieszczonej pod podłogą wnęki na opcjonalne koło zapasowe). Pojemność bagażnika można zwiększyć po złożeniu oparcia tylnej kanapy. Dzięki temu pojemność przestrzeni ładunkowej można zwiększyć do około 600 litrów.
Dacia Spring Electric – bogato wyposażona
Wyposażenie standardowe Dacii Spring Electric obejmuje:
- elektryczne wspomaganie kierownicy,
- zdalnie sterowany centralny zamek
- i cztery elektrycznie sterowane szyby,
- wyświetlacz o wielkości 3,5 cala, który jest umieszczony między zegarami
- oraz w system poleceń głosowych Apple lub Google, aktywowany wciśnięciem przycisku na kierownicy.
Z przyjaznym wnętrzem
Wnętrze Spring Electric wyróżniają niebieskie wstawki wokół środkowego ekranu i nawiewów wentylacji.
Zamiast dźwigni zmiany biegów zastosowane jest bardzo proste w obsłudze chromowane pokrętło o trzech położeniach:
- D (drive / jazda do przodu),
- N (neutral / położenie luzu)
- i R (return / bieg wsteczny).
Ułatwione manewrowanie
Promień zawracania Dacii Spring Electric wynosi zaledwie 4,8 m. System wspomagania parkowania zapewnia kierowcy wizualne i dźwiękowe wspomaganie dzięki trzem czujnikom ultradźwiękowym umieszczonym na tylnym zderzaku oraz kamerze cofania. Obraz z kamery wraz z liniami naprowadzającymi jest przesyłany na ekran systemu multimedialnego.
Z intuicyjnym i przyjaznym dla użytkownika systemem multimedialnym
Dacia Spring Electric jest wyposażona w wystem multimedialny MEDIA NAV z 7-calowym ekranem dotykowym, nawigacją, radiem cyfrowym DAB, Bluetooth i gniazdem USB. MEDIA NAV jest kompatybilny z Apple Car Play i Android Auto.
Za pomocą przycisku na kierownicy można aktywować system poleceń głosowych, działający za pomocą smartfona.
Dacia Spring Electric – napęd i ładowanie
Silnik elektryczny napędzający samochód ma moc 33 kW (44 KM) i jest połączony z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 26,8 kWh.
Dacię Spring Electric można ładować z:
- domowego gniazdka 220 V przy użyciu przewodu dostępnego w standardzie,
- Wallboxa (przy użyciu przewodu dostępnego w opcji)
- lub z opcjonalnego terminala DC (w opcji).
Czas ładowania akumulatora litowo-jonowego wynosi poniżej:
- godziny przy ładowaniu do 80% pojemności z terminala DC 30 kW,
- 5 godzin przy ładowaniu do 100% pojemności z Wallboxa o mocy 7,4 kW,
- 8,5 godziny przy ładowaniu do 100% pojemności z Wallboxa o mocy 3,7 kW,
- 14 godzin przy ładowaniu do 100% pojemności z domowego gniazdka o mocy 2,3 kW.
Bezpłatna aplikacja MY Dacia umożliwia śledzenie w czasie rzeczywistym za pomocą smartfona poziomu naładowania akumulatora i zasięgu na pozostałym zapasie energii, uruchomienie wstępnego ogrzewania lub chłodzenia kabiny (klimatyzacji) i sprawdzenie lokalizacji samochodu.
Po podłączeniu do terminala ładowania aplikacja umożliwia śledzenie postępu w ładowaniu akumulatora oraz uruchamianie i zatrzymywanie ładowania.
Dacia Spring Electric – zasięg
Zasięg Dacii Spring Electric wynosi 225 km (w cyklu mieszanym WLTP) i 295 km w cyklu WLTP City (w cyklu homologacyjnym obejmującym wyłącznie miejską część cyklu homologacji).
W Europie średnia dzienna długość przejazdów dla samochodów z segmentu A (samochody miejskie) wynosi 31 km. Przy takim założeniu Spring wymagałby doładowania jedynie raz na tydzień.
Zasięg samochodu można zwiększyć niemal o 10%, aktywując za pomocą przycisku na desce rozdzielczej, funkcję ECO. Ogranicza ona moc silnika do 23 kW, a prędkość maksymalną do 100 km/h.
Gwarancja
Dacia Spring Electric jest objęta 3-letnią gwarancją lub do 100 000 km, a akumulator trakcyjny 8-letnią gwarancją lub do 120 000 km.
Pokładowe systemy bezpieczeństwa
W standardzie samochód jest w liczne systemy bezpieczeństwa, takie jak:
- ogranicznik prędkości,
- ABS,
- ESP,
- elektroniczny korektor siły hamowania,
- 6 poduszek powietrznych,
- wzywanie służb ratunkowych (przycisk SOS***),
- automatycznie włączane światła mijania
- i system wspomagania nagłego hamowania.
