Renault Austral to nowy SUV w gamie modelowej producenta z Boulogne-Billancourt, który zastąpił produkowanego od 2015 r. Kadjara. Sprawdziłem, co warto wiedzieć o tym samochodzie, który w salonach sprzedaży pojawi się w czwartym kwartale 2022 r.

Nazwa Austral nie wywodzi się, jak mogłoby wydawać się od Australii, a od łacińskiego słowa Australis. Dodać też trzeba, że w języku francuskim austral oznacza południe, a sama nazwa, jaką będzie nosiło nowe auto, została zarejestrowana przez Renault już w 2005 r.

Renault Austral - przednie reflektory

Renault bardzo oszczędnie dawkował informacje o nowym modelu. Najpierw zdradził jego nazwę, a następnie ujawnił zdjęcie jego sylwetki i ilustrację przedstawiającą wnętrze, a kilka dni przed premierą pokazał zdjęcie auta pokrytego maskującym kamuflażem. Wreszcie, podczas światowej premiery, mogliśmy dowiedzieć się wszystkiego (no, prawie wszystkiego – nie wiemy jeszcze, ile kosztować będzie Renault Austral, ani kiedy dokładnie będzie można go zamówić). Jaki więc jest Renault Austral? Co już o nim wiemy? Sprawdźmy to!

Z zewnątrz – atletyczny

Renault Austral to pierwszy model francuskiego producenta, który został zbudowany na nowej platformie CMF-CD, opracowanej przez alians Renault-Nissan-Mitsubishi. Została ona zaprojektowana z myślą o samochodach z napędem hybrydowym.

Renault Austral

Układ przednich reflektorów ma charakterystyczny dla samochodów tej francuskiej marki, układ w kształcie litery C. W porównaniu do innych modeli wygląd przednich reflektorów w Australu został odświeżony. Reflektory zbudowane są z siedmiu modułów, które dostosowują rozkład wiązki światła. Dostępne są trzy wersje wielofunkcyjnych świateł:

  • Pure LED Vision,
  • adaptacyjne reflektory LED Vision
  • i matrycowe reflektory Matrix LED Vision z dynamicznymi kierunkowskazami.
Renault Austral - tył

Także i tylne światła przypominają literę C. ”. Ich kontury łączą się z logo Renault i tworzą linię przebiegającą przez całą szerokość klapy bagażnika.

Renault Austral - rozmiary

Prześwit samochodu wynosi 170 mm. Pojemność jego bagażnika może wynieść nawet 575 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 1 525 litrów.

Warto jeszcze dodać, że Renaut Austral jest drugim modelem, po Megane E-Tech, w którym zostało zastosowane nowe logo producenta: Nouvel’R, co po francusku wymawia się tak samo jak „nowa era”.

Wewnątrz – nowoczesny

Kokpit Renault Austral z jednej strony nawiązuje do innych modeli marki, ale z drugiej jest o wiele bardziej nowoczesne. Co mam na myśli? Ekran systemu multimedialnego jest ustawiony pionowo, a przed oczami kierowcy znajduje się wyświetlacz zastępujący tradycyjny zestaw wskaźników. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Renault Austral otrzymał ekran OpenR (zadebiutował on w nowym Megane E-TECH elektrycznym). W nowym Renault Austral znajdują się ekrany w kształcie odwróconej litery „L”, na których wyświetlane są dane z cyfrowego zespołu wskaźników oraz systemu multimedialnego umiejscowionego na konsoli środkowej. Oba ekrany zostały połączone i tworzą jeden, ogromny wyświetlacz.

Renault Austral - kokpit

Powierzchnia ekranu OpenR jest pokryta hartowanym szkłem Gorilla Glass. Dodatkowo ekran jest zabezpieczony powłoką, która zapobiega powstawaniu odcisków palców oraz powłoką przeciwodblaskową.

Wielkość ekranu wskaźników to 12,3 cala (w wersji podstawowej jego wielkość to 9 cali), a ekranu systemu multimedialnego – 12 cali. Ekrany uzupełnia wyświetlacz przezierny (HUD) o wielkości 9,3 cala.

Renault Austral - ekran OpenR

W zależności od poziomu wyposażenia i wybranych opcji, we wnętrzu Renault Austral można znaleźć akcenty z prawdziwego drewna, skóry, Alcantary czy miękkie piankowe materiały.

Renault Austral – co go napędza?

