W połowie lutego 2021 r. do polskich salonów wjedzie nowa Dacia Sandero i Sandero Stepway. Nieco później dołączy do niej nowa Dacia Logan. Co warto wiedzieć o tych autach? Co się w nich zmieniło w porównaniu do obecnych wersji? Sprawdziłem to!

Pod koniec września 2020 r. Dacia pokazała pokazała nowe wersje Logana, Sandero i Sandero Stepway. Sprawdziłem, czego mogą spodziewać się ich nabywcy. Jaka jest nowa Dacia Logan, Sandero i Sandero Stepway?

Nowa Dacia Logan

Pisząc o nowym Loganie producent używa sformułowania nowa edycja kultowego rodzinnego samochodu, podkreślając, że

Nowy Logan jest symbolem Dacii i pierwszym samochodem rodzinnym marki. W 2005 roku zrewolucjonizował rynek samochodowy i umożliwił szerokim rzeszom klientów zakup nowego samochodu. 15 lat później nowa generacja pozostaje wierna tamtym wartościom, ale oferuje większy komfort i rekordową ilość miejsca.

Co jest nowego w nowej Dacii Logan?

Nadwozie

Dzięki zwiększeniu długości nadwozia o 3,6 cm, powiększeniu rozstawu osi oraz skróceniu tylnego zwisu sylwetka nowego Logana jest teraz smuklejsza. Wpływ na to ma też mocniej pochylona przednia szyba i dach, który został obniżony o 1 cm.

Dacia Logan
Nowa Dacia Logan

Nowa Dacia Logan także niektóre elementy wspólne z nową Dacią Sandero: światła w kształcie litery Y, koła wypełniające całe nadkola i bardziej atrakcyjny design niektórych elementów, takich jak np. klamki drzwi.

Kabina

Nowy Logan jest samochodem rodzinnym. Promień na wysokości kolan na tylnych miejscach jest większy o 42 mm (jest to jedna z najwyższych wartości na rynku). Przednie fotele można przesuwać w zakresie 70 mm. W ich oparciach umieszczone są rozkładane stoliki lotnicze z uchwytem na kubek.

Bagażnik

Pojemność bagażnika nowego Logana wynosi 528 litrów (jest o 18 litrów większa niż w poprzedniej generacji i o 200 litrów większa od bagażnika w nowym Sandero). Dostęp do bagażnika ułatwia próg obniżony o 19 mm.

Nowy Logan jest wyposażony standardowo – niezależnie od wersji – w centralny zamek z możliwością zdalnego odblokowania i zablokowania zamka klapy bagażnika za pomocą przycisku na kluczu lub karcie hands-free. Klapa bagażnika zamykana jest ręcznie.

W bagażniku znajdują się ruchome przegrody, które można mocować do siebie, tworząc cztery komory. Ich wielkość można zmieniać w zależności od potrzeb.

Akcesorium zapewnia łatwy dostęp do przedmiotów i ich utrzymanie w odpowiednim miejscu podczas codziennych dojazdów.

Nowa Dacia Logan – rozmiary

  • długość – 4 396 mm (+38 mm),
  • szerokość z lusterkami bocznymi – 2 007 mm (+13 mm),
  • wysokość – 1 501 mm (-16 mm),
  • rozstaw osi – 2 649 mm (+14 mm).

Dacia Sandero

Nowa Dacia Sandero to nowoczesny i solidny miejski samochód.

Całkowicie nowe nadwozie Nowego Sandero umiejętnie łączy nowoczesną stylistykę z wrażeniem solidności. Ogólne proporcje nadwozia nie zmieniły się, bo są kluczowe dla sukcesu modelu – ma stosunkowo niewielkie rozmiary zewnętrzne i więcej miejsca w środku, dzięki czemu jest jeszcze bardziej uniwersalny.

Nadwozie

Przednia szyba nowej Dacii Sandero jest bardziej pochylona niż w modelu poprzedniej generacji. Dach, z umieszczoną na jego końcu anteną jest obniżony o 1 cm. Dzięki temu, nadwozie nowej Dacii Sandero jest bardziej płynne.

