Spis treści
Napędy hybrydowe Dacia wchodzą w nową erę. Hybryda 4×4, silnik LPG o zasięgu do 1500 km i automatyczna skrzynia biegów.To tylko część nowości, które czekają na Ciebie w najpopularniejszych SUV-ach marki. Sprawdź, co zmienia się w gamie i dlaczego to świetna wiadomość dla kierowców w Polsce.
Pierwsza generacja Dacii Duster pojawiła się na rynku w 2010 r. Początkowo auto było napędzane silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Napęd hybrydowy pojawił się w trzeciej generacji tego rumuńskiego SUV-a. Teraz Dacia zaprezentowała zupełnie nowy napęd hybrydowy. Dowiedz się o nim więcej.
HybridG 150 4×4 – hybryda, jakiej jeszcze nie było
Dacia wprowadza unikalny zespół napędowy hybridG 150 4×4, który łączy:
- technologię hybrydową z jazdą w trybie elektrycznym nawet przez 60% czasu w mieście,
- silnik dwupaliwowy (benzyna + LPG) z dwoma zbiornikami po 50 litrów i zasięgiem do 1 500 km, połączony z sześciobiegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną,
- napęd na cztery koła oparty na silniku elektrycznym z tyłu, połączonym z innowacyjną skrzynią biegów z dwoma przełożeniami.

Efekt? Auto, które łączy osiągi, wszechstronność i oszczędność. Jednocześnie jest przyjazne dla portfela – LPG pozwala obniżyć koszty eksploatacji o około 30%.
Jak działa napęd 4×4 w Dusterze i Bigsterze?
Silnik 1.2 z technologią Mild Hybrid 48 V (140 KM) współpracuje z jednostką elektryczną na tylnej osi (31 KM). To połączenie daje łącznie 154 KM mocy i 230 Nm momentu obrotowego.
Innowacyjna skrzynia biegów o dwóch przełożeniach jest sprzężona z tylnym silnikiem elektrycznym. Pozwala to korzystać z pełnego potencjału tylnego napędu do 140 km/h. A tryb neutralny (wysprzęglenie) pozwala oszczędzać paliwo podczas jazdy w trybie 4×2.
Nowością są też manetki przy kierownicy. Szczególnie są one przydatne w górach, przy holowaniu przyczepy czy podczas jazdy w terenie.

Akumulator litowo-jonowy 48 V o mocy 0,84 kWh, który ładuje się sam podczas zmniejszania prędkości i hamowania, oraz silnik elektryczny połączony z tylnymi kołami, umożliwiają pracę napędu w trybie wyłącznie elektrycznym w wielu fazach jazdy. W cyklu miejskim Duster i Bigster hybrid G 150 4×4 mogą poruszać się tylko z napędem elektrycznym przez nawet 60% czasu.
Oszczędność i ekologia na wyciągnięcie ręki
- spalanie LPG: 7,1–7,2 l/100 km,
- spalanie benzyny: 5,5–5,6 l/100 km,
- emisja CO2 niższa nawet o 20 g/km względem obecnych silników 4×4.
Wszystko to oznacza niższe rachunki za paliwo i jazdę bardziej przyjazną dla środowiska.
Tryby jazdy dopasowane do Twoich potrzeb
Dacia Duster i Bigster HybridG 150 4×4 oferuje aż 6 trybów jazdy:
- Auto, w którym samochód automatycznie przełącza się między trybami 4×2 i 4×4,
- Eco, który zapewnia maksymalną oszczędność paliwa i możliwość przejścia do trybu 4×4 w przypadku niedostatecznej przyczepności,
- Snow, zapewniający pewniejsze prowadzenie w trybie 4×4 na drogach o słabej przyczepności,
- Mud/Sand, wymuszający tryb 4×4 w grząskim terenie,
- Lock, który jest przeznaczony do jazdy offroadowej w bardzo nierównym terenie z niską prędkością,
- Hill Descent Control, który zapewnia kontrolę nad układem kierowniczym i stałą prędkość przy jeździe w dół po śliskiej nawierzchni. Działa w zakresie prędkości od 3 do 30 km/h.

