BYD Atto 2 to najnowsza propozycja chińskiego producenta samochodów elektrycznych, która ma szansę zrewolucjonizować rynek miejskich aut zeroemisyjnych. Kompaktowy hatchback z segmentu B ma być odpowiedzią marki na rosnące zapotrzebowanie na przystępne cenowo i nowoczesne elektryki, idealnie wpisujące się w potrzeby europejskich kierowców.

BYD Auto to chiński koncern motoryzacyjny działający od 2003 r. W Polsce samochody tego producenta pojawiły się w Polsce w czerwcu 2024 r. Pierwszymi modelami tej marki, oferowanymi na polskim rynku, były:

  • BYD Dolphin (elektryczny kompakt),
  • BYD Seal U (elektryczny crossover),
  • BYD Seal (elektryczny sedan).

Z upływem czasu oferta polskiego importera BYD powiększyła się o dwa kolejne modele elektryczne (BYD Sealion 7 i BYD Tang) oraz o model hybrydowy: BYD Seal U DM-i. Natomiast kilka dni temu swoją polską premierę miał miejski crossover BYD Atto 2. Dowiedz się więcej o tym samochodzie.

BYD Atto 2

BYD Atto 2 – design i przestrzeń: kompaktowy crossover z dużymi możliwościami

BYD Atto 2 łączy w sobie cechy charakterystyczne dla crossovera z kompaktowymi wymiarami. Jego wymiary sprawiają, że jest idealny do miejskich wyzwań.

BYD Atto 2 wymiary

Wśród charakterystycznych elementów stylistycznych tego auta trzeba wymienić:

  • w pełni diodowe reflektory świateł do jazdy dziennej, świateł mijania i drogowych,
  • dynamiczne linie nadwozia, które podkreślają nowoczesny charakter Atto 2,
  • tylne lampy, których kształt przypomina symbol nieskończoności lub pierścień Möbius Infinity Ring.
BYD Atto 2

Przestronne wnętrze

Kabina BYD Atto 2 jest wykończona miękkimi materiałami. Standardem we wszystkich wersjach wyposażenia, są elektrycznie regulowane przednie fotele oraz panoramiczny szklany dach.

BYD Atto 2

Duży rozstaw osi (2 620 mm) zapewnia nie tylko dużą ilość miejsca dla pasażerów, podróżujących samochodem. Gwarantuje też dużą, zwłaszcza jak na miejskiego crossovera, pojemność bagażnika (400 litrów). Po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1 340 litrów.

Zaawansowane systemy infotainment

Niezależnie od wersji BYD Atto 2 jest wyposażony w cyfrowe zegary o wielkości 8,8 cala.  Z kolei wyświetlacz systemu inforozrywki ma wielkość:

  • 10,1 cala w wersjach Active
  • i 12,8 cala w wersji Boost.
BYD Atto 2

Niezależnie od wielkości wyświetlacza, oprogramowanie BYD zapewnia obsługę takich aplikacji jak Spotify, YouTube, Zoom i Amazon Music. Jest również w stanie odbierać aktualizacje „over the air” (OTA).

Auto jest także wyposażone w bezprzewodową łączność z Android Auto i Apple CarPlay. Kierowca i pasażerowie mogą korzystać z portów USB typu C i typu A, znajdujących się z przodu. Z tyłu znajdują się dwa kolejne gniazda USB (typu A i USB typu C). Atto 2 w wersji wyposażenia Boost posiada również bezprzewodową ładowarkę o mocy 15 W, umieszczoną w konsoli środkowej.

BYD Atto 2

Innowacyjne funkcje

BYD Atto 2 jest także wyposażony w:

  • Sterowanie głosowe „Hi BYD”, które umożliwia obsługę kluczowych funkcji pojazdu (komendy głosowe trzeba wydawać w języku angielskim). Przy pomocy komend głosowych można np. obrócić ekran z położenia poziomego do pionu czy odsłonić i zasłonić panoramiczny szklany dach.
  • Vehicle-to-Load (V2L), która pozwala zasilać urządzenia zewnętrzne o mocy do 3,3 kW.
  • System karaoke Stingray, czyli rozwiązanie idealne na rodzinne podróże.

BYD Atto 2 – napęd i osiągi

Atto 2 jest napędzany przez silnik elektryczny o mocy 177 KM (130 kW). Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 290 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje autu 7,9 sekundy. Prędkość samochodu wynosi 160 km/h.

Bateria Blade

Źródłem energii elektrycznej dla samochodu jest bateria Blade o pojemności 45,1 kWh, która wykorzystuje konstrukcję Cell-to-Body. Oznacza to, że jest ona całkowicie zintegrowana z podwoziem pojazdu. Górna pokrywa akumulatora pełni funkcję podłogi przedziału pasażerskiego.

BYD Atto 2 bateria blade

Konstrukcja Cell-to-Body jest unikalna dla BYD i po raz pierwszy zastosowana w segmencie kompaktowych crossoverów. To rozwiązanie zapewnia także lepsze właściwości jezdne i wyjątkowy poziom sztywności nadwozia.