Dacia Sandero
Nowa Dacia Sandero

Nowe Sandero wydaje się niższe i bardziej stabilne. Jest to wynikiem większego rozstawu kół, które idealnie wypełniają całe nadkola.

Nowy układ świateł

Dacia Sandero, podobnie jak pozostałe nowe modele rumuńskiego producenta, będzie wyróżniona z przodu i z tyłu nowym układem świateł w kształcie litery Y. Światła – zarówno z przodu, jak i tyłu światła – są połączone poziomą linią, której przedłużeniem są diody LED. W efekcie samochód wydaje się znacznie szerszy.

Standardem we wszystkich poziomach wyposażenia będą reflektory LED z funkcją automatycznego włączania świateł. Nowe światła zapewniają lepszą widoczność w nocy  (wiązka świateł jest dłuższa o 37% i szersza o 9%).

Koła, które wypełniają całe nadkola

Dacia Sandero jeździ na 15- lub 16-calowych kołach. Już na drugim poziomie wyposażenia dostępne są obręcze kół Flexwheel, których dopracowane kołpaki przypominają do złudzenia aluminiowe obręcze. Aluminiowe obręcze kół są także dostępne w rozmiarze 16 cali. Prześwit Dacii Sandero wynosi 133 mm.

Praktyczna stylistyka

Klamki drzwi mają bardziej atrakcyjny i ergonomiczny kształt. W większości wersji wyposażenia bagażnik jest wyposażony w elektryczny zamek. Jego przycisk jest teraz umieszczony w dolnej części klapy.

Zmieniony kształt drzwi i lusterek bocznych zapewnia lepszą aerodynamikę i zmniejsza poziom hałasu powietrza opływającego nadwozie słyszalny w kabinie.

Deska rozdzielcza zyskała tekstylną wstawkę  i nowe nawiewy powietrza.

Nowa Dacia Sandero – rozmiary

  • długość – 4 088 mm (+19 mm),
  • szerokość z lusterkami bocznymi – 2 007 mm (+13 mm),
  • wysokość – 1 499 mm (-20 mm),
  • rozstaw osi – 2 604 mm (+15 mm).
  • pojemność bagażnika – 328 l (+8 l).

Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero Stepway to uniwersalny crossover z podwyższonym zawieszeniem. Zdecydowana stylistyka nadwozia i kabiny budzi chęć ucieczki od codzienności, na spotkanie z przygodą. Charakter Nowego Sandero Stepway i jego cechy crossovera podkreślają liczne elementy, które wyraźniej niż poprzednio odróżniają go od Nowego Sandero.

Atletyczny design nadwozia

Nową Dacię Sandero Stepway można od razu rozpoznać z przodu po:

  • bardziej wypukłej masce z mocniejszymi przetłoczeniami,
  • chromowanym logo Stepway pod osłoną chłodnicy
  • i wyrazistych listwach nad światłami przeciwmgłowymi.

Przedni i tylny zderzak mają osłonę w kolorze metalu. Takie rozwiązanie pozwala zachować kolor pomimo zarysowań, jakie mogą się przytrafić w codziennej eksploatacji.

Dacia Sandero Stepway
Nowa Dacia Sandero Stepway

Atrybuty crossovera

Nowe Sandero Stepway ma typowe cechy crossovera:

  • prześwit większy o 41 mm w porównaniu do Sandero (m.in. dzięki większym kołom),
  • relingi dachowe z logo modelu,
  • szerokie nakładki na nadkola
  • i wzmocnienia w dolnej części drzwi, które wyróżniają się inną fakturą.

Koła Flexwheel

W standardzie samochód wyposażony jest w 16-calowe koła Flexwheel. Aluminiowe obręcze kół są dostępne w opcji. Klient może także wybrać specjalne 16-calowe diamentowane obręcze kół, opracowane specjalnie dla wersji Stepway.