Nowa gama napędów Dustera
Oprócz hybridG 150 4×4, Dacia Duster zyskuje także:
- napęd Hybrid 155, który zastępuje dotychczas stosowany Hybrid 140,
- Mild Hybrid 140, czyli wspomagany elektrycznie silnik benzynowy, który zastępuje Mild Hybrid 130,
- Eco-G 120 – napęd dwupaliwowy (benzyna + LPG), zastępujący Eco-G 100.
To pełna oferta napędów, które spełniają normę Euro 6e-bis.
Dowiedz się więcej o tych napędach.
Hybrid 155
Nowy zespół napędowy Hybrid 155, obecny już w Bigsterze, teraz trafia również do Dustera. Zespół składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 109 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 50 KM wysokonapięciowego rozrusznika-alternatora), akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh (230 V) i zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. Posiada ona cztery przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przełożenia przypisane do silnika elektrycznego.
System hamowania rekuperacyjnego w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o dużej zdolności odzyskiwania energii i z wysokosprawną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie w pełni elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy. Ponadto ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie w pełni elektrycznym.

Duster z napędem hybrid 155 charakteryzuje się łącznym zużyciem paliwa na poziomie zaledwie 4,6 l/100 km, czyli o 8% niższym niż w przypadku hybrid 140, oraz emisją CO2 wynoszącą od 105 g/km, czyli o 7 g/km mniej w porównaniu z hybrid 140.
Mild Hybrid 140
Ten Zespół napędowy, który reprezentuje pierwszy poziom elektryfikacji, łączy w sobie trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra oparty na cyklu Millera (zoptymalizowana sprawność i mniejsze straty na efekcie pompowania) z systemem miękkiej hybrydy 48 V i z sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów.
System miękkiej hybrydy wspomaga silnik spalinowy w fazach ruszania z miejsca i przyspieszania, optymalizuje przyjemność prowadzenia i obniża o około 10% średnie zużycie paliwa (5,4 l/100 km) i emisję CO2 (122 g/km) w porównaniu z silnikiem spalinowym o podobnej mocy. Funkcja hamowania z odzyskiwaniem energii umożliwia doładowywanie akumulatora trakcyjnego o pojemności 0,8 kWh w sposób nieodczuwalny dla kierowcy.

Duster ECO‑G 120
Dacia jest jedynym producentem oferującym napędy dwupaliwowe (na benzynę i LPG) we wszystkich modelach z silnikami spalinowymi. W trybie zasilania gazem nowy Duster ECO‑G 120 emituje średnio o 10% mniej CO2 w porównaniu ze swoimi spalinowymi odpowiednikami. Ponadto oferuje zasięg do 1 380 km. Jest to możliwe dzięki dwóm zbiornikom (benzyny i LPG) o łącznej pojemności 100 litrów. Zbiornik LPG jest zamontowany pod podłogą, dzięki czemu cała przestrzeń ładunkowa zostaje zachowana. Przełączanie z jednego paliwa na drugie odbywa się szybko i nieodczuwalnie dzięki przełącznikowi zamontowanemu fabrycznie na desce rozdzielczej.

Nowości w wyposażeniu
- Nowe wnętrze w wersji Journey,
- Felgi w kolorze czarnym w wersji Extreme,
- Aktywny regulator prędkości w standardzie dla Journey.
Dlaczego warto?
- Hybryda 4×4 z LPG i zasięgiem do 1 500 km.
- Niższe koszty eksploatacji – oszczędności nawet 30%.
- Nowoczesne napędy hybrydowe i Mild Hybrid.
- Duster i Bigster gotowe na każdą trasę – od miasta po off-road.