BYD Atto 2 Cell-to-Body

Zużycie energii i zasięg

Średnie zużycie energii według WLTP wynosi:

  • w cyklu mieszanym 16 kWh/100 km,
  • w mieście 10 kWh/100 km.

Zasięg w cyklu mieszanym (WLTP) to 312 km, a zasięg w mieście to aż 463 km.

Ładowanie

Szybkie ładowanie DC (65 kW) umożliwia uzupełnienie prądu w baterii:

  • od 10% do 80% w 37 minut
  • i od 30% do 80% w 28 minut.
BYD Atto 2

Standardowa ładowarka AC o mocy 11 kW pozwala na pełne naładowanie baterii w około 5,5 godziny.

BYD Atto 2 – ceny i wersje wyposażenia

BYD Atto 2 jest dostępny w dwóch wersjach:

  • Active, która kosztuje od 129 900 zł. W jej wyposażeniu znajdują się m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, wykonane w technice LED przednie reflektory, światła do jazdy dziennej i tylne światła, panoramiczny dach z elektrycznie regulowaną osłoną przeciwsłoneczną, inteligentne sterowanie światłami drogowymi, dostęp NFC za pomocą kluczyka, karty, smartfona lub urządzenia ubieralnego, tylne czujniki parkowania, kamera cofania, system inforozrywki z dotykowym ekranem obrotowym o wielkości 10,1 cala, tapicerka ze skóry wegańskiej, funkcja Vehicle-to-Load (V2L) i dach panoramiczny z elektrycznie regulowaną zasłoną przeciwsłoneczną.
  • Boost, której cena zaczyna się od 141 000 zł. W jej wyposażeniu znajdują się też m.in. podgrzewane przednie fotele i kierownica, elektrycznie składane lusterka boczne, tylne czujniki parkowania i kamera 360˚. Atto 2 Boost oferuje także większy wyświetlacz systemu infotainment (jego przekątna to 12,8 cala), bezprzewodową ładowarkę do smartfonów o mocy 15 W oraz ulepszony system audio z ośmioma głośnikami.

W trzecim kwartale 2025 r. pojawi się także wersja Comfort z większym zasięgiem (około 420 km) i dodatkowymi funkcjami premium.

Cennik BYD Atto 2 można sprawdzić tutaj

Pierwsza jazda

Po prezentacji samochodu nadszedł czas na to, co tygryski lubią najbardziej. Tym czymś było sprawdzenie, jak BYD Atto 2 sprawdza się podczas jazdy po warszawskich ulicach. Organizatorzy zaproponowali trasę liczącą około 20 km, która przebiegała głównie po ulicach z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Znalazł się też fragment nieco szybszy: na Wisłostradzie, gdzie mogłem rozpędzić samochód do 80 km/h.

BYD Atto 2

BYD Atto 2 – pierwsze wrażenie

Ustawienie fotela, kierownicy i lusterek zewnętrznych w optymalnej pozycji, sparowanie smartfona z systemem inforozrywki, przesunięcie dźwigni zmiany biegów na pozycję D i już mogłem wyjechać z podziemnego parkingu na zalane słońcem warszawskie ulice.

Dopiero po wyjechaniu na powierzchnię, podczas pierwszego postoju na skrzyżowaniu, mogłem dokładniej przyjrzeć się wnętrzu auta. Miękkie, dobrze spasowane tworzywa na desce rozdzielczej, responsywny ekran dotykowy, przejrzyste menu systemu inforozrywki, wygodny fotel kierowcy z dobrym (a wręcz bardzo dobrym, jak na miejskiego crossovera) trzymaniem bocznym. To wszystko zrobiło na mnie bardzo dobre pierwsze wrażenie.

BYD Atto 2

Łyżką dziegciu w tej beczce miodu były dywaniki wykonane z bardzo śliskiego tworzywa (na pewno nie była to guma).

Bardzo miło zaskoczyła mnie też ładowarka indukcyjna. Telefon leżał w niej stabilnie i był ładowany, a nie podgrzewany (co przydarza się innym tego typu ładowarkom).

BYD Atto 2 – jazda

Co mogę powiedzieć o tym, jak jeździ BYD Atto 2? Po kilkunastu kilometrach w sumie niewiele.

Auto, jak na elektryka przystało, przyspiesza bardzo sprawnie. Jako że robi to w absolutnej ciszy, to łatwo było przekroczyć dopuszczalną prędkość.

BYD Atto 2 sprawował się bardzo dobrze nie tylko na asfaltowych ulicach, ale także na kocich łbach. Owszem, było czuć, że droga jest wyboista. Jednak wibracje powodowane przez jazdę po bruku nie były przenoszone do środka, a plomby w moich zębach pozostały na miejscu.

Auto, którym jeździłem, było obute w opony o wysokim profilu. To, przynajmniej według mnie, bardzo duża zaleta. Wysoki profil opon przełożył się na brak wibracji wewnątrz, podczas jazdy po bruku. Po drugie to crossover, a nie auto sportowe, do którego bardziej pasuje taki rodzaj ogumienia.