System jest aktywny w zakresie od 7 do 170 km/h. Kontroluje, dzięki przedniemu radarowi, odległość od poprzedzającego pojazdu (poruszającego się lub zatrzymanego). Jeśli system wykryje ryzyko kolizji, informuje najpierw kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi, a następnie wzmacnia działanie układu hamulcowego. Jeśli kierowca hamuje za słabo, ale nadal istnieje ryzyko kolizji, system automatycznie uruchamia hamowanie awaryjne.
Wersje specjalne
Dacia Spring Electric będzie dostępna w dwóch wersjach specjalnych:
- dostosowanej dla carsharingu
- i dostawczej – Cargo
Wersja dostosowana do potrzeb carsharingu
Samochód w wersji dostosowanej do potrzeb carsharingu jest przystosowany do wyposażenia w technologię geolokalizacji stosowaną przez operatora carsharingu. Technologia ta umożliwia np. również otwarcie drzwi przy użyciu smartfona.
Wersja, dostępna w kolorze białym i szarym, będzie oferowana z siedzeniami obitymi skórą ekologiczną w kolorze czarnym, nakładkami na progi drzwi i bagażnika, dywanikami podłogowymi z przodu i z tyłu, klamkami drzwi i obudowami lusterek bocznych w kolorze czarnym oraz 14-calowymi kołami stalowymi Flexwheel.
W kabinie kierowca będzie miał dostęp do aplikacji danego operatora car sharingu na ekranie pojazdu, dzięki funkcji duplikowania ekranu smartfona (Apple Car Play i Android Auto).
Kierowca będzie mógł też korzystać z:
- nawigacji satelitarnej
- i systemów wspomagania parkowania (kamera cofania i czujniki parkowania tyłem).
Wersja dostawcza Cargo
Wersja Cargo przeznaczona jest dla użytkowników biznesowych. Ma:
- bagażnik powiększony o strefę tylnych siedzeń,
- wykonaną z tworzywa wykładzinę pokrywającą podłogę i strefę nadkoli,
- cztery uchwyty do mocowania ładunku
- i ażurową przegrodę oddzielającą strefę ładunkową od przestrzeni pasażerskiej.
Ta specjalna wersja ma strefę ładunkową o długości 1 033 mm, pojemności 800 litrów i ładowności 325 kg.
Dacia Spring Electric – rozmiary
Rozmiary Dacii Spring Electric są następujące:
- długość: 3 734 mm,
- szerokość: 1 622 mm (1 770 mm z lusterkami),
- wysokość: 1 516 mm,
- rozstaw osi: 2 423 mm,
- prześwit pojazdu nieobciążonego: 150 mm.
Dacia Spring Electric a konkurenci
Porównałem Dacię Spring Electric z jej największym konkurentem – Volkswagenem e-up!, oraz z Peugeotem e-208, Oplem Corsą-e i Renault Zoe.
Samochód | Długość (mm) | Szerokość (mm) | Wysokość (mm) | Rozstaw osi (mm) | Bagażnik (l) | Zasięg (km) |
Dacia Spring Electric | 3 734 | 1 622 | 1 516 | 2 423 | 300 | 225 |
Volkswagen e-up! | 3 600 | 1 645 | 1 492 | 2 417 | 250 | 258 |
Peugeot e-208 | 4 055 | 1 745 | 1 430 | 2 540 | 300 | 340 |
Opel Corsa-e | 4 060 | 1 765 | 1 435 | 2 538 | 267 | 329 |
Renault Zoe | 4 087 | 1 787 | 1 562 | 2 588 | 338 | 359 |
Polski oddział Dacii nie podał jeszcze ceny Dacii Spring Electric. Na stronie węgierskiego importera marki widniała cena 3 990 000 forintów (uwzględniająca dopłatę do aut elektrycznych oferowaną przez rząd tego kraju), co daje około 50 182 zł. Cena nie uwzględniająca dopłat wynosi 6 490 000 forintów, czyli około 81 625 zł.
Zakładając, że:
- Dacia Spring Electric kosztowałaby w Polsce tyle samo, co na Węgrzech (co raczej jest mało prawdopodobne),
- a rząd zdecydowałby się na program dopłat na takich samych warunkach jak w połowie 2020 r.
to samochód – kolokwialnie mówiąc – załapałby się do programu dopłat. Jego cena wynosiłaby 81 625 zł, a dopłata (15% ceny zakupu) – 12 244 zł. Oznacza to, że elektryczna Dacia kosztowałaby 69 381 zł.
Comments
Comments are closed.