Renault Austral będzie dostępny wyłącznie ze zelektryfikowanymi jednostkami napędowymi. Podstawową jednostką napędową będzie silnik E-Tech Hybrid o mocy 160 KM lub 200 KM.

Technologia E-Tech Hybrid została stworzona i opatentowana przez dział inżynierii Renault. Łączy:

  • silnik spalinowy,
  • dwa silniki elektryczne – silnik napędowy i wysokonapięciowy rozruszniko-alternator typu HSG (High-Voltage Starter Generator) do uruchamiania silnika spalinowego, zmiany przełożeń
    i doładowywania akumulatora trakcyjnego,
  • akumulator trakcyjny
  • i inteligentną, automatyczną, wielotrybową skrzynię biegów ze sprzęgłem kłowym.

E-Tech Hybrid, czyli pełna hybryda

Zespół napędowy E-Tech Hybrid w Renault Austral składa się z:

  • trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,2 litra o mocy 130 KM i z momentem obrotowym wynoszącym 205 Nm,
  • silnia elektrycznego (68 KM, 205 Nm),
  • litowo-jonowego akumulatora trakcyjnego (1,7 kWh /400 V)
  • i 7-przełożeniowej skrzyni biegów (dwa przełożenia dla elektrycznego trybu jazdy i pięć dla hybrydowego).
Silnik E-Tech Hybrid

Samochód może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy. Zużycie paliwa w cyklu miejskim może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym.

Mild Hybrid Advanced 130, 140 i 160 KM – czyli miękkie hybrydy

Uzupełnieniem dla napędów E-Tech są trzy napędy typu MHEV (Mild Hybrid), o mocy 130 KM, 140 KM lub 160 KM.

Napęd Mild Hybrid Advanced (dostępny na wybranych rynkach) został wprowadzony po raz pierwszy do gamy modeli Renault w Australu. Składa się z:

  • nowego trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,2 litra,
  • litowo-jonowego akumulatora trakcyjnego 48 V
  • i rozrusznika-alternatora (wspomaga on silnik spalinowy przy ruszaniu z miejsca i przyspieszaniu oraz dostarcza dodatkową moc podczas przyspieszania).
Silnik MHEV 130 KM

Silnik o mocy 130 KM połączony jest z mechaniczną skrzynią biegów. Zapewnia wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach dzięki układowi hybrydowemu, a w pozostałym zakresie obrotów dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii.

Stutrzydziestokonną jednostkę uzupełnia zespół napędowy Mild Hybrid bazujący na czterocylindrowym, turbodoładowanym silniku benzynowym o pojemności 1,3 litra. Silnik, który został opracowany we współpracy z Daimlerem, jest:

  • wspomagany przez rozrusznik-alternator i litowo-jonowy akumulator trakcyjny 12 V,
  • oferowany z automatyczną skrzynią biegów X-TRONIC (dla wersji o mocy 140 lub 160 KM)
  • lub mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów (dla wersji o mocy 140 KM).
Silnik MHEV 140 i 160 KM

Renault Austral – wersje wyposażenia

Renault Austral będzie dostępny w sześciu wersjach wyposażenia:

  • Equilibre,
  • Evolution,
  • Techno,
  • Techno Esprit Alpine,
  • Iconic,
  • Iconic Esprit Alpine.

Warto zwrócić uwagę na specjalne opcje wyposażenia Esprit Alpine, dostępne w wersjach Techno i Iconic.

Ich stylistykę podkreśla, opracowany specjalnie dla tej wersji, nowy kolor nadwozia: Szary Schiste Satin. Ten lakier nadaje nadwoziu satynowy wygląd, pośredni pomiędzy lakierem błyszczącymi i matowym, a przy tym jest niezwykle odporny na zarysowania. Stylistyka dodatkowo zyskuje na ekspresji w wersjach z dachem w kolorze Czarnym Etoilé.

Kokpit
VERSION ICONIC

Wersja Esprit Alpine to także:

  • 20-calowe aluminiowe obręcze kół Daytona z napisem Alpine,
  • pozioma listwa na grillu w kolorze satynowym,
  • logo Renault umieszczone z przodu, z tyłu i na piastach kół wykonane ze szczotkowanego materiału Ice Black – minimalistycznego, a zarazem wyrafinowanego,
  • błyszczące czarne listwy nad szybami,
  • emblematy Esprit Alpine umieszczone z boku nadwozia.
Logo Esprit Alpine

Więcej informacji o Renault Austral poznamy zapewne niedługo. Samochód trafi do sprzedaży w czwartym kwartale 2022 r.