Po tej dość krótkiej jeździe testowej nie mogę powiedzieć więcej o modelu Atto 2. Pozostaje czekać, aż polski importer marki BYD utworzy park prasowy. Wówczas będę miał okazję na lepsze zapoznanie się z tym samochodem.

BYD Atto 2 – konkurencja

BYD Atto 2 nie będzie jednym elektrycznym autem z segmentu B na polskim rynku. Sprawdziłem, z jakimi innymi autami przyjdzie mu się zmierzyć. Pod uwagę wziąłem cenę, rozmiary (długość, szerokość, wysokość, rozstaw osi), pojemność akumulatora i zasięg.

MG4

MG4 to jeden z modeli, który wszedł do sprzedaży na polskim rynku wraz z debiutem marki MG. Wymiary tego auta to 4 287 mm, 1 836 mm, 1 516 mm, 2 705 mm. MG4 jest dostępne z akumulatorami o pojemnościach 49 kWh (350 km zasięgu), 64 kWh (465 km zasięgu) i 77 kWh (530 km zasięgu). Cena auta zaczyna się od 130 900 zł (Standard z akumulatorem o pojemności 49 kWh), a kończy na 175 600 zł (XPower z akumulatorem o pojemności 64 kWh).

Jeep Avenger

Jeep Avenger pierwotnie miał być dostępny jedynie z napędem elektrycznym. Producent zdecydował się jednak na wprowadzenie na rynek także wersji spalinowej, a następnie hybrydowej. Wymiary Jeepa Avengera to 4 084 mm, 1 808 mm (ze złożonymi lusterkami), 1 536 mm, 2 562 mm. Samochód jest dostępny z akumulatorem o pojemności 54 kWh, a jego zasięg wynosi od 385 do 400 km. Cena tego auta zaczyna się od 169 900 zł (Longitude), a kończy na 189 900 zł (Summit).

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 to obecnie najmniejszy model z rodziny ID (model ID.2all ma się dopiero pojawić). Wymiary ID.3 są następujące: 4 264 mm, 1 809 mm, 1 564 mm, 2 770 mm. Źródłem prądu dla silnika elektrycznego są akumulatory o pojemnościach 52 kWh (388 km zasięgu), 59 kWh (434 km zasięgu), 77 kWh (558 km zasięgu) i 79 kWh (606 km zasięgu). Za Volkswagen ID.3 trzeba zapłacić od 141 590 zł (Pure z akumulatorem 52 kWh) do 218 020 zł (GTX Performance z akumulatorem 79 kWh).

Skoda Elroq

Nazwa tego modelu to połączenie dwóch słów: elektryczny i Karoq. Najnowsze elektryczne auto producenta z Mlada Boleslav ma następujące rozmiary: 4 488 mm, 1 884 mm, 1 564 mm, 2 765 mm. Skoda Elroq jest dostępna z akumulatorami o pojemnościach 55 kWh (zasięg 375 km), 63 kWh (zasięg 430 km) i 82 kWh (zasięg 580 km). Cena tego modelu zaczyna się od 149 900 zł (50 z akumulatorem o pojemności 55 kWh), a kończy na 200 500 zł (Elroq Sportline z akumulatorem o pojemności 82 kWh).

Peugeot e-2008

Elektryczna odmiana Peugeota 2008 mierzy 4 304 mm, 1 815 mm, 1 550 mm, 2 605 mm. Samochód jest dostępny z akumulatorami o pojemnościach 50 kWh (zasięg 346 km) i 54 kWh (zasięg 406 km). Za Peugeota e-2008 trzeba zapłacić od 147 450 zł (Style, akumulator 50 kWh) do 168 399 zł (GT, akumulator 54 kWh).

Kia EV3

Kia EV3 to najmniejszy przedstawiciel elektrycznej rodziny EV, który pod względem designu jest zbliżony do największego modelu EV9. Rozmiary tego elektrycznego crossovera to 4 300 mm (4 310 mm w przypadku wersji GT Line), 1 850 mm, 1 570 mm, 2 680 mm. Źródłem energii dla silnika elektrycznego są akumulatory o pojemności 58,3 kWh (zasięg 414 – 436 km) i 81,4 kWh (563 – 605 km). Kia EV3 kosztuje od 166 900 zł (Air, akumulator 58,3 kWh) do 222 400 zł (GT Line, akumulator 81,4 kWh).

W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy, na polskim rynku pojawią się jeszcze dwa modele elektrycznych crossoverów:

Jak widać, konkurencja BYD Atto 2 jest całkiem pokaźna. Nie wymieniłem wszystkich modeli, które można do niej zaliczyć.

BYD Atto 2

Podsumowanie

BYD Atto 2 jest samochodem produkowanym w Kraju Środka. Gdybym tego nie wiedział to powiedziałbym, że jest to auto koreańskie, japońskie czy koreańskie. Ten samochód w niczym (no, może poza atrakcyjną ceną) nie ustępuje konkurencji. Dlatego też jestem pewny, że już niedługo będziemy często widzieć go na ulicach.