Toyota GR Yaris to sportowy hot-hatch, który został opracowany na podstawie rajdowych doświadczeń Toyoty i zaprojektowany, by sprostać wymaganiom w międzynarodowych rajdach. Dowiedz się więcej o samochodzie, którego stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg na 1 KM.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym Toyota GR Yaris różni się od “cywilnego” Yarisa,
  • jakie są osiągi tego samochodu,
  • co napędza Toyotę GR Yaris,
  • jakie są tryby pracy napędu GR-FOUR.

Toyota GR Yaris to samochód drogowy, który może startować w zawodach i jednocześnie jest przystępny dla klientów. Nowy GR Yaris został zbudowany od podstaw. Inspiracją dla niego był Yaris WRC, z którym Toyota zdobyła tytuł rajdowego mistrza świata w 2018 r.

Toyota GR Yaris – zbudowana na nowej platformie

Toyota GR Yaris jest zbudowana na platformie, która jest połączeniem nowej platformy GA-B, która zadebiutowała w Yarisie czwartej generacji, z tylną częścią, która została zaadaptowana z platformy GA-C, wykorzystywanej w Corolli i Toyocie C-HR.

Toyota GR Yaris

Z aerodynamicznym nadwoziem

Samochód bazuje na Toyocie Yaris czwartej generacji. W przeciwieństwie do niego jest trzydrzwiowy i ze standardowego Yarisa zapożyczył jedynie kilka elementów nadwozia.

Toyota GR Yaris

Ma także niższą, zwężającą się linię dachu. Została ona została zaprojektowana by skierować przepływ powietrza na duży tylny spojler, i tym samym, wygenerować dodatkową siłę docisku. Ukształtowanie dolnej części nadwozia – podobnie jak w wyczynowym Yarisie WRC – kieruje strumień powietrza po bokach pojazdu.

Toyota GR Yaris – co ją napędza?

Pod maską Toyoty GR Yaris pracuje nowa trzycylindrowa, turbodoładowana, jednostka o pojemności 1,6 litra. Silnik wytwarza 261 KM mocy (przy 6 500 obr./min.), a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm i dostępny jest w zakresie od 3 000 do 4 600 obr./min.

Toyota GR Yaris

GR Yaris przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 230 km/h i jest ograniczona elektronicznie.

12-zaworowy silnik o pojemności 1 618 cm3 spełnia wymagania kategorii Rally 2 (dawna kategoria R5) i przepisów rajdowych mistrzostw świata. Toyota wynegocjowała z FIA dopuszczenie jednostek trzycylindrowych do tej rywalizacji.

Z masą własną 1 280 kg

Masa własna Toyoty GR Yaris wynosi 1 280 kg. Stosunek masy do mocy samochodu wynosi 4,9 kg na 1 KM. Masa karoserii przed montażem innych elementów jest o 12% mniejsza niż w standardowym Yarisie czwartej generacji. Było to możliwe dzięki zastosowaniu w konstrukcji samochodu lekkich materiałów, w tym aluminium na masce i w drzwiach oraz kompozytów z włóknem węglowym w dachu.

Toyota GR Yaris

W porównaniu ze standardowym Yarisem, silnik został cofnięty o 21 mm w kierunku wnętrza. Przyczynia się to do lepszego rozkładu masy samochodu, wyważenia i nisko położonego środka ciężkości.

Z napędem GR-FOUR

Moc silnika jest przekazywana na koła przez opracowany przez Toyotę, sterowany elektronicznie, stały układ napędu na wszystkie koła GR-FOUR. Samochód oferuje trzy tryby jazdy:

  • normalny (Normal) – moc rozdzielana jest w proporcjach 60:40. Jest to tryb domyślny, odpowiedni do codziennej jazdy,
  • torowy (Track) – moc jest rozdzielana w proporcjach 50:50. Ten tryb jazdy jest odpowiedni do szybkiej jazdy w każdych warunkach,
  • i sportowy (Sport). W jego przypadku moc jest rozdzielana w proporcji 30:70 i pozwala uzyskać charakterystykę auta z tylnym napędem.
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris z pakietem Sport jest dodatkowo wyposażona w przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen. Zapewnia on lepsze właściwości jezdne na zakrętach i przyczepność oraz kontrolę rozdziału momentu napędowego obrotowego na przedniej i tylnej osi.

Toyota GR Yaris – zawieszenie

Zastosowanie z tyłu płyty podłogowej z platformy GA-C pozwoliło na zaprojektowanie specjalnego układu tylnego zawieszenia z uwzględnieniem napędu na wszystkie koła. W konstrukcji, zamiast belki skrętnej występującej w standardowym Yarisie, zastosowane zostały podwójne wahacze poprzeczne wleczone.

