Spis treści
Toyota GR Yaris to sportowy hot-hatch, który został opracowany na podstawie rajdowych doświadczeń Toyoty i zaprojektowany, by sprostać wymaganiom w międzynarodowych rajdach. Dowiedz się więcej o samochodzie, którego stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg na 1 KM.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym Toyota GR Yaris różni się od “cywilnego” Yarisa,
- jakie są osiągi tego samochodu,
- co napędza Toyotę GR Yaris,
- jakie są tryby pracy napędu GR-FOUR.
Toyota GR Yaris to samochód drogowy, który może startować w zawodach i jednocześnie jest przystępny dla klientów. Nowy GR Yaris został zbudowany od podstaw. Inspiracją dla niego był Yaris WRC, z którym Toyota zdobyła tytuł rajdowego mistrza świata w 2018 r.
Toyota GR Yaris – zbudowana na nowej platformie
Toyota GR Yaris jest zbudowana na platformie, która jest połączeniem nowej platformy GA-B, która zadebiutowała w Yarisie czwartej generacji, z tylną częścią, która została zaadaptowana z platformy GA-C, wykorzystywanej w Corolli i Toyocie C-HR.
Z aerodynamicznym nadwoziem
Samochód bazuje na Toyocie Yaris czwartej generacji. W przeciwieństwie do niego jest trzydrzwiowy i ze standardowego Yarisa zapożyczył jedynie kilka elementów nadwozia.
Ma także niższą, zwężającą się linię dachu. Została ona została zaprojektowana by skierować przepływ powietrza na duży tylny spojler, i tym samym, wygenerować dodatkową siłę docisku. Ukształtowanie dolnej części nadwozia – podobnie jak w wyczynowym Yarisie WRC – kieruje strumień powietrza po bokach pojazdu.
Toyota GR Yaris – co ją napędza?
Pod maską Toyoty GR Yaris pracuje nowa trzycylindrowa, turbodoładowana, jednostka o pojemności 1,6 litra. Silnik wytwarza 261 KM mocy (przy 6 500 obr./min.), a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm i dostępny jest w zakresie od 3 000 do 4 600 obr./min.
GR Yaris przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 230 km/h i jest ograniczona elektronicznie.
12-zaworowy silnik o pojemności 1 618 cm3 spełnia wymagania kategorii Rally 2 (dawna kategoria R5) i przepisów rajdowych mistrzostw świata. Toyota wynegocjowała z FIA dopuszczenie jednostek trzycylindrowych do tej rywalizacji.
Z masą własną 1 280 kg
Masa własna Toyoty GR Yaris wynosi 1 280 kg. Stosunek masy do mocy samochodu wynosi 4,9 kg na 1 KM. Masa karoserii przed montażem innych elementów jest o 12% mniejsza niż w standardowym Yarisie czwartej generacji. Było to możliwe dzięki zastosowaniu w konstrukcji samochodu lekkich materiałów, w tym aluminium na masce i w drzwiach oraz kompozytów z włóknem węglowym w dachu.
W porównaniu ze standardowym Yarisem, silnik został cofnięty o 21 mm w kierunku wnętrza. Przyczynia się to do lepszego rozkładu masy samochodu, wyważenia i nisko położonego środka ciężkości.
Z napędem GR-FOUR
Moc silnika jest przekazywana na koła przez opracowany przez Toyotę, sterowany elektronicznie, stały układ napędu na wszystkie koła GR-FOUR. Samochód oferuje trzy tryby jazdy:
- normalny (Normal) – moc rozdzielana jest w proporcjach 60:40. Jest to tryb domyślny, odpowiedni do codziennej jazdy,
- torowy (Track) – moc jest rozdzielana w proporcjach 50:50. Ten tryb jazdy jest odpowiedni do szybkiej jazdy w każdych warunkach,
- i sportowy (Sport). W jego przypadku moc jest rozdzielana w proporcji 30:70 i pozwala uzyskać charakterystykę auta z tylnym napędem.
Toyota GR Yaris z pakietem Sport jest dodatkowo wyposażona w przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen. Zapewnia on lepsze właściwości jezdne na zakrętach i przyczepność oraz kontrolę rozdziału momentu napędowego obrotowego na przedniej i tylnej osi.
Toyota GR Yaris – zawieszenie
Zastosowanie z tyłu płyty podłogowej z platformy GA-C pozwoliło na zaprojektowanie specjalnego układu tylnego zawieszenia z uwzględnieniem napędu na wszystkie koła. W konstrukcji, zamiast belki skrętnej występującej w standardowym Yarisie, zastosowane zostały podwójne wahacze poprzeczne wleczone.