Modułowe relingi dachowe

Relingi dachowe w ciągu kilku sekund można – za pomocą klucza umieszczonego w schowku w desce rozdzielczej – w prosty sposób przestawić i uzyskać solidny bagażnik dachowy o nośności 80 kg.

Inna stylistyka wnętrza

Dacię Sandero Stepway wyróżnia też tapicerka z logo Stepway oraz tekstylne wstawki z pomarańczowym wykończeniem na panelach drzwi i na desce rozdzielczej. 

Nowa Dacia Sandero Stepway – rozmiary

  • długość – 4 099 mm (+10 mm),
  • szerokość z lusterkami bocznymi – 2 007 mm (+13 mm),
  • wysokość z relingami dachowymi – 1 587 mm (-28 mm),
  • rozstaw osi – 2 604 mm (+15 mm).
  • pojemność bagażnika – 328 l (+8 l).

Dacia – silniki

Nowa Dacia Logan, Sandero i Sandero Stepway będzie napędzana jednym z trzech silników benzynowych:

  • SCe 65: 3-cylindrowym, wolnossącym, o pojemności 1,0 l. SCe 65 to podstawowy silnik współpracujący z 5-biegową skrzynią mechaniczną. Silnik ten nie jest dostępny w Sandero Stepway,
  • TCe 90: 3-cylindrowy, turbodoładowany, o pojemności 1,0 l. Silnik ten może być połączony z z 6-biegową skrzynią manualną lub przekładnią automatyczną typu CVT,
  • TCe 100 LPG: nowy, 3-cylindrowy, turbodoładowany, dwupaliwowy silnik (benzyna/LPG) o pojemności 1,0 l, który współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną.

Bogatsze wyposażenie

Niezależnie od wersji elementy wyposażenia montowane w standardzie obejmują:

  • uchwyt na smartfona (w zależności od wersji może on być wyjmowany),
  • ekran komputera pokładowego,
  • przełączniki sterowania regulatora i ogranicznika prędkości w kierownicy
  • oraz automatyczne włączanie świateł mijania.
Dacia - komputer pokładowy
Dacia – komputer pokładowy

Auto otrzyma też: klimatyzację automatyczną z cyfrowym wyświetlaczem, podgrzewane przednie fotele (od kwietnia 2021 r.), kartę hands-free ze zdalnym otwieraniem klapy bagażnika, automatyczny hamulec postojowy, kamerę cofania, czujniki wspomagania parkowania przodem i tyłem oraz automatycznie włączane wycieraczki. Opcje te – w zależności od rynku – będą dostępne w standardzie lub w opcji.

W 2021 r. w Sandero i Sandero Stepway pojawi się przeszklony, elektrycznie otwierany dach.

Światła

Nowe Sandero, Sandero Stepway i Logan są standardowo wyposażone w automatycznie włączane światła mijania. Przednie reflektory wykonane są w technologii LED. Ich wiązka światła jest o 37% dłuższa (wynosi 110 m) i o 9% szersza (24 m) w porównaniu z wiązką świateł mijania reflektorów halogenowych Sandero poprzedniej generacji.

Dacia – systemy multimedialne

W Dacii Sandero, Sandero Stepway i Logan dostępne są trzy systemy multimedialne:

  • Media Control,
  • Media Display
  • i MEDIA NAV.

Media Control

W systemie Media Control rolę zdalnego systemu multimedialnego pełni smartfon. Jest to możliwe dzięki nowej aplikacji Dacia Media Control i złączu Bluetooth lub USB.

Smartfona mocuje się w specjalnym uchwycie umieszczonym na wprost kierowcy.

System zapewnia dostęp do:

  • stacji radiowych,
  • muzyki,
  • łączności telefonicznej,
  • komunikatów,
  • aplikacji GPS
  • i wielu innych funkcji, takich jak system poleceń głosowych Siri lub Android.

