Spis treści
Renault 5 E-Tech to nowa ikona elektrycznej rewolucji. Samochód, który powstał na początku lat siedemdziesiątych, powraca teraz w wersji w pełni elektrycznej. Jego nadwozie nawiązuje do legendarnego poprzednika.
Renault 5 to miejskie auto, które było produkowane od 1972 do 1985 r. Samochód był oferowany jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, a druga generacja była także dostępna jako dwudrzwiowy kabriolet. Jak na obecne warunki, Renault 5 był samochodem niewielkim. Druga generacja w wersji pięciodrzwiowej miała 3 651 mm długości, 1 397 mm wysokości, 1 584 mm szerokości, a jej rozstaw osi wynosił 2 467 mm. Następcą piątki zostało Renault Clio.
Renault 5 E-Tech 100% Electric, czyli legenda wraca w wersji elektrycznej
Na początku 2021 r. renault zaprezentował wersję koncepcyjną modelu 5. Minęły 3 lata i oto zobaczyliśmy nową wersję tego legendarnego modelu. Idąc z duchem czasu, nowa piątka będzie samochodem elektrycznym i będzie znana pod nazwą Renault 5 E-Tech 100% Electric. Auto dołączy do swojego starszego rodzeństwa: Renault Megane E-Tech 100% Electric i Renault Scenic E-Tech 100% Electric.
Zbudowany na platformie AmpR Small
Renault 5 E-Tech 100% electric to pierwszy samochód, który został zaprojektowany na AmpR Small, nowej platformie Ampere przeznaczonej dla samochodów elektrycznych z segmentu B.
Właśnie to zapewnia temu modelowi przewagi nad konkurencją, wśród których najważniejsze są:
- płaska podłoga,
- rozstaw osi wynoszący 2,54 m,
- przestronne wnętrze,
- bagażnik o pojemności (326 litrów),
- obniżony środek ciężkości,
- masa poniżej 1 500 kg.
Renault 5 E-Tech 100% Electric – z trzema silnikami do wyboru
Nowa odsłona Renault 5 będzie napędzana elektrycznym silnikiem synchronicznym z uzwojonym wirnikiem. Silnik jest pozbawiony stałych magnesów, i co istotne, nie zawiera metali ziem rzadkich.
Do wyboru kupujących będą trzy poziomy mocy silnika:
- 95 KM (70 kW) i 215 Nm momentu obrotowego,
- 120 KM (90 kW) i 225 Nm momentu obrotowego,
- i 150 KM (110 kW) i 245 Nm momentu obrotowego.
Źródłem energii dla Renault 5 E-Tech 100% Electric będzie akumulator o pojemności 40 kWh (zasięg do 300 km wg WLTP) lub 52 kWh (zasięg do 400 km wg WLTP). Samochód z większym akumulatorem będzie przyspieszał do 100 km/h szybciej niż w 8 sekund. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h zajmie mniej niż 7 sekund. Maksymalna prędkość auta wyniesie 150 km/h.
Co ciekawe, samochód będzie mógł ciągnąć przyczepę o masie do 500 kg.
Elektryczna piątka to także pierwszy model, w którym zastosowana została dwukierunkowa ładowarka AC. Będzie ona kompatybilna z technologią V2L (Vehicle to Load) i V2G (Vehicle-to-Grid). Jak pisze producent, ten pionierski system, który wkrótce się upowszechni, zamieni samochód w pełnoprawny element ekosystemu energetycznego dzięki usługom Mobilize. Będzie mógł w odpowiednim momencie oddawać energię o zerowym śladzie węglowym do sieci. System zapewni użytkownikom znaczne oszczędności i niższe rachunki za prąd.
Pełen nowoczesnych rozwiązań
Elektryczne Renault 5 E-Tech będzie wyposażone w system openR link z wbudowaną wyszukiwarką Google. Dostępnych będzie też ponad 50 aplikacji oraz praktyczne usługi, takie jak uwzględnienie lokalizacji ładowarek elektrycznych na planowanej trasie.
W samochodzie po raz pierwszy pojawi się też oficjalny awatar Reno, który będzie idealnym, inteligentnym i świetnie rozumiejącym towarzyszem podróży. Awatar został opracowany przez Renault, po to, aby ułatwić i uprzyjemnić jazdę samochodem elektrycznym, tak by była bardziej intuicyjna.
Z kolei grafika i dźwięk sekwencji powitalnej zostały opracowane we współpracy z instytutem badawczym IRCAM i Jeanem-Michelem Jarre’em.
Jean-Michel Jarre zaprojektował także dźwięki słyszalne we wnętrzu kabiny oraz tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians, czyli dźwięk emitowany przy prędkości poniżej 30 km/h w celu ostrzegania pieszych).
Renault 5 E-Tech 100% Electric – wymiary i cena
Nowa piątka pozostanie samochodem miejskim. Jego wymiary są następujące:
- długość – 3,92 m,
- szerokość – 1,77 m,
- wysokość – 1,50 m,
- rozstaw osi – 2,54 m,
- prześwit – 14,5 cm.
W wersji bazowej samochód ma kosztować 25 tys. euro.
Sprzedaż samochodu w Polsce rozpocznie się w lutym 2025 r.