Podobnie jak w przypadku przedniego zawieszenia, konstrukcja ma niewielką masę i wysoką sztywność oraz pozwala na wykorzystanie maksymalnej przyczepności opon.
Toyota GR Yaris – koła i opony
GR Yaris jest standardowo wyposażony w 18-calowe felgi aluminiowe o lekkiej, bardzo sztywnej konstrukcji wieloramiennej. Kształt szprych odzwierciedla linię tradycyjnego japońskiego miecza. Na felgi nałożone są opony Dunlop SP Sport MAXX 050 w rozmiarze 225/40 R18.
Toyota GR Yaris z pakietem Sport jest wyposażona w lżejsze, kute felgi BBS ze stopu metali lekkich o konstrukcji 10-ramiennej. Zastosowanie kutych felg pozwoliło skompensować wagę dodatkowych elementów pakietu – przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Torsen. W tej wersji zastosowane zostały opony Michelin Pilot 4S, które zostały zaprojektowane z myślą o dodatkowej przyczepności, stabilności i kontroli przy szybkiej jeździe.
W celu zapewnienia wykorzystania pełnego potencjału opon, pakiet Sport zawiera:
- specjalnie dostrojone zawieszenie ze sztywniejszymi sprężynami i stabilizatorami,
- zmodyfikowane amortyzatory
- a także dostrojone adekwatnie, elektryczne wspomaganie kierownicy.
Toyota GR Yaris – hamulce
Z przodu zamontowane zostały wentylowane tarcze o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami aluminiowymi. Średnica tarcz jest większa niż w GR Suprze.
Tylne hamulce to wentylowane tarcze o średnicy 297 mm z dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami.
W modelu GR Yaris z pakietem Sport przednie zaciski są pomalowane na czerwono i ozdobione logiem GR.
Toyota GR Yaris – specyfikacja
- Silnik – trzycylindrowy silnik 1.6 turbo DOHC 12-V z Dual VVT-i
- Typ wtrysku – bezpośredni i pośredni wtrysk,
- Doładowanie – pojedyncza turbosprężarka z łożyskami kulkowymi,
- Pojemność – 1 618 cm3,
- Moc maksymalna KM (kW) – 261 (192) przy 6 500 obr./min,
- Maksymalny moment obrotowy – 360 Nm (od 3 000 do 4 600 obr./min),
Przeniesienie napędu
- Typ napędu 4WD – GR-FOUR sterowany elektronicznie ze sprzęgłem wielopłytkowym
- Rozdział momentu napędowego przód/tył – zmienny, 3 ustawienia: 60/40, 50/50, 30/70
- Skrzynia biegów manualna o 6 przełożeniach
Osiągi
- Stosunek masa/moc –4,9 kg/KM
- Prędkość maksymalna – 230 km/h (ograniczona elektronicznie)
- Przyspieszenie 0 – 100 km/h – 5,5 sek.
- Zużycie paliwa wg WLTP – 8,2 l/100 km (cykl mieszany)
- Pojemność zbiornika paliwa – 50 l
Podwozie
- Przednie zawieszenie – kolumna MacPhersona ze wzmocnionym wahaczem. Średnica stabilizatora 23,2 mm (Dynamic); 24,2 mm (Pakiet Sport),
- Tylne zawieszenie – podwójne wahacze wleczone. Średnica stabilizatora 21 mm.
- Układ kierowniczy – Rack & Pinion, wspomaganie elektryczne, ogólne przełożenie (:1) 13,6. Liczba obrotów od oporu do oporu – 2,36. Min. średnica zawracania opon/karoserii – 10,6/11,2 m.
Hamulce
- Przednie (średnica x grubość mm) – dwuczęściowe, nacinane tarcze wentylowane (356 x 28). Czterotłoczkowe zaciski aluminiowe.
- Tylne (średnica x grubość mm) – nacinane tarcze wentylowane (297 x 18). Dwutłoczkowe zaciski aluminiowe
Opony – 225/40 ZR18 92Y
- Dynamic – Dunlop SP Sport MAXX050
- Pakiet Sport – Michelin Pilot Sport 4S
Wymiary zewnętrzne:
- długość całkowita – 3 995 mm
- szerokość całkowita – 1 805 mm
- wysokość całkowita – 1 455 mm
- rozstaw osi – 2 560 mm, rozstaw kół przednich – 1 536 mm, rozstaw kół tylnych – 1 572 mm
- prześwit – 124 mm.
Pojemność bagażnika z rozłożonymi fotelami tylnymi (VDA) – 174 l
Wymiary wnętrza:
- długość – 1 880 mm
- szerokość – 1 430 mm
- wysokość – 1 175 mm.
Masa
- masa własna min/max – 1 280/1 310 kg
- dopuszczalna masa całkowita – 1 645 kg.