Radio można obsługiwać za pomocą przycisków w kierownicy lub przełącznika zespolonego pod kierownicą.

Dacia Media Control
Dacia Media Control

Nawet gdy smartfon nie jest połączony z Media Control, można słuchać radia i odczytywać pliki za pomocą złącza USB.

W skład systemu Media Control wchodzą:

  • 2 głośniki,
  • złącze Bluetooth,
  • jedno złącze USB
  • oraz umieszczony między zegarami cyfrowy wyświetlacz TFT o przekątnej 3,5 cala, na którym wyświetlane są również informacje radiowe. 

Media Display

System Media Display obejmuje:

  • cztery głośniki
  • i duży, 8-calowy ekran dotykowy umieszczony wysoko na środkowej konsoli.
Dacia Media Display
Dacia Media Display

Ekran jest skierowany w stronę kierowcy dla zapewnienia lepszej czytelności i ergonomii. Interfejs, z łączem Bluetooth, jest kompatybilny ze stosowanymi w smartfonach systemami operacyjnymi Android Auto i Apple Car Play. Specjalna zakładka „Samochód” zapewnia dostęp do regulacji ustawień niektórych systemów wspomagania prowadzenia.

Media Nav

W MEDIA NAV system multimedialny jest wzbogacony o pokładową nawigację i bezprzewodowe łącze dla Apple Car Play i Android Auto. System audio składa się w tym przypadku z sześciu głośników.

Dacia Logan, Sandero i Sandero Stepway – popularność

Jaka będzie popularność nowych modeli Dacii, tego jeszcze nie wiadomo. Importer nie pokazał jeszcze cen nowego Logana, Sandero i Sandero Stepway.

Na razie wiadomo tylko, że nowa Dacia Sandero pojawi się w polskich salonach w połowie lutego 2021 r., a nowa Dacia Logan dołączy do niej trochę później.

Z informacji, jakie dostałem od polskiego importera Dacii wynika, że od stycznia do września tego roku nowych właścicieli znalazło 3 501 Dacii Sandero i Sandero Stepway.

Największą popularnością wśród kupujących cieszyła się wersja wyposażenia Stepway Laureate (1 032 sprzedane egzemplarze) i Laureate (967 sprzedanych egzemplarzy). Na trzecim miejscu znalazła się podstawowa wersja – Open (601 sprzedanych egzemplarzy), a tuż za nią (473 sprzedane egzemplarze) – Stepway Open.

Jaki silnik najczęściej wybierali kupujący? Najpopularniejsza była podstawowa jednostka napędowa – wolnossący SCe 75 (46%). Na drugim miejscu znalazł się silnik TCe 100 LPG (29%), a na trzecim – TCe 90 (17%). Na silnik wysokoprężny (Blue dCi 95) zdecydowało się zaledwie 2% kupujących. Nie powinno więc dziwić, że w nowej odsłonie modelu, ta jednostka napędowa nie będzie oferowana.

Trójkę najpopularniejszych kolorów tworzyły:

  • Biel Alpejska – 25%,
  • Szary Comete – 15%
  • i Czerwony Fusion – 13%.

Na początku 2019 r. miałem okazję testować Dacię Sandero Stepway w wersji Laureate. Test ten wspominam bardzo dobrze. Samo auto bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło – prezentowało się lepiej niż na zdjęciach. Dużą zaletą była dla mnie też jego “crossoverowatość” – wyższy prześwit i związana z tym lepsza widoczność. Do tego wszystkiego trzeba też dodać atrakcyjną cenę.

Jeżeli cena nowych modeli będzie tak atrakcyjna jak dotychczas, Dacia nie powinna mieć problemu z utrzymaniem udziału na rynku.

Nowa Dacia Logan, Sandero i Sandero Stepway to nie wszystko, czym może pochwalić się rumuński producent. Dacia pokazała właśnie produkcyjną wersję swojego pierwszego samochodu elektrycznego – Spring. Informacje na jego temat wkrótce pojawią się na blogu.