Podobnie jak w przypadku przedniego zawieszenia, konstrukcja ma niewielką masę i wysoką sztywność oraz pozwala na wykorzystanie maksymalnej przyczepności opon.

Toyota GR Yaris – koła i opony

GR Yaris jest standardowo wyposażony w 18-calowe felgi aluminiowe o lekkiej, bardzo sztywnej konstrukcji wieloramiennej. Kształt szprych odzwierciedla linię tradycyjnego japońskiego miecza. Na felgi nałożone są opony Dunlop SP Sport MAXX 050 w rozmiarze 225/40 R18.

Toyota GR Yaris z pakietem Sport jest wyposażona w lżejsze, kute felgi BBS ze stopu metali lekkich o konstrukcji 10-ramiennej. Zastosowanie kutych felg pozwoliło skompensować wagę dodatkowych elementów pakietu – przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Torsen. W tej wersji zastosowane zostały opony Michelin Pilot 4S, które zostały zaprojektowane z myślą o dodatkowej przyczepności, stabilności i kontroli przy szybkiej jeździe.

W celu zapewnienia wykorzystania pełnego potencjału opon, pakiet Sport zawiera:

  • specjalnie dostrojone zawieszenie ze sztywniejszymi sprężynami i stabilizatorami,
  • zmodyfikowane amortyzatory
  • a także dostrojone adekwatnie, elektryczne wspomaganie kierownicy.

Toyota GR Yaris – hamulce

Z przodu zamontowane zostały wentylowane tarcze o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami aluminiowymi. Średnica tarcz jest większa niż w GR Suprze.

Toyota GR Yaris

Tylne hamulce to wentylowane tarcze o średnicy 297 mm z dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami.

W modelu GR Yaris z pakietem Sport przednie zaciski są pomalowane na czerwono i ozdobione logiem GR.

Toyota GR Yaris – specyfikacja

  • Silnik – trzycylindrowy silnik 1.6 turbo DOHC 12-V z Dual VVT-i
  • Typ wtrysku – bezpośredni i pośredni wtrysk,
  • Doładowanie – pojedyncza turbosprężarka z łożyskami kulkowymi,
  • Pojemność – 1 618 cm3,
  • Moc maksymalna KM (kW) – 261 (192) przy 6 500 obr./min,
  • Maksymalny moment obrotowy – 360 Nm (od 3 000 do 4 600 obr./min),

Przeniesienie napędu    

  • Typ napędu 4WD – GR-FOUR sterowany elektronicznie ze sprzęgłem wielopłytkowym
  • Rozdział momentu napędowego przód/tył – zmienny, 3 ustawienia: 60/40, 50/50, 30/70
  • Skrzynia biegów manualna o 6 przełożeniach

Osiągi   

  • Stosunek masa/moc –4,9 kg/KM
  • Prędkość maksymalna – 230 km/h (ograniczona elektronicznie)
  • Przyspieszenie 0 – 100 km/h – 5,5 sek.
  • Zużycie paliwa wg WLTP – 8,2 l/100 km (cykl mieszany)
  • Pojemność zbiornika paliwa – 50 l

Podwozie           

  • Przednie zawieszenie – kolumna MacPhersona ze wzmocnionym wahaczem. Średnica stabilizatora 23,2 mm (Dynamic); 24,2 mm (Pakiet Sport),
  • Tylne zawieszenie – podwójne wahacze wleczone. Średnica stabilizatora 21 mm.
  • Układ kierowniczy – Rack & Pinion, wspomaganie elektryczne, ogólne przełożenie (:1) 13,6. Liczba obrotów od oporu do oporu – 2,36. Min. średnica zawracania opon/karoserii – 10,6/11,2 m.

Hamulce             

  • Przednie (średnica x grubość mm) – dwuczęściowe, nacinane tarcze wentylowane (356 x 28). Czterotłoczkowe zaciski aluminiowe.
  • Tylne (średnica x grubość mm) – nacinane tarcze wentylowane (297 x 18). Dwutłoczkowe zaciski aluminiowe

Opony – 225/40 ZR18 92Y

  • Dynamic – Dunlop SP Sport MAXX050
  • Pakiet Sport – Michelin Pilot Sport 4S

Wymiary zewnętrzne:    

  • długość całkowita – 3 995 mm
  • szerokość całkowita – 1 805 mm
  • wysokość całkowita – 1 455 mm
  • rozstaw osi – 2 560 mm, rozstaw kół przednich – 1 536 mm, rozstaw kół tylnych – 1 572 mm
  • prześwit – 124 mm.

Pojemność bagażnika z rozłożonymi fotelami tylnymi (VDA) – 174 l

Wymiary wnętrza:          

  • długość – 1 880 mm
  • szerokość – 1 430 mm
  • wysokość – 1 175 mm.

Masa    

  • masa własna min/max – 1 280/1 310 kg
  • dopuszczalna masa całkowita – 1 645 kg.