Spis treści
Toyota Aygo X to mały crossover i zwinne auto do miasta z przestronnym i wygodnym wnętrzem. Jego atuty to pewne prowadzenie i lepsza widoczność zza kierownicy. Samochód wyróżnia też dwukolorowe nadwozie z lakierami o nowych pikantnych odcieniach. Dowiedz się o niej więcej!
Toyota Aygo pierwszej generacji zadebiutowała w 2005. Te miejskie auto było jednym z trojaczków z Kolina. W tym czeskim mieście produkowane były trzy niewielkie samochody: Citroen C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo. Druga generacja Toyoty Aygo została zaprezentowana w 2014 r. Charakterystyczną cechą tego auta był pas przedni w kształcie litery X. Po jego obu stronach umieszczone były wąskie reflektory.
Kilka dni temu japoński producent pokazał nową odmianę tego modelu. Toyota Aygo X to crossover z segmentu A, który powstał w europejskim centrum projektowym Toyoty.
Nowy model Toyoty został zaprojektowany na platformie GA-B w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Pierwszym samochodem zbudowanym na tej platformie był nowy Yari, drugim crossover z segmentu B, Yaris Cross.
Toyota Aygo X – kompaktowy i zwinny
W marcu 2021 r. zespół ze studia ED2 (Toyota European Design and Development) zaprezentował model koncepcyjny Aygo X prologue.
Po bardzo pozytywnym przyjęciu Aygo X prologue, który zwracał uwagę dwukolorowym designem nadwozia i specjalnie opracowanym, lśniącym kolorem Sparkling Chilli Red, projektowanie Aygo X zostało przeniesione do działu designu Toyota Motor Europe w Belgii.
Toyota Aygo X to model, który został zaprojektowany od podstaw na platformie GA-B, która została dostosowana do jego mniejszych (zmniejszona została tylna część platformy została zmniejszona, skrócony został także przedni i tylny zwis).
Każda nowa generacja samochodu jest zazwyczaj większa od swojego poprzednika, a czasem także dorównuje rozmiarami autom o numer większym (np. Volkswagen Polo szóstej generacji jest zbliżony gabarytami do Golfa IV). Nie inaczej jest w przypadku Toyoty Aygo X, która jest nieco większa od Yarisa pierwszej generacji (długość Aygo X to 3 700 mm, a Yarisa I – 3 640 mm, Aygo X ma 2 430 mm rozstawu osi, a Yaris I – 2 370 mm).
Toyota Aygo X – rozmiary
Długość nowego crossovera to 3 700 mm (o 235 mm więcej niż w przypadku poprzednika), rozstaw osi wynosi 2 430 mm i jest większy od Aygo drugiej generacji o 90 mm. Szerokość nadwozia wynosi 1 740 mm i jest większa od poprzedniego modelu o 125 mm. Z kolei wysokość auta wzrosła o 50 mm i wynosi 1 510 mm.
Także pojemność bagażnika również jest jedną z największych w segmencie. Jego pojemność wynosi 231 litrów (o 63 więcej niż w poprzedniej generacji tego modelu). Pojemność bagażnika do linii dachu wynosi 269 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy (do linii dachu) wzrasta do 829 litrów. Z jednej strony to niewiele, trzeba jednak pamiętać, że w niektórych większych samochodach bagażniki są niewiele większe (np. w Suzuki Swift pojemność bagażnika wynosi 265 litrów).
Samochód został zaprojektowany z myślą o sprawnym poruszaniu się nawet po najwęższych ulicach miast. Jego promień skrętu wynosi 4,7 m.
Toyota Aygo X – pikantne kolory
Żeby podkreślić wyrazisty charakter Aygo X, Toyota sięgnęła po kolory naturalnych przypraw, takich jak:
- zieleń kardamonu,
- czerwień chilli,
- ciepły beż imbiru
- czy stonowany, niebieskawo-zielony odcień jałowca (juniper).
Każdy z tych kolorów tworzy kontrastującą kompozycję z czarnym dachem i tyłem nadwozia.
Wyrazisty kolor Chilli został podkreślony metalicznymi płatkami o niebieskim odcieniu. W efekcie powstał wyjątkowy lśniący kolor Sparkling Chilli Red. Z kolei lakier Juniper został opracowany specjalnie dla tego auta i sprawia, że Toyota Aygo X jeszcze bardziej się wyróżnia.
Ginger Chilli Red
Juniper Cardamon
Pikantne kolory pojawiają się także we wnętrzu auta w postaci akcentów w kolorze nadwozia m.in. na desce rozdzielczej i konsoli centralnej. Po bliższym przyjrzeniu się siedzeniom można zauważyć, że w strukturę materiału tapicerki został wkomponowany znak „X”. Nazwa Aygo X znalazła także subtelne odzwierciedlenie w wyglądzie przednich świateł.
Odważna stylistyka crossovera została podkreślona nie tylko oryginalną kompozycją kolorystyczną, ale także dużymi kołami, których średnice łącznie odpowiadają 40% długości nadwozia. Trzeba też dodać, że Toyota Aygo X może jeździć na dużych (nie tylko jak na auto miejskie) kołach. Ich wielkość może wynieść nawet 18 cali.
W pierwszych miesiącach sprzedaży będzie dostępna specjalna, limitowana wersja Aygo X z lakierem Cardamon, ozdobiona akcentami w matowym pomarańczowym kolorze Mandarina oraz specjalnie opracowanymi, matowoczarnymi felgami aluminiowymi. Akcenty w kolorze Mandarina pojawiają się także we wnętrzu na panelach wykończeniowych i tapicerce.
Z nowoczesną jednostką napędową
Pod maską Toyoty Aygo X pracuje trzycylindrowy silnik o pojemności 1 litra, mocy 72 KM i z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 93 Nm. Silnik współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Opcjonalnie dostępna jest skrzynia automatyczna S-CVT.
To bardzo dobra jednostka do miasta, a przecież to właśnie miejska dżungla będzie naturalnym żywiołem małej Toyoty. Do tego trzeba dodać średnie spalanie 4,7 l/100 km (dla skrzyni manualnej) i 4,9 l/100 km (dla skrzyni S-CVT).
I nowoczesnymi technologiami
Przy projektowaniu Aygo X Toyota ponownie nawiązała współpracę z marką JBL, która opracowała dostępny opcjonalnie system audio klasy premium. Jest on dostosowany do warunków panujących we wnętrzu tego modelu. System składa się z:
- 4 głośników,
- wzmacniacza o mocy 300 W
- oraz 200-milimetrowego subwoofera zainstalowanego w bagażniku.
Nagłośnienie marki JBL zapewnia czyste, bogate brzmienie oraz mocne basy.
Toyota Aygo X otrzymała wiele najnowszych rozwiązań i zaawansowanych technologii. Klienci będą mogli pozostać w kontakcie ze swoim Aygo X za pośrednictwem systemu Toyota Smart Connect i aplikacji MyT na smartfony
Dzięki niej będzie można:
- sprawdzić lokalizację pojazdu przez GPS
- oraz obserwować statystyki jego pracy, takie jak np. analizy stylu jazdy czy poziom paliwa.
Komfort korzystania z auta podnosi także duży, dziewięciocalowy ekran dotykowy, bezprzewodowa ładowarka telefonu i nastrojowe oświetlenie.
Najnowszy system multimedialny Toyoty w wyższych wersjach wyposażenia zawiera nawigację opartą na chmurze. Dostarcza ona na bieżąco informacji o trasie i inne usługi oparte na połączeniu z internetem. Technologia chmury umożliwia systematyczne bezprzewodowe aktualizacje systemu oraz wprowadzanie do niego nowych usług w trakcie używania auta.
Toyota Smart Connect oferuje również przewodową i bezprzewodową łączność ze smartfonem za pośrednictwem Android Auto i Apple CarPlay.
Kolejnym atutem Aygo X są zaawansowane przednie światła główne Full LED.
Toyota Aygo X będzie mogła być opcjonalnie wyposażona w składany materiałowy dach. Będzie to pierwszy crossover segmentu A z takim udogodnieniem.
Bezpieczeństwo
Toyota Aygo X wprowadza do segmentu A nowe standardy bezpieczeństwa. Po raz pierwszy samochód tego segmentu będzie standardowo wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Auto otrzyma pakiet TSS 2.5 nowej generacji, oparty na współpracy kamery i radaru. Czujnik radarowy, który zastąpi dotychczasową technologię laserową, ma większą czułość i zasięg. Dzięki temu systemy TSS 2.5 działają również przy dużych prędkościach.
Aygo X będzie wyposażony w nową wersję układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS). Wraz z nią w tym modelu debiutuje system wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów w dzień. Wśród systemów bezpieczeństwa znajdą się też:
- system wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia,
- inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC),
- asystent utrzymania pasa ruchu (LTA)
- oraz system Collision Mitigation Support.
Aygo X otrzymało także dodatkowe usprawnienia poprawiające bezpieczeństwo bierne, w tym wzmocnienia nadwozia skutecznie pochłaniające siłę uderzenia.
Toyota Aygo X zadebiutuje w salonach Toyoty w 2022 r.